gb Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Etter å ha kuttet strømmen før windows var helt slått av, fikk jeg meldingen "Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet: /windows/system32/config/system" ved oppstart. Dette er visstnok en vanlig feil, og den kan rettes med repair funksjonen i installasjonsprosessen. Første steg her er å opprette mappa "tmp" (md tmp). Det går ikke. "Mappen kan ikke opprettes". Opplisting av innhold på c: går heller ikke. Tilslutt fant jeg ut at det enkleste var å installere xp på nytt. Jeg har to partisjoner, c og d. xp ligger på c. Jeg har viktige ting på d som for all del ikke må mistes. Når jeg velger å installere xp på c får jeg melding om at dette ikke er lurt etc, men jeg vil jo bare overskrive hele partisjonen, så det er ok. Men det lar seg ikke gjøre, melding kommer om at det oppstod en feil. Så forsøker jeg å slette partisjonen, det går heller ikke. Dermed gikk jeg tilbake til repair, og forsøkte "format c:". Det ser ut som det går greit, men etter endt prosess ligger c:\windows der enda og er like uttilgjengelig. c er rett og slett helt låst, og vil ikke snakke med noen. Noen som har opplevd liknende, eller har noen som helst ide om hva som er i veien? Lenke til kommentar
hailgodset91 Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 vel jeg har opplevd noe lignende som det første du beskriver med at du ikke får boota, da er det bare å reparere boot fila Lenke til kommentar
gb Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Ok, jeg antar at det er det jeg har forsøkt meg på, men ikke får til fordi jeg ikke kan legge til mapper i c:\window, som er helt uttilgjengelig. Har jeg oppfattet deg riktig? Lenke til kommentar
hailgodset91 Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Gå inn i bios velg boot fra cd Så putter du inn windows cden (samma om du har OEM versjon eller hva) Så lar du laste inn alt den skal og slikt, venter til menyen kommer opp. så trykker du E Når det kommer opp sort skjerm igjen da venter du til det kommer opp skrift. Du velger så hvilken OS innstalasjon du vil reparere (normalt sett har du bare 1, så velg 1) Du velger ved å skrive nummeret og trykke ok så kommer det opp at du skal skrive inn admin passord, det kan jo ikke jeg Men hvis du ikke har vært å fiksa på det er det ikke noe, dermed er det bare å trykke enter. Hvis du kommer videre da skal du skrive FIXBOOT med store bokstaver, så Skriver Y/J helt avhengig om du har Norsk versjon eller Engelsk så venter du til det blir ferdig, tar normalt ikke lang tid... så skriver du EXIT (trur jeg:P) og så kommer det igjen opp at du skal skrive Y/J når du da rebooter igjen går du inn i Bios og velger at du skal boote fra harddisk... Håper det hjelper, men det er ikke sikkert Lenke til kommentar
gb Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Takk for bra tilbakemelding! Jeg har dessverre forsøkt fixboot allerede, og får melding om at fixboot ikke får tilgang til partisjonen. Får ikke noe spørsmål om admin passord heller, men det har ikke (så vidt jeg kan se...) skapt problemer. Jeg har altså ikke tilgang til C på noen måte. Litt rart, jeg får fint tilgang til D, og de ligger på samme disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå