Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Belkin F5D7230-4 & IP-telefoni (Løst)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg kjøpte Belkin F5D7230-4 router på elkjøp i går. 399,-, billig...

Installeringen gikk greit og jeg kom meg raskt på nett. Koblet datamaskinen direkte i port 1, X-box i port 2 og IP-telefon adapteret (Telio) i port 3. Jeg har også en SMC WiFi Skypetelefon som bruker trådløsfunksjonen.

Jeg får surfet. Hastigheten er normal, men jeg opplever avbrudd ganske ofte. Ikke langvarige, men 1-3sek.

Problemet kommer virkelig når jeg skal ringe noen eller får telefon inn. Bare få sekunder ut i samtalen, brytes den. Det samme med Skypetelefonen. X-boxen kommer seg ikke på nett.

Må jeg gå inn å åpne noe i routeren? Sette noen innstillinger til at signaler sendes kontinuerlig, eller noe sånt?

Det er firmware versj. 9.01.05 til routeren. Ja, forresten, jeg prøvde å sjekke om det er de siste oppdateringene som jeg har til routeren (autosjekk og oppd.), men det fikk den ikke til.

Håper noen kan hjelpe meg :)

Endret av FrozenFish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telio kommuniserer på port UDP 5060 (triggerport) og UDP 16300 - 16700 (public port).

Du må derfor åpne disse portene i routeren (mot ipadressen til telefon).

Dette fant jeg forøvrig ut ved å gå inn på hjemmesiden til Telio, så bare sjekk skype etc for portbruk.

portforward.com har oppskrift for åpning av porter.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Jeg er skikkelig noob, altså :D

men.. jeg er nå inne på Virituel Servers:

I feltet "LAN IP Address" setter jeg ip'n som telefonen har fått tildelt. Og så har jeg LAN port og Public port, og ikke slik det er beskrevet i portoforward.com. Hva skal jeg da skrive i de to feltene?

Lenke til kommentar

Jeg løste problemet med å levere tilbake Belkin router og kjøpte Linksys i stedet :D

Nå funker alt perfekt! Skype telefon, IP-telefon... suverent. Og hastigheten er der den skal være! Jeg merker til og med STOR forskjell på torrents nedlastninger! De går MYE raskere, 2-3 ganger raskere enn før. Jeg har ikke filla peil på hvorfor, siden signalet går via router, men slik er det nå!

:w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...