haglemann Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Skrøyt på meg at jeg skulle klare å fikse pc-en til ei venninne for under 1000-lappen, men har litt problemer. Feilen: Skjermen får ingen signaler ved oppstart (No signal). CPU-vifta og kabinettvifta snurrer. Har prøvd eksternt skjermkort og annen skjerm uten resultat. HK er et to-tre år gammelt Aopen-kort, MX59-PRO II med lyd og skjermkort onboard. CPU er en AMD-K6-500AFX. (Er litt på tynn is her, men det er det som står trykt på..) Regner med at det enten er hk eller cpu som har tatt kvelden. Hadde planer om å teste hk mot min (fantastiske) Duron 700mhz, men min viste seg å være fysisk større (ja, ja.. det burde jeg sikkert visst). Hvordan holder jeg løftet mitt, og fikser denne pc-en til under 1000-lappen? Hun bruker den stort sett bare til å spille musikk fra hd, så skjermkort er ikke prioritert. Lydkort burde vel være prioritert, men siden hun var fornøyd med det gamle onboard-kortet, så er har hun nok ikke gigantiske krav. Det gamle HK bruker SD-ram, så for å spare noen kroner bør jeg vel bruke den gamle ramen..? Noen som har noen forslag? [ Denne Melding var redigert av: haglemann på 2002-11-24 20:11 ] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Tror nok budsjettet ditt sprekker litt om du skal kjøpe nye deler. Hva med å gi henne det gamle Duron-700-oppsettet ditt (inkl kabinett) og oppgradere selv? Billigste du får er ca: Kabinett ca 500kr Nforce HK med lyd lan vga ca 600kr XP1600+ CPU ca 450kr Kjøler ca 100kr RAM ca 600kr Om du selger det gamle utstyret ditt til henne for under 1000-lappen så trenger du bare å legge i en 1000-lapp selv for å få denne oppgraderingen. Hvis du ikke vil dette bør du forklare henne at du ikke kan holde løftet og hvorfor det vil koste mer. Lenke til kommentar
haglemann Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 Jeg så vel heller for meg å kjøpe en cpu og hk omtrent tilsvarende det hun har fra før, og montere inn i eksisterende kabinett (selv om det kan bli en sinnsyk jobb - for det er trangt!) Hva bør jeg i tilfelle satse på da? Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Tror jeg ville prøvd å få tak i en tilsvarende CPU og testet med. Din duron er nok ikke tingen, bruker vel en helt annen socket!? :wink: Det kan selvfølgelig være hovedkort også, men ett sted må man jo begynne. Du kjenner ingen med tilsvarende CPU så du kan teste hennes CPU der, og en annen CPU i hovedkortet? Burde jo være enkleste løsningen. En slik CPU får du for en slikk og ingenting nå (brukt), så hvis det kun er den som har tatt kvelden kommer du billig fra det! SDRAM'n holder i lange baner til den maskinen og til å høre på musikk. Eventuelt kan du titte litt på brukt utstyr, mulig å finne noe "gammelt rask", Kanskje et gammelt hovedkort med en Celeron eller noe!? RAM trenger du jo ikke kjøpe. :smile: Lenke til kommentar
haglemann Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 Kjenner ingen med tilsvarende cpu, nei.. Vet vel egentlig ikke hva socketen heter engang.. Noen som kan hjelpe meg der? Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Sjekk her: http://www.qxl.com/cgi-bin/home/qxlhome.cg...NO/QXL/LS/1186/ for en liste over hovedkort til salgs på QXL. Et som kunne passe kanskje: http://www.qxl.com/cgi-bin/home/qxlhome.cg...28E7F6A04008F7/ Alltids noe å finne, pleier å være en del som selger slike system med cpu/hovedkort/ram. Kanskje du finner et med integrert lydkort også. Ellers får du jo et ok lydkort til 200,- Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Sokkelen til K6 heter Socket7. Mest sannsynlig er det hovedkortet som er ødelagt, svært sjelden at CPUen ryker. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Det hovedkortet er et micro atx så hvis du skal ha et nytt må du antageligvis ha et micro atx. Hovedkortet er et socket 7 hovedkort så hvis du finner en gammel pentium prossesor kan du prøve med denne. Link til hovedkortet Du kan jo kjøpe dette til ca 1000 kr hvis du er sikker på at det er hovedkort eller cpu som er ødelagt: Microstar MS6378XL, Mainboard Socket-A VIA KLE133 MicroATX Audio VGA LAN UDMA100 573,- AMD AMD DURON 1.2, CPU Duron 1.2GHz Socket A 200FSB Tray 325,- Totalt 898,- Hentet fra psdata. _________________ AMD XP 2000+ Aopen AK77-333 256MB PC2700 Asus geforce 2 mx 200 6,4GB Fijutsu HD 20GB WD 7200rpm Aopen 40x/12x/48x [ Denne Melding var redigert av: trondbue på 2002-11-24 21:09 ] Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Sjekka litt på Komplett nå, du får faktisk hovedkort med skjermkort, nettverkskort, lydkort og støtte for SDRAM + Duron 1,1Ghz + kjølevifte på Komplett til 1022,- (pluss frakt) Ikke så dumt kanskje! :wink: Produktnummer (søk øverst til venstre): 110760, 108631 og 107142 Dette går jo litt over 1000,- men ikke mye. Du får jo dessuten nye komponenter med garanti! :smile: Lenke til kommentar
l1th1um_ Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Jeg tror det er RAM`n som er defekt. Om en RAM brikke er ødelagt/ikke satt godt nok i, så vil pc`n starte opp med vifter og hele sulamitten, men du vil aldri få skjermbilde. Prøv med en tilsvarende ram-brikke på pc`n hennes du! :smile: Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 trondbue: Samme hovedkortet som jeg foreslo, samtidig! :razz: Men du tok ikke med vifte. Du bør sjekke litt forskjellige web-shoper for å finne billigste. Men jeg anbefaller ikke PCutstyr, de har jeg hatt litt trøbbel med! :sad: Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Den 2002-11-24 21:07, skrev l1th1um_:Jeg tror det er RAM`n som er defekt. Om en RAM brikke er ødelagt/ikke satt godt nok i, så vil pc`n starte opp med vifter og hele sulamitten, men du vil aldri få skjermbilde. Prøv med en tilsvarende ram-brikke på pc`n hennes du! :smile: Ehh.. jo, men det skjer hvis CPU er gått også, og _kan_ skje dersom hovedkortet har tatt kvelden. Skal godt gjøres å ødelegge RAM'n da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 AMD K6 500MHz (Egentlig K6-2 eller K6-III) bruker Socket 7 og kjører på 100MHz buss. Duron bruker Socket A (også kalt Socket 462) Lenke til kommentar
haglemann Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 Ram-en ser ut til å fungere fint, hd funker som bare det, og lan-kortet har jeg kobla ut. Da er det stort sett bare hk og cpu som kan være ødelagt.. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Feilen: Skjermen får ingen signaler ved oppstart (No signal). CPU-vifta og kabinettvifta snurrer. Har prøvd eksternt skjermkort og annen skjerm uten resultat. Har satt sammen en hel haug av forskjellige PC-konfigurasjoner siden 1993 og har til dags dato _aldri_ ødelagt en eneste komponent. Sikkert bare flaks, men jeg kan garantere dere at jeg har herjet med datadelene (kun mine egne vel og merke) til tider. Var uforsiktig med en MMX233 for en del år siden. Rotet med skrujernet på baksiden av kabinettet og klarte og kortslutte CPUn slik at det gnistret skikkelig. Maskine stoppet selvsagt og skjermbildet forsvant. Der ja, nå gikk nok den maskinen, tenkte jeg! Neida, haugen starta igjen som ingen ting hadde skjedd den! Som sagt hittil ikke ødelagt en eneste datakomponet enda. Hvis maskinen din/hennes ikke var ødelagt _før_ du begynte å rote med den, tviler jeg på at den er ødelagt nå. Sjekk evt. innstillinger på hovedkortet igjen. Spesielt busfrekvens og klokkedobblinga. CPUn hun har er en AMD K6-2 500MHz og skal være innstilt på 5x100MHz, core skal stå på rundt 2.0V (litt usikker der, men sitter med en 350MHz foran meg nå og den skal ha 2.2V, så da regner jeg med at 500n skal ha noe mindre.) Pass på at SD-RAM-brikken/e står i riktig sokkel (DIMM1-3) Greieste måten å sjekke et hovedkort på i felten er at du skrur ut hovedkortet og legger den på en ikke statisk/ledende flate. Koble til kun det nødvendigste som CPU, RAM (kun en brikke hvis det er SD-RAM, to like hvis du bruker 72pins ram) og et skjermkort. Drit i harddisk og floppy og annet som ikke _må_ være der for å virke. Dobbelsjekk _alle_ innstillinger som måtte være på hovedkortet, og prøv å starte opp greiene. For å starte opp et ATX-kort utenfor kabinettet må du kortslutte to pinner på hovedkortet. Disse pinnene står nederst til høyre på hovedkortet blandt en rad andre pinner. Kan være vanskelig å finne men let etter to pinner som sitter ved siden av hverandre og hvor det står PWR e.l. rett i nærheten. Bruk et skrujern og bare tuch borti begge pinnene på likt så skal den starte med en gang. Ble jæv*a mye text det her, men håper det var noe vettugt i våset mitt da... Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Pass på at SD-RAM-brikken/e står i riktig sokkel (DIMM1-3) Ehh... regner selvsagt med at du plasserte RAMen i riktig type sokkel, men prøvde å forklare at du kanskje har satt RAMen i feil DIMMsokkel. 1. brikken skal alltid stå i bank 1! Hender at jeg har glemt å sjekke dette selv.. På ditt AOpen kort tror jeg DIMM-sokklene er merket DIMM1, DIMM2 og DIMM3. Har du kun en SDRAM skal den stå i DIMM1 (evt. neste i DIMM2 osv). Lenke til kommentar
haglemann Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 Er nok ikke innstillingene som er feil, for det skal jo mye til at hun skal ha kommet borti noen dip-swicher.. Feilen hadde nemlig oppstått før jeg fikk pc-en, og hun er ikke typen som skrur opp pc-en sin selv.. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 OK, skjønner. Ville bare si at det ville vært lurt å sjekke ut hver enkelt komponent før du gikk til innkjøp av nytt. Kanskje 'spiker' på strømnettet har ødelagt en eller annen komponent, hva vet jeg? Men tvilsomt at mer en en komponet har tatt kvelden... og da ville i alle fall jeg sjekket hva som virket og evt hva som ikke virket før jeg begynte å handle inn nytt til dama. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå