Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Starter å går som den vil


Anbefalte innlegg

Det hele begynte 2 juledag da jeg skulle kjøre til en kompis. Kjørte ca 7 km, så lyste det plutselig i batteri lampen, og bilen stoppet. Jeg prøvde å starte, og hørte at det var nok strøm å at startmotoren gikk rundt, men den ville ikke starte. Lysene på deshborde kom heller ikke. Det bruker å komme når jeg vrir nøkkelen til høyere.

 

Jeg ventet til neste dag så dro vi å slepte bilen. Jeg prøvde først å starte den å det kom lys i deshborde og den startet. Jeg bakket litt med bilen slik at den skulle bli varm, men plutselig lyser batterilampen å den stopper igjen, og den ville ikke starte igjen, så jeg slepte den hjem. Jeg hakke peiling på hva det kan være.

Noen som vet? Please :(

 

Bilen er en Audi 80 1983 mod.

Endret av zigg_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med spenningsregulatoren? Høres ut som det samme som skjedde med min 92' Audi 80. Da var spenningsregulatoren nedslitt. Batterilampen lyste å bilen døde helt ut på tomgang. Ventet jeg 30-45 minutter fikk jeg såvidt firet den igang, men med en gang jeg slapp gassen døde den.

Endret av Buxa
Lenke til kommentar
Ja buxa er ca sånn jeg også har. Hvordan fikser man det? er det stor jobb eller? mye peng ?

7639439[/snapback]

 

En spenningsregulator koster ikke mye. 300-350 kroner synes jeg å minnes er normalpris. Den byttes dessuten veldig lett å bytte og er ikke verdt noen verksted tur selv om de tar maks en 100-150 kroner for å bytte den. Spenningsregulatoren tas ut ved hjelp av to enkle skruer. Hvem som helst kan klare dette. La til to bilder fra min egen bil.

 

Spenningsregulatoren sitter fastskrudd på baksiden av dynamoen med to skruer

post-97251-1167927096_thumb.jpg

 

Ringet ut spenningsregulatoren for deg. Det er kun to skruer og så er den ute. Du vil se om børstene er nedslitte eller ikke. Kan muligens finne en gammel og brukt spenningsregulator i rotet mitt så du får sett.

post-97251-1167927160_thumb.jpg

 

Lykke til!

 

Mvh Jens

Lenke til kommentar

Tusen takk buxa!! Jeg tror dette hjalp mye. Spesielt med de bildene dine :w00t: .

Jeg får satse på at det er spenningsregulator som er slitt og bestille ny.

Så det er bare å ta den ut å sette i en ny en ?

Hvordan ser jeg om børstene er slitt? kanskje jeg skal bytte de å hvis det ikke er så vanskelig.

Lenke til kommentar
Tusen takk buxa!! Jeg tror dette hjalp mye. Spesielt med de bildene dine  :w00t: .

Jeg får satse på at det er spenningsregulator som er slitt og bestille ny.

Så det er bare å ta den ut å sette i en ny en ?

Hvordan ser jeg om børstene er slitt? kanskje jeg skal bytte de å hvis det ikke er så vanskelig.

7647047[/snapback]

 

Børstene sitter på spenningsregulatoren, dermed er det med nye børster når du kjøper en ny regulator ;) Børstene er to tagger som stikker ut fra spenningsregulatoren. Du vil se dem når du tar den ut av dynamoen. Er disse buet å om det ser ut som om de er veldig korte bør du bytte. Fant ingen brukt spenningsregulator hos meg, kastet den forrige. Ta ut regulatoren å dra på verksted eller Mekonomen etc. med den. Der får du tak i ny.

Du kan jo spørre der om regulatoren din er slitt. Eller evt ta bilde av din å sende meg. Så får vi håpe at det er den som er gåen. Du må jo lade opp batteriet ditt på nytt om det er helt tomt for å få start. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Sjekk kablene som går mellom motor og karrosseri. Kan være mye eir på kontaktflatene. Puss de og spray litt CRC.

Sjekk også kablene til/fra batteri. Skal gå en kraftig fra plusspolen til startmotor, og en til dynamoen.

Sjekk jordingen til batteriet.

Alle bør skrus løs for og sjekkes om det er god kontakt.

Prøv det først. :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat samme symptomet på min Audi 80, det var faktisk stiften som var brent, jeg kunne kjøre et stykke og bilen stoppet så vente 1 time og starte og kjøre igjen. Jeg ville også gått over tenningsystemet og målt coilen vist jeg var deg.

 

Hvilken motor er det i bilen?

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Den holder til under fordelerlokket i bunnen av fordeleren, og må bytter med gjevne mellomrom for at motoren skal fungere. Den er festet med 1 flatskru, anbefaler at du bytter kondensatoren i samme slengen da den beskytter stiften mot unødig slitasje. å bytte disse 2 komponentene koster veldig lite, men du må kunne justere stiften riktig ellers vil motoren ikke fungere slik den skal eller karnsje ikke i det hele tatt. Anbefaler å skaffe Haynes verkstedhåndbok til denne bilen da det blir å gjøre jobben mye lettere.

 

Stiften

020_0980.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...