Oyvinn Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Siden jeg ikke har så god peiling på sånt, fant jeg ut at det er like greit å spørre her. Håper det er noen hjelpsomme sjeler som kan gi en stakkar noen gode råd Jeg tenker på å puste litt nytt liv i den visnende pc'en min ved å kjøpe et nytt skjermkort. Det jeg da lurer på er om en 350W strømforsyning holder til et Geforce 7600GS/7600GT eller tilsvarende? Det må være AGP selvsagt. Skulle strømforsyningen holde, hvilket merke/modell anbefaler dere? Den må gjerne være stille, men siden hele mainnskiten snart er moden for søppeldynga, er jeg ikke villig til å betale så veldig mye. Fra før av har jeg to harddisker, en cd-brenner, og en DVD-brenner, AMD Athlon XP 2500+ CPU. Vet dessverre ikke hvilket merke det er på PSU'en, men tror ikke den er av aller verste sort, da jeg fikk hjelp av en som har litt peiling til å velge komponenter i sin tid. Har dessverre ikke anledning til å sjekke på noen dager enda. Jeg har ikke noen håp om å kjøre nye spill på max, men vil gjerne kunne peise på i WoW uten lagg, og kanskje kjøre NWN2 akseptabelt. Det er kun aktuelt å bytte skjermkort for min del, så det er sagt! Setter stor pris på alle råd og svar jeg måtte få Endret 9. januar 2007 av Oyvinn Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Tror du skal klare deg bra på en 350W. Denne fra Club3D burde puste litt liv i maskinen din igjen,og det til en ganske grei pris. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Hvilket merke PSU er det, og hvor mye strøm (ampere) kan det levere på 12V? Sjekk det først. Endret 3. januar 2007 av Smirnoff Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg har et litt kraftigere skjermkort (7800 AGP) og mye fler harddisker (ink. en raptor) kjørende på en 350W. Og så lenge du har en PSU med rimelig kvalitet (som noe annet en Q-techf feks ) så burde det ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Oyvinn Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Takk for kjappe svar! Jeg skal sjekke hvilken PSU jeg har så snart jeg kommer meg tilbake til pc'en (tidligst fredag). Satser da på at det ikke er en Qtec e.l.! hehe 7600gt fra Club 3D skal jeg seriøst vurdere. Må si det frister med 7600gt, men jeg er litt bekymra for støynivå, da pc'en står i stua i min lille leilighet. Den brukes også til å kjøre film og musikk over på tv/anlegg. Derfor vil jeg helst at skjermkortet skal være så stille som mulig. Noen som har noe peil om det er noen spesielle merker som utmerker seg med lavt støynivå på skjermkortene sine? Det skulle gjerne ha vært vifteløst, men så vidt jeg har fått med meg finnes det ingen 7600GT agp uten vifte på markedet enda..? En ting til: Krever skjermkort med kjøleribbe mer strøm enn et med vifte som kjøleløsning? Endret 4. januar 2007 av Oyvinn Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 En ting til: Krever skjermkort med kjøleribbe mer strøm enn et med vifte som kjøleløsning? 7638342[/snapback] logikken sier meg at ett uten en vifte(som bruker strøm ,)bruker minst Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Heisann. Tenkte jeg kunne slenge meg på, det har seg slik at jeg har et liggnende dilema: AMD XP 2400 @ 2700 ( kjøle blokk med papst vifte) 1 Samsung 160Gigdisk DVD DVD -Brenner 5 kab vifter (80mm Papst --> svakeste jeg kunne finne pga støy) PSU = 340W fra chieftec Er litt keen på å sifte ut 3d kortet (sitter med et nokså utslit geforce 6600 non-gt) Jeg planlegger å kjøpe et helt nytt system om ca 6-10 mnd , men akkurat for øyeblikket så er det litt trangt med penger. Så hvor langt kan dette systemet gå? ( 3d-kort messig!) MERK det må være et AGP kort Anbefalinger? Ville vært fint hvis noen med "erfaring" , med tanke på akkurat dette problemet, kunne gi meg et hint eller 2 ?! Mange tusen takk på forhånd!! -Sun360 Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Nå har jo Radeon X1950 kommet i AGP versjon. Står her i samme situasjon og snuser på AGP-skjermkort.. For min del står det mellom Geforcen dere snakker om og dette Radeon-greiene. Lenke til kommentar
Oyvinn Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Rambo82 Postet i dag, 02:22 QUOTE(Oyvinn @ 04/01-2007 : 01:18) En ting til: Krever skjermkort med kjøleribbe mer strøm enn et med vifte som kjøleløsning? logikken sier meg at ett uten en vifte(som bruker strøm ,)bruker minst Ja, skulle vel tro det. Det som fikk meg til å lure var at jeg sjekket specs'en på denne: 7600GS Heatsink hos PSdata. Den krever 400W PSU iflg. spesifikasjonene på nettsiden deres.. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 De uten vifte bruker minst like mye som de med. Det er ingen forskjell, utenom at de med kun ribbe blir en del varmere. Man bør helst ha grei luftgjennomstrømning i kabinettet om man skal ha et slikt. Ellers blir det gjerne en 80-90C på kortet. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Nå har jo Radeon X1950 kommet i AGP versjon. Står her i samme situasjon og snuser på AGP-skjermkort.. For min del står det mellom Geforcen dere snakker om og dette Radeon-greiene. 7639625[/snapback] Radeon X1900-kortene bruker i hvert fall mer strøm enn tilsvarende nvidia, og x1950pro krever 450 watt strømforsyning... Endret 4. januar 2007 av baronKanon Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Hva med geforce 7800GS? ( hvor mye trøm krever den for den saks skyld??) Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 7800GS krever 350 watt og oppover. Jeg finner forresten disse kravene på www.club-3d.com. De fleste kortene er mer eller mindre like hos de forskjellige produsentene. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Det er ikke noe nevneverdig forskjell i ytelse på 7800GS og 7600GT (sistnevnte var vel noe raskere i noen benchmarks faktisk), og strømforbruket på disse er det vel ikke noe særlig forskjell på heller. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Det skal sies at pny har litt andre krav til strømforsyning, virker det som Lenke til kommentar
Oyvinn Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Da har jeg sjekket strømforsyningen og funnet ut at det er en 300W HEC... Der forsvant drømmen om et 7600GS/GT.. Fins det et greit skjermkort som er en bra oppgradering fra Radeon 9600SE som klarer seg med denne PSU'en? *desperat* Lenke til kommentar
TT88 Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 jeg tror du skal klare et 7600gt med 300 eller 350w strømforsyning. det som står på hjemmesidene er ofte litt overdrevet. kjøp kortet og se om et fungerer. hvis ikke har du angrerett Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg kjørte 7600gs en stund med 290 watt psu.. en dårlig en.. det funka det.. hadde 4 vifter, 2 dvd brennere, og en harddisk.. Lenke til kommentar
Oyvinn Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg sjekket litt på nettet og fant ut at strømforsyningen slett ikke er så verst! Sjekk her! Modellen jeg har er Herolchi HEC 300LR - PT, og det er jo faktisk en av tre som ender opp som anbefalt i artikkelen! Så tror dere at den takler et 7600GT? Angrerett sier du TT88, gjelder det hvis man har pakket ut og prøvd produktet da? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 jeg har 2x gf7600gs, 3xhd, c2d-e6300, på en gammel northQ 420w psu(ca da psu'er kom med sata koblinger ).. ville tru at 350w skulle holde for deg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå