Gå til innhold

Resize ext3 partisjonen

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det var mulig å partisjonere (resize) ext3 partisjonen og så bruke unallocated og lage en ntfs partisjon til windows selv om linux ligger på ext3, det er over 90gb ledig på ext3, og jeg vil bruke 30 av dem til en ny windowspartisjon.

Er dette mulig å la seg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Søk etter sånn ca akkurat det du har kalt posten din på Google. Skulle gjerne gitt deg en god link, men Google fant så alt for mange om akkurat dette.

Hint: gparded.

7636961[/snapback]

tror jeg fant en link om det på google nå, får se om den hjelper.

Kjøre livecd og unmounte disk eller noe sånt og så resize, dunno yet ;P

Lenke til kommentar
tror jeg fant en link om det på google nå, får se om den hjelper.

Kjøre livecd og unmounte disk eller noe sånt og så resize, dunno yet ;P

7637007[/snapback]

Ja, det er en lett og grei måte å gjøre det på :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Livecd funker fett ;) Men er ikke Windows litt sær på Linux-partisjoner? Mener jeg leste et sted at det lønner seg å installere Windows før Linux...

7637309[/snapback]

Det her ingenting med linux-partisjoner å gjøre. Når du installerer windows, sjekker den om du har andre MICROSOFT operativsystemer installert og legger de evtuelt til i sin bootloader-meny... Men dersom du har andre operativsystemer enn de som kommer fra microsoft, fjerner installasjonsprogrammet til Windows bootloaderen til disse og dropper å legge de til i windows sin bootloadermeny.

Men det er imidlertid mulig å reparere dette i etterkant ved hjelp av Super Grub :)

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho...ws_installation

Edit:

Windows leser og skriver faktisk helt flott til ext2 og 3 ved hjelp av ext2fsd eller ext2isd. Men hvis du bruker disse driverne med ext3 og slår av maskinen "urent" i windows, må du boot Linux (og kjøre e2chk dersom disse diskene ikke mountes automatisk i oppstarten) før du kan bruke de igjen i Windows. Det slipper du med ext2, det er journaling utvidelsen i ext3 som krever dette. (Dette er ála windows sin chkdsk i oppstarten dersom du slår av maskinen feil og windows drev å skrev til en ntfs partisjon).

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...