Reeve Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Hei Jeg kom til å tenke på at kjølepasta ikke er noe særlig effektivt til å overføre varme, og at dens eneste funksjon var å sikre god kontakt mellom kjøler og prosessor. Hvorfor kan man ikke da smelte en liten bit loddetinn og dryppe denne på CPUen og så sette på kjøleren? Tinn er jo tyntflytende i smeltet form, og jeg ville trodd at et rent metall (kanskje tinn er en legering, er ikke sikker) vil lede varmen mye bedre enn for eksempel en kjølepasta. Noen som vet om dette fungerer? PS: Jeg lurer litt på hvordan man skal få dette vekk, siden det er metall og størkner. Endret 3. januar 2007 av christopher909 1 Lenke til kommentar
isakm Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Ingen aning om dette kommer til å funke. Ser bare for meg tinnet som en hard klump oppå prosessoren. Men du kan jo alltids prøve. Hvis man skulle få til god kontakt måtte man ha vært ekstremt rask å sette på kjøleren igjen. Tror tinnen heller hadde blitt som en irriterende masse mellom CPUen og kjøleren... For å fjerne tinnet lodder du d bare vekk igjen. Det oppfører seg på en ganske spesiell måte, så d vil trekke seg til loddebolten igjen, som en vanndråpe. EDIT: lagt til litt Endret 3. januar 2007 av isaksn Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 I det tilfelle ville sølv vært enda mer egnet. Slettes ingen dum ide bare å passe på å få på kjøleren før alt stivner. Problemet måtte være når du skal demontere greia. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Kjølepasta fins i mange varianter. Det finnes i nesten rent sølv, keramikk osv. Vil tro at artic silver vil lede varmen bedre enn tinn. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 tror det er en dårlig ide, tinn må ha en temp på nermere 200 grader C før det smelter, det kommer til og stivne med en gang og det vil ikke fungere rett på kjærnen, må ha heatspreader på. tror ikke det ville fungert, men kansje med rosen mettal (smelter ved 60 til 90 grader emner jeg og huske) Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Tinnet smelter ved høyere enn normal temperatur for en prosessor, så å få det i flytende form over på prosessoren krever jo at du varmer det opp og "heller" det over på prosessoren? Noe som kan skade den fordi at tinnet er for varmt? Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 du kommer til å ødelegge cpu. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Han tenker vel på tinn i "pasta" form. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) du kommer til å ødelegge cpu. 7635769[/snapback] Jeg tror ikke jeg kommer til å ødelegge noe hvis jeg prøver men skal ikke prøve det på min nye pc. Hvis jeg skal prøve dette hadde jeg nok begynt med å brøve å lodde sammen for eksempel to flate aluminiumsklumper etc. og så prøvd med en gammel PC, som det ikke gjorde noe om noe gikk skeis. Pluss å smelte det er ingen problem. Tinn smalter utrolig fort hvis du bare berører det med en loddebolt. Problemet er bare om jeg hadde fått på plass kjøleren skikkelig før det hadde smeltet, og å beregne riktig mengde. (Jeg mener loddetinn smelter på under 200 grader) EDIT: Jeg tviler sterkt på at det vil på noen måte ødelegger CPUen å ta en dråpe flytende tinn oppå CPUen (med IHS eller Ghz-accelerating magic carpet som Simen1 kaller det ) For det første blir det kaldt veldig fort, og for det andre, får det ikke overført så veldiug mye energi til selve CPUen. Kanskje selve IHSen vil bli varmet opp til en 50-60 grader. Husk det er så liten mengde tinn det er snakk om, og det klarer ikke å varme opp den relativt massive IHSen Endret 3. januar 2007 av christopher909 1 Lenke til kommentar
death_comes_rippin Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Tror at tinnet størkner før du klarer og trykke på cpu kjøler, og kanskje cpuen blir ødelagt av tinnet. Er sikkert en grunn til at ingen har gjort dette før. Lenke til kommentar
asle Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 prøv å dryppe en dråpe tinn på gulvet og du kommer raskt til å innse at det størkner til fast form nesten ved berøring Lenke til kommentar
friskies Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Og hvis det flyter ned fra kjernen så kortslutter det sporene og dingsene rundt kjernen. Og det er bare de mikroskopiske hakkene som skal tettes. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Hvis du skal få tinnet til å sitte på cpu/kjøler (som du må hvis du skal ha optimal varmeoverføring?) så må også disse varmes opp til ~193 grader som er smeltetemp på tinnet. Eller tenker du bare å fylle "sporene" med tinn? Endret 3. januar 2007 av ManagHead Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Tror at tinnet størkner før du klarer og trykke på cpu kjøler, og kanskje cpuen blir ødelagt av tinnet. Er sikkert en grunn til at ingen har gjort dette før. 7635840[/snapback] det som er grunnen ER: hvis man påfører pasta riktig er den sansynligvis så tynt lag at type pasta nesten ikke har noe å si. dens eneste oppgave er å tette ugjevnheter, ikke tildekke til HELE flater. man vil trenge et barber-blad(eller noe like fint) for å påføre pasta riktig Lenke til kommentar
Exentler Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 nå trur jeg du tuller tinn (loddetinn) smelter ikke før 200 grader og du vil ikke få noe flytene tinn og god varme overføring. tinnet stivner med en gang Lenke til kommentar
KimmiK Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 /me finne frem popcorn og cola, sette seg ned å se christopher909 ødelegge en CPU/HK og kjøler Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) /me finne frem popcorn og cola, sette seg ned å se christopher909 ødelegge en CPU/HK og kjøler 7640780[/snapback] Vel har ikke plan om å gjøre det uansett, og jeg kan med sikkerhet si at jeg ikke hadde ødelagt kjøler, og liten sjangs for å ødelegge HK, og nokså liten sjangs for å ødelegge CPU. For det første har kobber mye høyere smeltepunkt enn tinn, dvs. jeg kunne aldri smeltet noe av den, for det andre, skulle jeg hatt tinnet av etter et forsøk som hadde gått gale, var det bare å smelte litt av det, og resten villle kjapt smeltet og blitt trukket til loddebolten (vet ikke hvorfor, men når du smelter loddetinn suger deg seg til loddebolten som en dråpe vann) og jeg hadde øvd meg en del før, så eg visste hvor mye jeg skulle ta, så jeg vars sikker på at jeg ikke tok for mye og det fløt over og traff printkortet på CPUen eller HKet. Dvs. sjangsen for å ødelegge noe pga. det varme tinnet er faktisk veldig liten. Spesiellt CPU, siden jeg har IHSen på, og selv flere dråper med flytende loddetinn ville ikke hatt nok energi til å varme opp selve CPUen mer enn til rundt 40-50 grader maks. EDIT: nå trur jeg du tuller tinn (loddetinn) smelter ikke før 200 grader og du vil ikke få noe flytene tinn og god varme overføring. tinnet stivner med en gang 7635964[/snapback] Det som er poenget da! det skal størkne, men hvis jeg evt. skal prøve dette, må det størkne ETTER jeg har fått kjøleren skikkelig på, siden det da har fyllt alle de mikroskopiske sprekkene og hullene mellom kjøler og CPU. Og da har jeg GOD kontakt, bedre enn noen annen kjølepasta, ettersom rent metall leder varme bedre enn pastablandinger. Greit nok AS5 osv. har sølv i seg, men det er ikke så mye, pluss det har en hel del andre stoffer som hindrer en så stor varmeoverføring, selv om det er så godt som det er. Endret 4. januar 2007 av christopher909 1 Lenke til kommentar
jstrandl Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Loddetinn vil ikke flyte ut før du har over 280 C, både på det som tinnet påfåføres og på selve tinnet. Det betyr at du må varme opp heatspreaderen, kjøiern og tinnet til nesten 300 C. Dessuten inneholder loddetinn flussmiddel som skal hindre oksydering av metall ved høy varme. Dette kan legge seg i mellom flatene og ødelegge for kjøleeffekten. Uten flussmiddel vil flatene oksydere og tinnet vil ikke "flyte", dermed vil det ikke feste seg og det vil motsatt vikning. Det ikke mulig å dette til uten en loddebolt på ca. 100W. Dette vil helt sikkert brenne opp prosessoren. Jeg har lang erfaring med lodding, da jeg tidligere har vært ISO sertifisert i lodding. jstrandl Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Det er en liten mulighet for at det kan fungere da. Hvis du legger en kobberkjøler på en plate som varmer opp hele greia, smelter tinn utover kobberet og så legger cpu oppå der. Men, det som er, er at om du tar en cpu uten IHS så får du for det første ikke festet noe som helst, for det andre så vil core bli utsatt for meget sterk varme som kan(?) skade den (trenger ikke ligge der lenge, bare til tinnet har størknet). Om det likevel går bra, vil du ha en kjøler med et lag "pasta" som dekker gropene perfekt. Men jeg klarer ikke å komme på en måte du skal få montert dette på, uten at du roter bort disse perfekte tilpasningene (flytter cpu i forhold til tinnet). Tar du en cpu med IHS, og denne er av kobber, så får du loddet det fast, men igjen så vil core bli utsatt for sterk varme. Dessuten vil du få et ekstra lag kobber/pasta mellom cpu og kjøler som igjen hindrer varmeoverføringa. jstrandl: Hva slags tinn er det du har brukt? Mener bestemt at tinnet jeg har liggende her smelter på rundt 195 grader. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Det er trolig tinn med bly blannet i, som ikke er lovlig og bruke i nye apparater etter ROhS kravenen, rent tinn smelter ved høyere temperaturer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå