white_pony Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Hva er egentlig greia med sangtitler? Hva skal skrives med store, og hva med små bokstaver? La oss ta et av Led Zeppelins låter som et eksempel: Noen skriver Stairway to heaven. Noen skriver Stairway to Heaven. Noen skriver Stairway To Heaven. Dette skjønner jeg ingenting av. Jeg mener egentlig det blir mest riktig å skrive dem andre, men aner ikke hvorfor det er mange ord som skal skrives med stor, og noen med små forbokstav. Her er et par ord som jeg har fått med meg skal skrives med liten bokstav midt i en sangtittel: it is of to on for the and with Har problem med dette når jeg skal tagge* låter, og dette har lenge vært et problem. Google er ikke mye til hjelp, så derfor spør jeg her. * = Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor "Å tagge låter" betyr å skrive inn sangtittel, artist, album, utgivelsesår, sjanger osv. i filene via f.eks Winamp. Hvordan ville dere skrevet Stairway to Heaven, og har dere andre forslag til ord som skal skrives med små bokstaver midt i et setning? Er det bare meg, eller også noen andre her som har lurt på dette før? Endret 3. januar 2007 av white_pony Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg er nok en av dem som har stor bokstav i hvert ord. Utenom setninger. Eh.. Så lenge det ser riktig ut iallfall! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Har alltid brukt store bokstavar i samtlige ord, synest det ser mest ryddig ut. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Alternativ 2 er riktig. Akkuratt som med filmtitler skal alle ord, utenom særdeles vanlige og "uviktige" skrives med stor bokstav. Ordene som skal skrives med liten bokstav er bla. de du har skrevet opp, og sikkert noen flere. Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Her er en liten oversikt over hvordan man gjør det på engelske sanger. For norske sanger er det lettere, stor bokstav for første ord og for egennavn og personnavn. Som i en vanlig setning, altså. Lenke til kommentar
white_pony Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Hvorfor er det en annen måte å gjøre det på i Norge? Det er jo egentlig den måten vi bruker som er riktig, og den alle burde ha brukt. Endret 3. januar 2007 av white_pony Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Hva som er grammatisk riktig eller ikke er da opp til hvert enkelt språk. På norsk gjør vi det på én måte, på engelsk en annen. Så lenge folk ikke blander de to sammen finnes det ikke noe riktig eller galt. Lenke til kommentar
white_pony Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Det er faktisk mange som blander dem sammen, og det er da ikke gramatisk riktig å skrive engelsk med stor bokstav i hvert ord, er det? Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) I sangtitler, boktitler, filmtitler og overskrifter (bl.a.), jo. Endret 3. januar 2007 av Olaaaaa Lenke til kommentar
JPNord Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 For å skrive korrekt engelsk er det vel alternativ 2 som er det riktige, men det hender jeg skriver slik som i alternativ 1, bare for å gjøre det enkelt. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Krangler om dette med mine amerikanske kunder som jeg lager programmer for. De vil ha ledetekstene i skjermbildene med innledende versaler i hver ord: "Last Name" istedet for "Last name" Har i grunnen vent meg til at det skal være slik. Det er en amerikansk greie. Men det er ikke grammatikalsk bestemt. Forskjellige plater bruker forskjellig stil. En rask titt på min Tom Waits-samling viser at coverne hans bruker alle typer: * BARE STORE BOKSTAVER * bare små bokstaver * Store Bokstaver I Hvert Ord * Store Bokstaver i hvert Substantiv * Stor bokstav bare i første ord Elton Johns Goodbye Yellow Brick Road har en lett blanding på samme coveret: * Funeral for a friend * Jamaica Jerk-off * Sweet painted lady * Dirty Little Girl * Grey seal * Social Disease Geir Lenke til kommentar
sixx Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg bruker det som er standard i media player. varierer veldig mye kjøper bare cder uansett, så trenger ikke skrive inn slikt selv. Men hvis jeg nå MÅ skrive det inn selv har jeg som regel brukt stor bokstav i hvert eneste ord. blir liksom litt penere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Uff, hvorfor gjøre det så vanskelig? Jeg bruker konsekvent stor bokstav i alle ord i sang - og filmtitler. Ser mest ryddig ut synes jeg. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Har det noe å si? Jeg tror nok jeg kun bruker stor bokstav i første ord, men vet egentlig ikke, aldri tenkt over. Jeg syns forresten at store bokstaver er stygt, hadde det vært opp til meg hadde vi kun hatt små. Endret 4. januar 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Store bokstaver i alt bortsett ifra små-ord som "and, is, it" osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå