Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig ADSL Splitter-konfigurasjon

Anbefalte innlegg

Hei! I går var jeg hos noen venner og skulle få igang deres ADSL. For omtrent ett år siden hadde de bestilt ADSL hos Tele2 og en montør fra Bravida(?) var innom og hadde installert splitteren. Deretter ble det likevel ikke noen ADSL oppkobling fordi sentralen manglet kapasitet.

Splitter-konfigurasjonen som montøren hadde lagd skjønner jeg ikke. Det så ut slik:

splitterkonfig.jpg

Kan muligens noen forklare hva denne "kortslutning" mellom LINE og TLF kontaktene er bra for, takk? :hmm::hmm::hmm:

Splitteren er/var dessuten overhodet ikke i bruk. Når ADSL endelig blir oppkoblet må man jo likevel trekke ut den øvre RJ45-plugg for å sette inn pluggen til ledningen mot ISDN NT1 i denne kontakt.

Takknemlig for alle svar og idéer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Signalet kommer inn på kabelen merket "Til tlf nett", kobles videre mot kabelen som igjen går til splitterens linje-inngang. (koblinga er nok gjort innvendig i kontakten vha. Scotchlock el.) Fra TLF utgangen går telefon-linja "via" den samme kabelen som Adsl/Tlf linja oprinnelig kommer inn på og tilbake til kontakten hvor den avsluttes og kabelen til NT1 kan plugges i, sansynlig vis som før det ble koblet om. Dersom det nå hadde blitt Adsl, står jo adsl utgangen ledig, så modemet bare kunne plugges i. Skjønner ikke hva du mener med at du må plugge ut den øverste RJ45. Det er ikke nødvendig hvis koblinga er som jeg tror.

En uhyre merkelig og tungvindt kobling uansett.. Ville nok ikke gjort det sånn ^^

Håper bildet gir en liten forståelse av hva jeg mener.. Jeg er inger racer i tegning, så det blir sikkert bare enda værre å forstå :p

joda.jpg

Lenke til kommentar

O.k., tilsammen med din tegning skjønner jeg hva du mener. :) Den gråe kabelen brukes med et trådpar fram og et annet trådpar tilbake. Fordelen for den uvitende forbrukeren er jo at han fremdeles kan plugge inn sin NT1 (eller analog tlf, hvis ikke ISDN) i 2xRJ45 vegguttaket som han er vant til. Og selvfølgelig må man da ikke plugge ut den øverste RJ45 ved splitteren.

En test er jo enkel: plugger jeg ut den øverste RJ45 burde ISDN som er tilkoblet vegguttaket ikke lengre virke.

Jeg kunne jo selvfølgelig åpne vegguttaket og se etter men som vanlig er det hele montert under et stort skap og ikke akkurat lettilgenglig...

Takk ska du ha! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...