Gå til innhold

Flytende Tinn som kjølepasta?

Reeve

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan lodder man? :blush:

7644878[/snapback]

Hvis man skal lodde samme to flater varmer man opp flatene mens de er inntil hverandre, når du har varmet disse nok vil tinne smelte og suges inn ved hjelp av kapilareffekten. Ofte brukt på hardlodding, som ved rør og lignene. Da med en sølvblanding.

skal man f.eks. lodde på en ledning på et punkt, har man ledning nede på punktet mens man varmer opp både punktet og ledning. Loddetinnet tilsettes på punktet, når det er varmt nok

Lenke til kommentar
Hvordan lodder man? :blush:

7644878[/snapback]

Hvis man skal lodde samme to flater varmer man opp flatene mens de er inntil hverandre, når du har varmet disse nok vil tinne smelte og suges inn ved hjelp av kapilareffekten.

7644943[/snapback]

Det skjønte jeg ikke helt...

Etter litt tenking og utprøvning skjønte jeg det :) takk

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Hum. Dårlig idè.

1 - Tinn leder strøm

2 - Tinn kreves høy varme for å bli flytende

3 - Tinn leder strengt talt ikke varme så godt

Dette er de åpenbare ulempene med dette eksprimentet. Videre følger:

1 - Det er vanskelig å finne rent tinn

2 - Rent tinn egner seg dårlig til lodding

3 - Varmt tinn danne et oksidlag med høy termisk motstand svært fort

4 - Rent tinn har en svært høy overflatespenning og vil danne en kule i stedet for å feste seg til IHS. Dersom det skal feste seg til IHS vil du nok trenge store mengder flussmiddel, og dette flussmiddelet har (relativt) høy termisk motstand. Samtidig skal det også feste seg til kobberet, og da ville det kanskje være beste med en annen type flussmiddel enn den som er best for å feste seg på IHS.

5 - Stivnet tinn er hardere enn ordiner termisk pasta, og vil derfor ikke flyte videre ut etter det er blitt påført. Dette er en viktig egenskap.

Mine umiddelbare tanker sånn ca. Finnes sikkert flere vanskeligheter med dette også, jeg har ikke satt meg så mye inn i det. Det ER grunner til at dette ikke er vanlig prosedyre.

Du vil nok få bedre effekt av å ta av IHS, og det er tryggere samt enklere også. Dersom du vil gjøre noe mer ekstremt så er nok "direct die" veien å gå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...