elflink Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Det er på tide å oppgradere maskinen, for første gang på ca 4(!) år. På denne tiden har jeg blitt litt rusten på hva som er lurt å kjøpe, og prøver meg derfor her for gode tips. Maskinen skal brukes til diverse ting, men stort sett ikke til tyngre oppgaver enn noen nye spill. Trenger et smart, støysvakt oppsett, med mulighet for å bygge ut med masse lagringsplass. Jeg er ikke helt fremmed for å overklokke, planlegger å lese meg opp på dette i løpet av noen dager. Tenker å legge meg på en pris rundt 8000-10000 kr, men det kan godt justeres litt, hvis det er en god grunn til det. Stikkordet til denne maskinen blir i hovedsak god ytelse for pengene, uten å bruke alt for mye, samt støysvak, da den skal stå på sånn ca 24/7. Jeg har et gammelt Chieftec maxitower, har ingen hast med å bytte ut dette, hvis jeg ikke finner noen gode alternativer. Trenger heller ikke diverse deler som mus, tastatur, cardreaders og slikt. Har satt opp noen deler foreløpig: Hovedkort: Abit AB9 Pro CPU: Intel Core 2 Duo E6400, boxed RAM: OCZ Platinum XTC Dual Channel-kit 800 Mhz. DDR2 GPU: Club3D Geforce 7600GS 256MB PCIe Planen her er å kjøpe et billig skjermkort, som klarer jobben med WoW og litt mer avanserte spill som finnes nå (på en 20" LCD), for så å kjøpe en god oppgradering til sommeren, da jeg regner med at det har kommet litt flere DX10-kort på markedet. Hvor god er boxed-kjøleren på E6400, og hvor stillegående er den? Leste på tomshardware at de klokket en E6400 til 3.1GHz med boxed kjøler, men støynivået blir kanskje litt høyt da? Regner vel med at jeg klokker til rundt 3GHz selv, hvis de komponentene jeg har satt sammen holder. I tillegg til dette trenger jeg naturligvis en god PSU, siden jeg skal utvide med en del harddisker fremover, samt et fetere skjermkort til sommeren, som allerede nevnt. Tips til gode, rimelige kabinetter og 20" LCD mottas også med takk. Endret 3. januar 2007 av Elflink Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) holder lenge med en e6300 til et 7600gs, så er det greit å ha noe å gå på, siden du har tenkt deg oc uansett kjøp e6300. hvis du trenger vifte som lager så å si ingen lyd. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=43781 strømmis http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=30802 du finner til halvparten av denne prisen med 120mm vifte, akkurat som denne har 120mm vifte, kansje ingen vits å betale for mye. er bare å lete å lese reviews. nr.1 som lydløs iallefall. Endret 4. januar 2007 av pizzafordi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå