sentence Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Hvor mange fysiske partisjoner kan du ha på en harddisk? Endret 3. januar 2007 av sentence Lenke til kommentar
wil Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Hei. Du kan iallefall ha 4 Primary partisjoner, per harddisk tror jeg. hvor mange Sekundary/Local partisjoner du kan ha vet jeg ikke, men jeg har iallefall ha 10 partisjoner fordelt på 2x120 GB Disker, så endel kan du da ha, tenker jeg. Lenke til kommentar
Ekorre Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Da må jeg nesten spørre hva du skal med 5 partisjoner på hver disk? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Vell... bokstavmessig kommer du jo opp til z. resten må mountes som mapper. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Windows setter en grense på antall partisjoner som kan være tilgjenglige ettersom det tildeles bokstavene c til og med z. Dette inkluderer DVD og CD-rom samt eksterne harddisker (USB/Firewire). I tillegg kan nettverksharddisker være tilgjenglige som nettverksresurs (kan få problemer med enkelte programmer). Partisjoner som ikke skal være tilgjenglige for Windows kommer i tillegg. Dette betyr i praksis at et system (arbeidsstasjon) med en harddisk og en DVD-enhet hvor alle partisjoner og DVD-enheten skal være tilgjengelige og benytter Windows kan ha 26 partisjoner på harddisken. Dette vil neppe være prktisk for brukeren. Lenke til kommentar
wil Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Hehe. Tja. vet ikke helt. Nå har jeg da 7 disker da. 1x 200 til 1 partisjon til hver av Windowsene. Windows 2000 og XP og 2 partisjoner til Image for begge Windowsene. Med andre ord: 4 Partisjoner på 200 GB Disken, også har jeg 6 disker til på 250 GB tilsammen 1500 GB. Og på hver av de diskene har jeg 1 partisjon på 250 GB, så det blir 10 partisjoner tilsammen der å Grunnen til at jeg har det slik er vel at jeg liker å ha kontroll på ting. Jeg vet hvor ting ligger selv om jeg har 10 partisjoner. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Da må jeg nesten spørre hva du skal med 5 partisjoner på hver disk? 7638965[/snapback] Man kan jo se for seg at noen vil ha en partisjon pr bruker av PCen, men vil tro det er mer praktisk å bruke kataloger med begrenset brukertilgang og heller begrense hvor mange GB hver bruker kan ha i katalogen, dette er såvidt jeg husker mulig i Windows XP Pro, tror Home edition er mer begrenset her, men det finnes sikkert 3dje parts programvare som fikser dette like bra. De eneste diskene jeg har mer enn en partisjon på er systemdiskene, da det er upraktisk å sette av f.eks 400GB til Windows og jeg ikke ønsker å blande filer jeg vil ta vare på med en windows install(praktisk dersom man må formatere). Tror veldig ofte at heftig partisjonering kan ersattes med kataloger, nå bruker vel ingen FAT/FAT32 lengre, så begrensningene her er vel historie etterhvert. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Den vanlige standarden for harddisker er MBR, hvor det er en partisjonstabell med plass til 4 partisjoner. En av disse kan være en utvidet partisjon, og i en slik kan du ha mange logiske partisjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå