Boralis Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Hei jeg hadde en gammel t-bird som jeg hadde lagt bort, det jeg ikke tenkte på var at i esken som stod under denne lå det 2 store bilhøytalere. Da jeg var å henta den frem for å teste den var den helt død, kan magnetisme fra høytalerne vere årsaken til dette? Lenke til kommentar
Laka Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Det er som den gangen jeg handle et kompass has Clas Ohlson. Kassadamen skjekket varen inn og etter det var den død, fant det ut i butikken. Er et slags magnet på selve "kassebåndet" som sikkert hadde forårsaket skaden. Ville tru det samme har skjedd med deg, desverre :smile: Lenke til kommentar
l1th1um_ Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Den 2002-11-24 20:45, skrev Snekker`n:Hei jeg hadde en gammel t-bird som jeg hadde lagt bort, det jeg ikke tenkte på var at i esken som stod under denne lå det 2 store bilhøytalere. Da jeg var å henta den frem for å teste den var den helt død, kan magnetisme fra høytalerne vere årsaken til dette? Må si jeg blir skremt av dette, selv om tanken har slått meg før. Saken er den at jeg har en stor høytaler (2*6,5" basshøytalere i den) som står å spiller for fullt hele dagen, ca 30 cm fra kabinettet mitt. Er magnetfeltet i høytaleren sterkt nok til å skade komponenter i datamaskinen min? Lenke til kommentar
Laka Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Ville ikke tru det, særlig siden det ikke er noe form for fysisk kontakt mellom høytaler og maskin. CPU'en til Snekker`n lå jo oppå en høytaler :sad: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Neppe. Det er ingen magnetsike kretser eller magnetiske lagringsområder i en CPU. Det er sikkert noe annet som har drept den. Lenke til kommentar
l1th1um_ Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Takk for svar :smile: Lenke til kommentar
kindings Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Personlig har jeg ikke noe tro på at et magnetfelt har noen innvirkning på selve CPUen, den er vel laget av silisium/germanium som ikke under normale forhold skal ta skade av magnetfelter. Det jeg kan tenke meg som tar skade er HDer(de tar definitivt skade av veldig sterke magnetfelter), muligens minnebrikker(inkludert flashsaken for BIOS) og kanskje strømforsyning? Jeg vet ikke helt hvordan spolene i strømforsyningen skulle ta skade, men man vet da aldri med slike ting... det er alltid noe. Lenke til kommentar
Abel29A Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 En halvleder IC(som f.eks. CPU) er framstilt av silisium, der banene for ledningsføring og slike ting er etset inn i kretsen. Denne kretsen er ikke "magnetisk", dvs. den lagrer ikke noe eller bruker magnetisme på den måten som f.eks. harddisker og kasseter gjør. Mao påvirkes den ikke av magnetiske felter. Men, når du putter en leder inne i et magnetisk felt, og beveger denne, vil det begynne å gå en indusert strøm. Man kan jo derfor rent teoretisk spekulere i om man klarer å framkalle skadelige strømmer ved å vifte som en villmann med en CPU nær en kraftig magnet. Her er nok ikke så tilfellet - for det første er høytalere ihvertfall noe skjermet, for det andre er CPU'en pakket inn i et skjermende kjeramisk materiale og for det tredje har du neppe veivet så alt for mye med CPU'en :smile: Rettelse: Heh, brukte så lang tid på å svare at andre allerede hadde brukt silisium argumentet... Jaja, jeg lar det nå stå okke som _________________ "The world will probably end because of an accident! That's where we come in - we're computer professionals - we cause accidents..." [ Denne Melding var redigert av: Abel29A på 2002-11-24 21:32 ] Lenke til kommentar
l1th1um_ Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Her er nok ikke så tilfellet - for det første er høytalere ihvertfall noe skjermet, for det andre er CPU'en pakket inn i et skjermende kjeramisk materiale og for det tredje har du neppe veivet så alt for mye med CPU'en :smile: Hehe, jo.. jeg trener benkpress med kabinettet mitt (Chieftech DA-01B-D) :smile: Banner på at det udyret er minst 30kg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå