Bytex Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Hvordan kan jeg finne ut nøyaktig hva elektronikk verdt 15000SEK vil komme på når det bestilles fra svensk netshop, inkl. frakt og tollavgifter? Jeg vil kunne vite en nøyaktig pris. Vet valutaen er forskjellig (d'oh) men det er jo flere faktorer som bestemmer importprisen. La oss si at utstyret vil veie mange kilo. Det er ikke PC-utstyr, og den nærmeste europeiske tilbyderen er i Sverige. Er det et sted jeg kan finne ut akkurat hva tollen vil komme på etter hvor stor/verdifull pakkene blir? Eller hvis jeg bestiller fra Tyskland, f.eks.? Endret 4. januar 2007 av Bitex Lenke til kommentar
fox Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Toll tar 10% i gebyr og 25% i moms Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Toll tar 10% i gebyr og 25% i moms 7638282[/snapback] Og dette er uansett pris eller vekt, så kan jeg regne 10% ekstra i tollavgift? Hvorfor betaler man moms 2 ganger egentlig? Svenske prisen er jo inkl. moms i Sverige, liksom. Så uansett hvilket land jeg bestiller dette fra, kan jeg glatt slenge på 35% på prisen etter valutaomforming? Endret 4. januar 2007 av Bitex Lenke til kommentar
fox Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Be dem at du skal slippe å betale MOMS der? For du slipper ikke unna i Norge uansett. Med mindre de sender pakken din som gave Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) La oss si jeg finner en synth av et spesiellt merke (Doepfer) som koster 19000 i Sverige. http://www.analogue.org/network/pricemod.htm#Doepfer%20A-100 Så sjekker jeg en engelsk distributør, og finner at de selger et mye større system (det er synth basert på moduler), til 17000NOK etter omregnet valutakurs. Her sparer jeg 10000 ift den svenske prisen på samme systemet (Basic system 1) http://www.aues21.dsl.pipex.com//doepfera100.htm Vil jeg "slippe unna" med det mye større systemet til en mye lavere pris, bare fordi jeg bestiller fra England istedet for Sverige, liksom? Eller er det noen "magiske" grenser som pusher prisen oppover uansett? Tror ikke de sender en 20kg tung pakke verdt 20000 som gave, du Det betyr at DE må bryte loven, og det får de kraftige bøter for hvis det blir oppdaget, noe en så stor pakke gjerne vil bli. Vi snakker uansett ikke om å holde seg under tollgrensa på 1000kr, men overskride den x20 Endret 4. januar 2007 av Bitex Lenke til kommentar
fox Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Lån en båt av kompis, hent varen din i England og smugle den til Norge. Enkelt og greit Endret 4. januar 2007 av Fox Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Kunne jeg f.eks. bare kjøre til England med en kompis, ha hele greia liggende i baksetet og kjøre rett inn i Norge med den? Det er jo ikke så stor sjans for å bli stoppet i tollen når man kjører en normal bil, akkurat..Jeg er VELDIG interessert i å finne ut hvorfor den engelske prisen er 10000NOK lavere enn den svenske, og hva det vil ha å si når jeg bestiller den.. Endret 4. januar 2007 av Bitex Lenke til kommentar
fox Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Veit ikke helt hvorfor, men en ting veit jeg. En av mange grunner hvorfor pris varierer land til land er jo at Sverige og England har ikke samme moms-prosent Lenke til kommentar
bruno Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Hvordan kan jeg finne ut nøyaktig hva elektronikk verdt 15000SEK vil komme på når det bestilles fra svensk netshop, inkl. frakt og tollavgifter? Jeg vil kunne vite en nøyaktig pris. Vet valutaen er forskjellig (d'oh) men det er jo flere faktorer som bestemmer importprisen. La oss si at utstyret vil veie mange kilo. Det er ikke PC-utstyr, og den nærmeste europeiske tilbyderen er i Sverige. Er det et sted jeg kan finne ut akkurat hva tollen vil komme på etter hvor stor/verdifull pakkene blir? Eller hvis jeg bestiller fra Tyskland, f.eks.? 7638277[/snapback] Sjekk med den svenske leverandøren hva frakten vil bli til Norge, om prisen i Sverige er inkludert svensk moms trekker du fra 20% svensk moms, legger til frakt og 140,- kroner fortollingsgebyr og 25% norsk moms. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Nå har fokusen skiftet litt fra den svenske leverandøren til en engelske lengre ned i posten. Der sparer jeg 10000 på å kjøpe et mye større system. Men deres MVA er vel kanskje bare 5%? Hmm... Lenke til kommentar
bruno Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Nå har fokusen skiftet litt fra den svenske leverandøren til en engelske lengre ned i posten. Der sparer jeg 10000 på å kjøpe et mye større system.Men deres MVA er vel kanskje bare 5%? Hmm... 7638445[/snapback] Om jeg ikke husker helt feil er engelsk VAT (moms) 17,5%, dvs. at du skal trekke fra ca. 14,9% hvis den engelske leverandøren vil ta selge fri for VAT, det er ikke alle firmaer som vil gjøre det pga. ekstra papirarbeid. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Be dem at du skal slippe å betale MOMS der? For du slipper ikke unna i Norge uansett. Med mindre de sender pakken din som gave 7638301[/snapback] Gavegrensen er på 1000 kr. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 jeg ser ikke helt hvorfor du sparer 10.000kr på å kjøpe noe til 17.000 istedenfor 19.000... Så vidt meg bekjent er det IKKE TOLL på elektronikk (er toll på alkohol, klær, tobakk o.l). Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Det er ikke toll på elektronikk, stemmer det. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Fordi den saken til 19000 har 3 ganger så mange funksjoner som den til 17000 i Sverige. Du må først forstå hva en modulær synth betyr. Det betyr at man bygger synthesizeren selv ved å kjøpe løse moduler som gjør forskjellige ting. Den til 19k i England har 22 moduler, den til 17000 i Sverige har 6 moduler. Samme merke. Go figure. Skulle jeg kjøpt 22 modul-versjonen i Sverige hadde den kosta 29000. Endret 4. januar 2007 av Bitex Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 aha, det var ikke så lett for meg å vite... men skjønner det nå... hva er egentlig problemet da? du kjøper selvfølgelig den fra UK. Avgiftene blir de samme i prosent, og dermed litt høyere da.. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Skal du finne norsk pris på noe så er dette ofte fremgangsmåten: * Finn prisen i utenlandsk valuta. * Trekk fra utenlandsk moms. * Legg til fraktkostnaden. * Gang opp til norske kroner. * Gang inn norsk moms. Eksempel: * Musikkinstrument til 1500 GBP, inkludert 17,5% VAT (engelsk moms). Frakt: 100 GBP. * Trekker fra VAT: 1500/1,175 = 1277 GBP. * Legger til frakt: 1277 + 100 = 1377 GBP. * Ganger opp til NOK, kurs 12,50: 1377 * 12,50 = 17212,50. * Ganger inn norsk MVA, 25%: 17212,50 * 1,25 = 21516,- norske kroner. --- OBS: I tillegg kommer et gebyr for behandling av innførselen. For varer med så høy verdi vet jeg ikke hvor mye det er snakk om. Hør med tollvesenet? --- EDIT: OBS: Tallene jeg har brukt i eksempelet er helt fiktive. Vet ikke hvor mye engelsk VAT er på. Norsk MVA er dog 25%. Viktige ting å huske på: * Er prisen oppgitt med eller uten moms / VAT / eller hva de kaller det? * Er butikken villig til å sende til utlandet? * .. og trekker de isåfall fra moms / VAT? * Hva koster frakten, og er fraktforsikring inkludert? * Hvor billig kan man til sammenlikning få det i Norge? * Er prisforskjellen verdt det å miste de norske forbrukerrettighetene, samt plunder med eventuell reklamasjon til utlandet? Endret 5. januar 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Skal du finne norsk pris på noe så er dette ofte fremgangsmåten: * Finn prisen i utenlandsk valuta. * Trekk fra utenlandsk moms. * Legg til fraktkostnaden. * Gang opp til norske kroner. * Gang inn norsk moms. 7646934[/snapback] Mener bestemt at frakten ikke skal med i momsgrunnlaget. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Skal du finne norsk pris på noe så er dette ofte fremgangsmåten:* Finn prisen i utenlandsk valuta. * Trekk fra utenlandsk moms. * Legg til fraktkostnaden. * Gang opp til norske kroner. * Gang inn norsk moms. 7646934[/snapback] Mener bestemt at frakten ikke skal med i momsgrunnlaget. 7646989[/snapback] Den skal nok det. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) --- OBS: I tillegg kommer et gebyr for behandling av innførselen. For varer med så høy verdi vet jeg ikke hvor mye det er snakk om. Hør med tollvesenet? --- Samme gebyr, om varen er dyr eller billig. Mener det er 130 nok eller noe (husker ikke eksakt) At noen kan orke å kjøre båt til england for å smugle, når det er momsfritt å sende varer innenfor EU fatter jeg ikke..! Dette betyr i praksis at du kan sende varen din poste restante til sverige, for så å dra over grensen og plukke dette opp i sverige... For deretter å smugle det fra sverige til norge... Men vi driver ikke med ulovligheter, gjør vi vel... Endret 5. januar 2007 av lock-aze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå