Hawkeye1990 Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Hei! Har et nytt spørsmål jeg, nå går jeg 1. året på idrettslinja, og har vanskelig matematikk, 1T, men pga en rett og slett elendig lærer vurderer jeg å bytte til lett matte (1P) siden jeg vil oppnå en høyere karakter der. Jeg tror at å ta et år etter VGS der jeg kunne konsentrert meg kun om realfag, 3MX og kanskje også 2BI, 3KJ og 2FY også. Vil dette bli umulig hvis jeg velger lett matematikk på VGS? Jeg tror at jeg vil jobbe best med realfagene om jeg driver kun med det et år. Endret 8. januar 2007 av Hawkeye1990 Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg tok 2MX samtidig som jeg tok 1Y, så tror det skal gå. Dog er jeg ikke sikker på hvordan dette er etter den nye reformen, så vil anbefale å høre med en rådgiver. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Hei! Har et nytt spørsmål jeg, nå går jeg 1. året på idrettslinja, og har vanskelig matematikk, 1T, men pga en rett og slett elendig lærer vurderer jeg å bytte til lett matte (1P) siden jeg vil oppnå en høyere karakter der. Jeg tror at å ta et år etter VGS der jeg kunne konsentrert meg kun om realfag, 3MX og kanskje også 2BI, 3KJ og 2FY også. Vil dette bli umulig hvis jeg velger lett matematikk på VGS? Jeg tror at jeg vil jobbe best med realfagene om jeg driver kun med det et år. 7636632[/snapback] Er ikke helt sikker på forskjellen mellom 1T og 1P, rent faglig altså. Men antar 1T introduserer matte som tar høyde for 2MX osv. F.eks. i 2MX lærer man bl. a. om vektorer, parametriserte kurver (noe), komplekse tall (noe), vanskeligere statistikk (sannsynlighetsreg. kombinat.) m.m., som jeg er bombesikker på ikke er pensum i 1MX. Jeg har jobba som privatlærer i 1MX, 2MX og 3MX. Og vet av erfaring at de som "bare" har 1MY/1MX får det ganske heavy med 3MX, hvis de har hoppa bukk over 2MX. Der er Relativt stort sprang fra 1MY/1MX til 2MX, mens forskjellen er mindre mellom 2MX og 3MX, synes jeg. En liten digresjon til slutt; jeg tok grunnfag matematikk for noen år siden. Og da var det en medstudent som bare hadde 1MX (m kar. 6), og litt selvlest 2MX (ikke eksamen). Han strøk på alle mattekursa (20 vekttall). Så jeg anbefaler deg det vanskeligste 1. klasse mattekurset (1T), mhp 3MX... Lenke til kommentar
Hawkeye1990 Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Tusen takk for svarene! Hva med 2MX fra 1P da? Lenke til kommentar
Hawkeye1990 Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Eller hva med å ta et forkurs ved en av landets høgskoler? Ville det vært en bedre løsning? De som kommer rett fra yrkesfag klarer det jo. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Tusen takk for svarene! Hva med 2MX fra 1P da? 7641371[/snapback] Tja, litt vanskelig å svare på (for meg). Sikkert flere her på forumet som kan den eksplisitte forskjell på 1P og 1T. Men antar det funker greit å gå fra 1P til 2MX med jobbing altså. Hjalp en kar for en stund siden som tok et halvårigforkurs for ingeniørutdanninga- 2MX/3MX og 2FY. Da slipper du jo evt. med ett halvt år, istedenfor ett år (som du nevnte over). Og da møter du sikkert andre som er målretta og fokusert på realfag som deg. Lenke til kommentar
Hawkeye1990 Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Takk igjen! Hvordan ville det bli å gå fra 2MX til 3MX da? Og dette forkurset, gjelder det bare for ingeniørspirer, eller blir det godtatt ved opptak til siviløkonom eller medisin også? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 For- / realfagskurs er bare for ingeniørutdanninger. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Takk igjen! Hvordan ville det bli å gå fra 2MX til 3MX da? Og dette forkurset, gjelder det bare for ingeniørspirer, eller blir det godtatt ved opptak til siviløkonom eller medisin også? 7644763[/snapback] Ja, stemmer som Nostradamus sier ang forkurset. Er jo forbeholdt ingeniør- utdanninger. Fra 2MX til 3MX er grei skuring (sammenlignet med de andre alternativene). Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hei! Har et nytt spørsmål jeg, nå går jeg 1. året på idrettslinja, og har vanskelig matematikk, 1T, men pga en rett og slett elendig lærer vurderer jeg å bytte til lett matte (1P) siden jeg vil oppnå en høyere karakter der. Jeg tror at å ta et år etter VGS der jeg kunne konsentrert meg kun om realfag, 3MX og kanskje også 2BI, 3KJ og 2FY også. Vil dette bli umulig hvis jeg velger lett matematikk på VGS? Jeg tror at jeg vil jobbe best med realfagene om jeg driver kun med det et år. 7636632[/snapback] Nei. Ikke ta 3MX med mindre du liker matte og tar faget lett. Akkurat det kommer ikke an på læreren din. Lenke til kommentar
Hawkeye1990 Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 Hva med å ta 2FY og 3KJ som privatist ved en videregående skole da? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hva med å ta 2FY og 3KJ som privatist ved en videregående skole da? 7648927[/snapback] Skal vel la seg gjøre d (med jobbing som vanlig). Bare vær klar over at du må ha godkjent/gjennomført lab'er også (som disse fagene har). Og du vil helt sikkert bli eksaminert i lab'er også, iallfall på muntlig eksamen. laboratorieøvelser altså Lenke til kommentar
Hawkeye1990 Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 Innsats er det minste problemet Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Man må ikke ha gjennomført lab/elevøvinger i 2FY for å ta eksamen, men det anbefales da man må gjøre et par eksperiment under eksamen. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Man må ikke ha gjennomført lab/elevøvinger i 2FY for å ta eksamen, men det anbefales da man må gjøre et par eksperiment under eksamen. 7655136[/snapback] Når jeg tok muntlig 2KJ som privatist for mange år siden, måtte vi ha godkjent lab'er. Tydeligvis er dette endret på. Litt rart siden de må ha lab'er i obligatoriske kurs 2KJ, 2FY etc. Trodde unektelig at kravene dog var minst like store som privatist. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg møtte opp på 2FY-eksamen for to år siden uten en dritt, så hvis det ikke har kommet noen endringer snikende sammen med reformen trenger man fortsatt ikke øvinger. Merkelig at det er slik, for man må jo gjennom et par øvinger på eksamen. Og som du sier må de som får standpunktkarakter gjennom mange øvinger, så er rart ja. Men det er jo fint å slippe hvis man ikke får tatt øvingene. Tror de fleste går gjennom de likevel. Lenke til kommentar
Hawkeye1990 Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Hva med å ta 2MX med bakgrunn i lett matte da? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Som tidligere nevnt tok jeg 2MX samtidig som jeg tok 1Y, og det gikk fint for min del. Virker som du er villig til å legge ned en del arbeid, så da tror jeg det går fint for deg også. Jeg hadde ikke all verdens innsats, så er ikke så forferdelig vanskelig med mindre du sliter med matematikken på lavere nivå. Lenke til kommentar
Hawkeye1990 Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Blir den karakteren jeg får i 1MX stående selv om jeg tar 2MX? Eller blir 1MX-karakteren "overskrevet"? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Blir den karakteren jeg får i 1MX stående selv om jeg tar 2MX? Eller blir 1MX-karakteren "overskrevet"? 7686514[/snapback] Er ganske sikker på at begge blir stående. 1MX er jo avsluttende i GK. Og 2MX i VK1. Var slik i gamle dager iallfall :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå