Gå til innhold

Domain Registrars, hva er det?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Ja, som emnet sier: Domain Registrars, hva er det?

Jeg har akkurat fått gratis hosting av en nettside, og de innpå der sier at jeg må registrere meg med Domain Registrars eller noe for at websida mi skal fungere skikkelig. Slik som FTP og slikt.

Da skulle jeg visst registrere noen nameservers hos "Domain Registrars".

Hva i huleste er dette? Hva må jeg gjøre for å fikse dette? Har aldri møtt på noe slikt før, da jeg er vant til enkle sider som jeg bare registrerer meg og "smekk" der har vi alt "fit for fight!"

Hadde vært fint om noen kunne ha besvart mitt spørsmål! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en domeneregistrar, altså der man kjøper domener. Det du kjøper (leier blir vel et mer riktig begrep) der er et domene, f.eks "mittdomene.no".

Etter at du har fått tak i et domene så må du gå inn på kontollpanelet til domenet ditt og velge at domenet skal peke mot en bestemt IP, som f.eks 128.169.45.11. Den IPen domenet skal peke mot skal være IPen til webhotellet ditt.

Håper det ble litt klarere for deg nå :)

Lenke til kommentar

For jeg har registrert meg hos en gratis host, med lagringsplass og alt. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg må gjøre dette.

Ihvertfall sier de at jeg på registrere noen nameservers hos domeneregistraren. Hvorfor må jeg gjøre dette? Det skal da ikke være nødvendig for meg å kjøpe meg noe hos f.eks Domeneshop.no for at sida skal funke?

Takk for svar forresten! :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

PS: Dette er ikke noe du MÅ gjøre, det er for at folk skal komme lettere inn på siden din.

Nameservers er det som kobler IPadresser og domenenavn sammen.

F.eks. så er 194.24.252.207 er det samme som hardware.no. Istedenfor at folk skal huske på den IPadressen så blir domenenavnet hardware.no pekt hit.

---

Hvordan kommer du deg inn på siden din via en webleser(firefox, ie, opera etc.)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...