-JallaMann- Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 For en stund siden bytta jeg CPU og fikk etterpå et sært problem. Da jeg skulle starte maskinen fikk jeg feilmeldingen "Boot disk failure, insert system disk". Jaja tenkte jeg, og fyrte opp recovery console via xp cd'en. Etter litt triksing her regnet jeg med at problemet var løst, men den gang ei. Det viser seg at jeg MÅ ha xp setup cd'en i spilleren for at windows skal boote. Istad fant jeg ut en ny ting; maskinen booter dersom jeg går via "boot menu" til mitt Asus A8N-SLI Deluxe, og velger den riktige disken der. Har nå prøvd det meste, inkludert fixmbr, bootfix, bootcfg /rebuild, sette kun HDD til å boote i bios, reinstall av windows. Ingenting av dette har gjort underverker så langt. At problemet oppsto etter et bytte av CPU gjør ikke meg noe klokere ihvertfall. Er ikke helt sikker på om problemet oppsto med èn gang eller like etterpå, men det er ikke så relevant i og med at ingen andre ting er endret. Tror kanskje det fungerte en liten stund først. Eneste jeg ikke har prøvd er å klokke ned CPU litt, men kan ikke se for meg at det gjør susen. Har forøvrig lest om andre med samme problem, men ingen vet hva som har forårsaket det, og hvordan det fikses. Lenke til kommentar
zhorty Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg får samme problem, hvis det er den "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISC TO CONTINUE" eller noe? Med store bokstaver? Jeg får boota XP hvis jeg velger CD-rom som 1st boot device, slenger inn CD'en til hovedkortet (Asus A8N5X) og fyrer opp maskina.. Hvis jeg prøver en annen CD, eller velger harddisk som 1st boot device, vil den ikke boote.. :s Merkelige greier. Lenke til kommentar
-JallaMann- Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Da har vi antakeligvis det samme problemet. Har du prøvd XP setup cd'en da? Den funker hos meg ihvertfall. Har ikke testa cd'en til hovedkortet, men mistenker at det kanskje funker så lenge cd'en er bootable, men ikke starter automatisk (ala xp setup sin "press any key to load setup" eller no). Kan forøvrig nevne at jeg har 6 disker i maskina, 3 p-ata og 3 s-ata. Men det hadde jeg før nevnte cpu-bytte og. Og p-ata primary master er OS disken, som den forsåvidt også alltid har vært. Endret 4. januar 2007 av -JallaMann- Lenke til kommentar
zhorty Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Hm, ok. Har du prøvd å plugge ut alle diskene dine (også usb/firewire disker), bortsett fra p-ata disken du skal ha OS på? Og så formatere? Test det. Endret 4. januar 2007 av zhorty Lenke til kommentar
noenmoen Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 hvis dokk ikke har diskett stasjon så må dokk skru den av i BIOS eller så vil ikke PC'n boote... Lenke til kommentar
-JallaMann- Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 hvis dokk ikke har diskett stasjon så må dokk skru den av i BIOS eller så vil ikke PC'n boote... 7641754[/snapback] Er det virkelig tilfelle? Er faktisk usikker på om floppy er disabla i bios. Er dårlig kontakt der bios-batteriet sitter, så jeg må sette opp bios på nytt hver gang strømmen går Det er jo verdt et forsøk ihvertfall, går jo kjapt Er ikke aktuelt å koble ut alt og formatere enda en gang. Ihvertfall ikke nå. Vil helst prøve andreog enklere ting først. Lenke til kommentar
-JallaMann- Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Da har jeg faktisk klart å løse problemet Det viste seg å være en sak i BIOS der man kan velge "rekkefølgen" på harddiskene. Flytta OS-disken til topp, og vips så boota windows igjen. Problemet oppsto etter all sannsynlighet under overklokking da jeg måtte ta batteriet på hovedkortet for å resette alt. Da jeg koblet av strømmen senere var det ikke skikkelig kontant med batteriet, slik at denne innstillingen ble endret. Teit at det ikke går an å lagre diverse BIOS settings i profiler noe sted for å lett kunne loade de igjen (f.eks for overklokking). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå