Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabel med 4 ledere.. HVA GIKK GALT ?

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe...? Jeg vil lage meg en nettverkskabel fra min router på loftet, gjennom mitt eksisterende RJ 45 vegguttak med skjult røropplegg til kjeller.. Dette er en cat. 5 kabel med 4par (tot 8 ledere..(4 av de har allerede gått med til analog tlf)

Har hørt at en bare trenger 4 ledere montert på et RJ 45 veggutak ( pin nr 1, 2, 3, 6) og det sammme i andre enden for å få kontakt ?? STEMMER DETTE... ??

Ett annet problem er at veggkontakten i kjelleren har en annen nummerinndeling og mangler fargekoder ? (Telenor/installatør kontakt.. ?) Den har nummerserie stigende fra 1-8, men den ordinære veggkontakten har nummerene 5, 4, 1, 2, 3, 6, 7, 8 og med farge kobinasjoner. Om evt dette kan sammenkobles, skal en følge nummerserien eller plasseringen som tilsvarer det samme i andre enden ? Eller har denne veggkontakten en helt annen kombinasjon ?

HAR NOEN ERFARING MED DETTE ??

--- Flott - mange gode svar... :) Men, og muligens jeg misforstår... Mange gode innlegg om RJ 45 PLUGGER her... Men jeg bruker en helt vanlig isolert/uisolert nettverkskabel fra min router til veggutaket ( og ja internett virker perfekt direkte fra router; uttak Lan 1 og inn på min pc) Det er når jeg kobler nettverkskabelen til veggen og setter pc i kjelleren med nettverkskabel fra veggkontakten jeg ikke oppnår kontakt.. Som mange har vært inne på her så burde det holde med 4 ledere - men men.. (noe stopper det)

Det er heller ikke snakk om ett gammelt hus og veggkontakten som jeg beskriver er av nyere format...

Endret av Horrund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi gjør dette på jobben, kan ikke helt oppsette men det står vanlig kontakt i svitsjen og vanlig uttak i veggven

Når vi bruker to adaptre (2 maskiner, 1 maskin eller 1 ipetelefoni eller annet)

Så bruker vi splittekabler

Disse har to utganger for koble i svitsj forran og ett inntak for vanlig på andre siden. Disse brukes også på kontorene men da med en vanlig kabel fra utgangen til splitteren og vi har 2 maskiner på nett. Enkelt og greit. Vet ikke hvor vi kjøper de hen da og om du kunne ha trengt slike.

Lenke til kommentar
Kan noen hjelpe...? Jeg vil lage meg en nettverkskabel fra min router på loftet, gjennom mitt eksisterende RJ 45 vegguttak med skjult røropplegg til kjeller.. Dette er en cat. 5 kabel med 4par (tot 8 ledere..(4 av de har allerede gått med til analog tlf)

Har hørt at en bare trenger 4 ledere montert på et RJ 45 veggutak ( pin nr 1, 2, 3, 6) og det sammme i andre enden for å få kontakt ?? STEMMER DETTE... ??

Ett annet problem er at veggkontakten i kjelleren har en annen nummerinndeling og mangler fargekoder ? (Telenor/installatør kontakt.. ?) Den har nummerserie stigende fra 1-8, men den ordinære veggkontakten har nummerene 5, 4, 1, 2, 3, 6, 7, 8 og med farge kobinasjoner. Om evt dette kan sammenkobles, skal en følge nummerserien eller plasseringen som tilsvarer det samme i andre enden ? Eller har denne veggkontakten en helt annen kombinasjon ?

HAR NOEN ERFARING MED DETTE ??

7637593[/snapback]

En ting er sikkert, så lenge du kobler likt i begge ender, vil det virke... Det fant jeg ut :tease:

Lenke til kommentar

Takk for alle svar... Mitt problem er at jeg har prøvd det meste... Skal bare koble til en pc i andre enden. Men samme hva jeg gjør får jeg ikke kontakt.. Det vil si, jeg får kontakt men forbindelsen gir meldingen "ingen kontakt - eller begrenset tilgang.. Kan det ha noe med vegguttaket som har stigenede tall og ingen fargekoder... (har ikke sett den kombinasjonen før..)

Lenke til kommentar
En vanlig nettverkskabel trenger ikke mer en 4 ledere, helt riktig. Og som en nevnte her, så lenge de er like i begge endene så skal det virke.

7637698[/snapback]

Bør dei ikkje være kopla ihht. TB568A/B? Meiner eg har blitt forklart at ledningane i midten av pluggen sender data ein veg og paret på sidene den andre vegen. Blandar du inn og ut i same paret kan det over lengre avstandar føre til at det ikkje fungerer. Prøvde å søke etter tråden der dette sto, men fant ingenting.

Uansett, her er ein illustrasjon av den mest brukte måten å kople ein RJ45-plugg på, henta frå Wikipedia.

300px-Cat5-plain-dot.svg.png

Høyrest litt merkeleg ut det du skriv om tallkodane i uttaket, men det kan være rett for alt eg veit.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Gamle "telenorkontakter" hadde en lit annen "invendig" fordeling av parene enn nye.

par 2 og par 3 har byttet plass på disse. Lit vanskelig å forklare bedre på forum.

Mener å huske lederne er slik på "gammel" kontakt:

4, 5, 3, 6, 1, 2, 7, 8

Mens i nye er de slik:

4, 5, 1, 2, 3, 6, 7, 8

Mulig 4 og 5 skal bytte plass, sent og hode funker ikke akkurat nå.... :S

Lenke til kommentar

Det viktigste er uansett at man bruker ett kabelpar for 1-2 og et annet par for 3-6. Dette er tvunnede par som er kapable til overføring av 100Mbit over 100M. Bruker man feil ledere (ikke fra samme par) vil man ende opp med for mange feil på overføring ved lange kabler. Ved gigabit bruker man alle lederne og der er det enda viktigere å bruke rett par :)

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
Det viktigste er uansett at man bruker ett kabelpar for 1-2 og et annet par for 3-6.  Dette er tvunnede par som er kapable til overføring av 100Mbit over 100M.  Bruker man feil ledere (ikke fra samme par) vil man ende opp med for mange feil på overføring ved lange kabler.

7638070[/snapback]

Så det eg skreiv var riktig, berre at det gjeld Oransje/Kvit+Oransje og Blå/Kvit+Blå, pinne 1+2 og 3+6?

Lenke til kommentar
Det viktigste er uansett at man bruker ett kabelpar for 1-2 og et annet par for 3-6.  Dette er tvunnede par som er kapable til overføring av 100Mbit over 100M.  Bruker man feil ledere (ikke fra samme par) vil man ende opp med for mange feil på overføring ved lange kabler.

7638070[/snapback]

Så det eg skreiv var riktig, berre at det gjeld Oransje/Kvit+Oransje og Blå/Kvit+Blå, pinne 1+2 og 3+6?

7638082[/snapback]

For min del brukte jeg oransje/hvit - oransj i pin 1 og 2 og grønn/hvit - grønn i pin 3 og 6 ... Det samme gjorde jeg på en " måte" i den andre enden også.. (ref. merkelig veggkontakt 1-8)

Lenke til kommentar

De forsjellige ledningene er tvunnet forsjelligt slik at el.magnetismen motvirker hverandre(mindre støy) bedre hastighet. I tilleg så leder noen av pinnene forsjelligt slik at f eks bitene kommer "fortere " utakt med de andre. osv.

Men til mindre avanserte bruk som for eks analog telefon, gjør det vel ikke allverdens.

Lenke til kommentar
De forsjellige ledningene er tvunnet forsjelligt slik at el.magnetismen motvirker hverandre(mindre støy) bedre hastighet.  I tilleg så leder noen av pinnene forsjelligt slik at f eks bitene kommer "fortere " utakt med de andre. osv.

Men til mindre avanserte bruk som for eks analog telefon, gjør det vel ikke allverdens.

7639159[/snapback]

Korrekt.

Lenke til kommentar
Dersom jeg ikke tar helt feil så skal det kobles slik

Kontakt uten farge --> Kontakt med fargemerking

3  -->  1 (Hv/Or)

4  -->  2 (Or)

5  -->  3 (Hv/Gr)

6  -->  6 (Gr)

7638986[/snapback]

Støtter denne. Dette jeg prøvde å si i posten min lengere oppe, men lit for trøtt for å få det frem skikkelig. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...