Jannis-15 Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 har lest det et sted at black light kan slette bios og mye annet i PC'n... stemmer dette??? har bestilt meg et 30cm kald katode fra microplex.no, men er litt redd for å ødelegge hele PC'n min... dette er vel noe du har greie på, Håndaen? :wink: på forhånd takk! Mvh, Jan Erik Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 .. Du er den tøffeste kisen på hele forumet, Jannis ;-D Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 En kald katode er ikke det samme som et Black Light. Black light sender vel bare ut ultrafiolett lys, mens en katode sender ut synlig lys. Tror ikke det er skadelig for batteriet. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 så du mener at microplex selger noe som forløbig ikke eksisterer? :wink: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=SBCCBB30 .. Du er den tøffeste kisen på hele forumet, Jannis ;-D takker og bukker... :razz: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 UV-lys kan slette enkelte gamle biosbrikker (UVEPROM-brikker. De kjenner du igjen på at de har et lite vindu på toppen for sletting vha UV-lys. Men nye hovedkort (dvs ikke mer enn ca 7 år gamle) har ikke denne typen bios, de har EEPROM som ikke har vindu og ikke kan slettes vha UV-lys. Ellers vet jeg ikke om noen spes. farer ved bruk av UV-lys i PC... Eller tja, ikke mekk så mye at du blir solbrent da.. Og bruk solbriller med UV-filter og solkrem om du skal mekke mye med UV-lyset på ! Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 hadde jo vært kult med litt "brun-farge" nå på vinteren da, de i klassen hadde i allefall begynt å lure litt... oi, hva har skjedd med deg, du er jo helt rød?! nah, jeg satt bare litt for lenge ved PC'n min i går.. satt for lenge ved PC'n??? forklar..! men vil dette si at blikk-boksen ikke vil ta skade av UV lys? [ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-11-24 20:24 ] Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Den 2002-11-24 20:14, skrev Jannis-15:så du mener at microplex selger noe som forløbig ikke eksisterer? OK, misforståelse fra meg. Kan forandre mitt utsagn til "Blacklight og kald katode er ikke nødvendigvis det samme. Uansett, hvis du har bestilt fra Microplex så er det vel liten sannsynlighet for at pcen din går i dass. Det ville ikke vært så god business for dem få inn masse erstatningskrav fra sinte kunder. Du kan jo sende en mail til dem og spørre. De er jo kjent for rask og god service. [ Denne Melding var redigert av: Jvla Halvsame på 2002-11-24 20:32 ] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Den 2002-11-24 20:22, skrev Jannis-15:men vil dette si at blikk-boksen ikke vil ta skade av UV lys? Blikket skades ikke av UV-lys nei, men plast kan falmne i fargen og bli sprø/morken. Akkurat som plast-deler som står utendørs i solsteika en hel sommer. Strikk-oppheng til harddisken kan f.eks morkne. Men jeg tror ikke du merker særlig mye til det da det ikke akkurat er noen høyfjellsol du har i PC'n. UV-lamper/rør gir også nesten utelukkende de "snille" UVA-strålene og ikke de kraftigere UVB og UVC-strålene som sola sender ut. Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 jeg har hatt UV-blacklight i tre-fire måneder nå, og har ikke oppdaget noe galt ennå... :-Þ hang in there Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-24 19:33, skrev Dikky:.. Du er den tøffeste kisen på hele forumet, Jannis ;-D Og du høres ut som den smarteste. Jeg tviler på at du kan slette BIOS med et UV-lys. Dette kan du derimot med en EEPROM, men ikke med en PROM. PROM står for Programable Read Only Memory, EEPROM for Electronic Ereasable PROM. Husker ikke helt, men de jeg har slettet med UV-lys har et vindu på toppen der lyset liksom skal inn. Lenke til kommentar
psychotm Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Det er bare BIOSer med det lille vinduet på som kan slettes ved bruk av UV lys. (er helt sikker) Der er ingen HK produsenter så vidt jeg vet som leverer hk med BIOS som kan slettes. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Som alle sier, det er de chippene med en liten lense på som er synderne :smile:. De er vel for lengst blitt byttet ut av bedre alternativer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 12:43, skrev Jimmy Pop:Jeg tviler på at du kan slette BIOS med et UV-lys. Dette kan du derimot med en EEPROM, men ikke med en PROM.PROM står for Programable Read Only Memory,EEPROM for Electronic Ereasable PROM.Husker ikke helt, men de jeg har slettet med UV-lys har et vindu på toppen der lyset liksom skal inn. Det er UVEPROM (Ultra Violet Erasable Programmable Read Only Memory) som har det lille vinduet på toppen og kan slettes med UV-lys. EEPROM (Electric Erasable Programmable Read Only Memory) er de som kan slettes vha høy spenning inn på en av pinnene (typisk 12v) og ikke via UV-lys. De har heller ikke vindu på toppen. EEPROM jobber normalt på 5 eller 3,3v. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå