FrozenFish Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Heisann! Jeg kjøpte Belkin F5D7230-4 router på elkjøp i går. 399,-, billig... Installeringen gikk greit og jeg kom meg raskt på nett. Koblet datamaskinen direkte i port 1, X-box i port 2 og IP-telefon adapteret (Telio) i port 3. Jeg har også en SMC WiFi Skypetelefon som bruker trådløsfunksjonen. Jeg får surfet. Hastigheten er normal, men jeg opplever avbrudd ganske ofte. Ikke langvarige, men 1-3sek. Problemet kommer virkelig når jeg skal ringe noen eller får telefon inn. Bare få sekunder ut i samtalen, brytes den. Det samme med Skypetelefonen. X-boxen kommer seg ikke på nett. Må jeg gå inn å åpne noe i routeren? Sette noen innstillinger til at signaler sendes kontinuerlig, eller noe sånt? Det er firmware versj. 9.01.05 til routeren. Ja, forresten, jeg prøvde å sjekke om det er de siste oppdateringene som jeg har til routeren (autosjekk og oppd.), men det fikk den ikke til. Håper noen kan hjelpe meg Endret 9. januar 2007 av FrozenFish Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Telio kommuniserer på port UDP 5060 (triggerport) og UDP 16300 - 16700 (public port). Du må derfor åpne disse portene i routeren (mot ipadressen til telefon). Dette fant jeg forøvrig ut ved å gå inn på hjemmesiden til Telio, så bare sjekk skype etc for portbruk. portforward.com har oppskrift for åpning av porter. Endret 3. januar 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg er skikkelig noob, altså men.. jeg er nå inne på Virituel Servers: I feltet "LAN IP Address" setter jeg ip'n som telefonen har fått tildelt. Og så har jeg LAN port og Public port, og ikke slik det er beskrevet i portoforward.com. Hva skal jeg da skrive i de to feltene? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Du kan jo starte med 5060 og deretter se om du kan legge inn de andre portene i et portrange. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Du kan jo starte med 5060 og deretter se om du kan legge inn de andre portene i et portrange. 7637103[/snapback] ok, jeg prøver med 5060 i både LAN port og private port.. Jeg merker forresten at mange nettsider sliter med å åpnes Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Får starte med å åpne portene først ja. Bruker du kabel til PC eller trådløs? Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Får starte med å åpne portene først ja.Bruker du kabel til PC eller trådløs? 7637161[/snapback] Bruker kabel til PC. Jeg prøvde å åpne 5060 til Telefonen, men det ble ikke bedre. samtalen jeg prøvde ble kuttet etter 10 sekunder. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 UDP 16300 - 16700 må også åpnes. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Nei.... får ikke ringt hverken med den ene eller andre telefonen! Gir opp for nå og kobler ned routeren! Ingen vits å ha den oppe når den bare skaper krøll! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Det er Portene i området 16300 til 16700 som må åpnes i din router. Disse 'bærer' informasjonen i telefonsamtalene du har. Når disse er sperret ute så kobles samtalen ut. Det er ikke noe svart magi som behøves, bare 'enkel' programmering av routeren. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg løste problemet med å levere tilbake Belkin router og kjøpte Linksys i stedet Nå funker alt perfekt! Skype telefon, IP-telefon... suverent. Og hastigheten er der den skal være! Jeg merker til og med STOR forskjell på torrents nedlastninger! De går MYE raskere, 2-3 ganger raskere enn før. Jeg har ikke filla peil på hvorfor, siden signalet går via router, men slik er det nå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå