kjartman123 Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Har kjøpt meg en Akasa Fan control Pro for å justere RPM på viftene mine. Funker meget bra, men jeg er litt usikker på hvordan jeg installerer de inkluderte varmesensorene. Jeg har 4 stk av dem, men lurer på hvordan og ikke minst hvor jeg skal plassere dem på CPU, GPU, HDD, PSU og i kabinettet. Har noen her erfaringer med slike varmesensorer og hvordan man plasserer/installerer dem? Setter pris på all hjelp! -Kjartan Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) CPU Varmesensoren bør plasseres så nær kjerna som mulig, men må under ingen omstendigheter plasseres mellom kjerna og kjøleren. Demonter kjøleren og plasser sensoren nær kanten på selve kjerna. Sett på kjøleren igjen og ikke glem å tørke av gammel kjølepasta og smøre på ny. Skulle sensoren komme i klem, så har du gjort feil. GPU Samme som for CPU, men kan være litt vanskeligere å få til. HDD Tape sensoren fast i disken, gjerne på øversiden på "lokket". Bruk tape med høy termisk motstand så slipper du å få feilmålinger pga lufttemperaturen rundt. Bruk også mer enn ett lag med tape hvis mulig. PSU Her flyter som regel lufta gjennom, så det er vanskelig å plassere en sensor her. Problemet er at hvis du bryter forseglinga (evt. bare åpner den) så bryter du også garantien. Du kan jo alltids plassere sensoren der som lufta kommer ut, men du vil jo bare få målt tempen på lufta da. Endret 7. januar 2007 av geir__hk Lenke til kommentar
kjartman123 Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Tusen takk for svar. Jeg syns det hørtest litt drastisk ut dette.. og skal vurdere om jeg trenger varmesensorer eller ikke. Tenker spesielt da på GPU og CPU. Vet du foresten om det er store forskjeller på hvilke temperaturer software gir i forhold til varmesensorer? Kjartan Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Vet du foresten om det er store forskjeller på hvilke temperaturer software gir i forhold til varmesensorer? Kjartan 7679876[/snapback] ?? Nå skjønner jeg ikke helt hva du tenker på. Man bruker jo software for å hente ut datene som genereres av sensoren og elektronikken rundt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå