Gå til innhold

Erfaringer om Thailand om sommeren ( Bangkok)

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer om reise med orkide ekspressen til Thailand i juli/august? Vi er en familie på 4, yngste barn 17 år. Har sett et tilbud fra Orkide ekspressen, der er tilbudet som følger: 19 dager reise, først Bangkok 5 dager så til Chiang Rai i 2 døgn. Så videre til Cha am i 5 dager. Turen inkluderer guide hele tiden og hotellrom av god standard. Pris: 15.000,- per pers.

Noen som har vært på en slik guidet tur med orkide ekspressen før? Mye å oppleve og se på disse plassene?

Har hørt at om sommeren er det "regntid" nord i Thailand, stemmer dette? Er Bangkok i dette området? :dontgetit:

På forhånd takk for alle svar! :)

MVH Robert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har erfaringer om reise med orkide ekspressen til Thailand i juli/august? Vi er en familie på 4, yngste barn 17 år. Har sett et tilbud fra Orkide ekspressen, der er tilbudet som følger: 19 dager reise, først Bangkok 5 dager så til Chiang Rai i 2 døgn. Så videre til Cha am i 5 dager. Turen inkluderer guide hele tiden og hotellrom av god standard. Pris: 15.000,- per pers.

Noen som har vært på en slik guidet tur med orkide ekspressen før? Mye å oppleve og se på disse plassene?

Har hørt at om sommeren er det "regntid" nord i Thailand, stemmer dette? Er Bangkok i dette området? :dontgetit:

På forhånd takk for alle svar! :)

MVH Robert.

7636618[/snapback]

Når jeg var med familien min i 2000 dro vi med Wikstrøm reiser. Da var jeg altså bare 12 år. Jeg dro tilbake i sommer en liten tur, jeg bare måtte tilbake, og hadde en fantastisk uke med en kamerat. Nå er jeg 18 år, snart 19 å ser kanskje denne turen litt på samme måte som dine barn vil gjøre. Turen med familien i 2000 inkluderte ett par dager i Bangkok, en helt utrolig by sammenliknet med hva vi er vant til (dette ment på en god måte). Få med dere den liggende Buddha og Grand Palace (et utrolig tempel dekket i bladgull, helt fantastisk syntes til og med jeg, som 12 åring), elvesafari og det flytende marked. Meget spesielt. Reiser dere med en slik tur regner jeg med at dere får et sentralt hotell, der har de mye informasjon om hva man bør se også. Personlig synes jeg det å gå ut å utforske steder er noe av det mest spennende som finnes.

Etter Bangkok bar det til Chiang Mai med fly. Både Chiang Rai og Chiang Mai er det muligheter for utforsking, en dag ved bassengkanten eller som oftest utflukter. Ta en tuk-tuk eller richshaw ut på tur. Det er ikke dyrt å du opplever en hel masse.

Er dere i Chiang Rai eller Chiang Mai, altså i nord må dere få med dere nattmarkedet. Disse markedene er helt utrolige og absolutt verdt et besøk. Her gikk vi uten guide, å vi følte oss ikke truet på noen måte. Souvenirer kjøpes best på slike plasser, på nattmarkeder og markedene generelt kan det prutes godt om det er ønskelig (så spørs det da, om det er så nødvendig å prute på noe som allerede er billig?). Å ha med seg en guide er slettes ikke dumt. Vi dro videre opp Mae Kong elven med en elvebåt (lange båter med gamle V8-motorer) fra Chiang Rai til det Gylne Triangel, hvor grensen til Burma, Laos og Thailand er. Cha am har jeg riktignokikke vært borti, men det finnes nok mye informasjon om stedet gjennom reiseselskapet og internett selvfølgelig.

En ting som satte inntrykk på meg var en stopp i en såkalt landsby. Her ser man hvordan mange lever og den noe tynnslitte levestandarden. Som 12 åring dro jeg derfra overlykkelig over hva vi her i fedrelandet har. Jeg anbefaler dette om mulig.

Vet ikke hvordan Orkide Ekspressen er, men hos Wikstrøm fikk vi skreddersydd opplegget selv. Dermed var vi innom både et slangeshow, elefantcamp og orkidefarm. Det er flust å velge i, å det er overveldende mye å se på, bare av kultur.

Til dette med regntid så varierer dette litt fra region til region. Bangkok ligger omtrent midt i landet mener nå jeg. På østkysten og i nord er det regntid mellom april og oktober. På Vestkysten er regntiden sterkest fra Juli til Oktober.

MEN: Med regntid betyr det ikke nødvendigvis at det regner hele dagen. Det er stort sett sporadiske og kraftige regnbyer. Vanligvis om ettermiddagen og ikke daglig. Dette er noe man legger merke til. Å hva gjør vel en liten regnskur i 30-35 grader? Det skal sies at vi ble våte enkelte dager, spesielt i Bangkok da himmelen plutselig åpnet seg totalt. Så ta med noe å ha kameraet i :p

Landet har et utrolig mangfold og jeg kan anbefale en reise til dette landet på det varmeste etter mine to besøk. La meg presisere at på begge mine besøk var jeg kun 2 dager (av 3 uker) på typiske turiststeder. Jeg følte meg mer truet av fulle tyskere og skandinaviere i Hua Hin enn i noen annen by i Thailand. Dette er muligens fordi jeg ikke dro til Thailand for å henge på barer med så altfor mange vestlige, men fordi jeg er mer en eventyrer som vil oppleve kulturer og nye steder. Thailand er et land med stor gjestfrihet. Den største tabben er å isolere seg på et hotellrom i frykt for det utenfor.

Et lite finurlig tips; uansett hvor mye du trygler å ber guiden, så vil nok ikke han spise lunsj og sliktmed dere på utflukter. Guidene spiser ved egne bord sammen. Spør meg ikke hvorfor, men slik er det :p

Om du har flere spørsmål å ta gjerne kontakt, jeg er mer enn gjerne behjelpelig!

Mvh

Jens

Endret av Buxa
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har vært i Thailand 4 ganger, vært innom Bangkok to av de.

Tror vi har reist med orkidee-ekspressen alle gangene. Første gang vi var i Bangkok bodde vi på hotell Montien Riverside, flott hotell! Husker ikke om rundturen i Bangkok var med orkidee-ekspressen eller hotellet, men vi hadde en flott dag der vi fikk se mye nytt og lærte en hel del om Bangkok og Thailand, i tillegg kunne guiden svensk.

Regntiden har aldri vært et problem for oss. Det har ofte gitt et lite pusterom i de glo varme dagene. Dessuten så kommer de ofte på ettermiddagen, da de fleste er inne å slapper av og dusjer etter en dag med nye opplevelser.

Ps. Regnet kommer i så uhorvelige store mengder, såpass at det er ganske fasinerende, regn man aldri ser i Norge.

Lenke til kommentar

Chiang Rai er verdt et besøk, anbefaler også å ta turen til Chiang Saen, ca en time med buss fra Chiang Rai. Der kan dere oppleve den mektige Mekong-elven. Turer på elven arrangeres.

Se bilder fra Chiang Saen Her.

God oversikt over klima etter årstid i ulike deler av Thailand finner du på Thaiforum.no

post-32710-1171155008_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...