Gå til innhold

forskjell i ytlese, 1,66 og 1,83 mhz C.Duo2?

Anbefalte innlegg

Hadde mer og mindre bestemt meg for en bærbar HP Pav. 9085 til 13999,- hos expert. I dag så jeg at den lokale elkjøpsjappa har en 9038 til 12999.-

Maskin og spesifikasjoner er helt like, bortsett fra prosessoren. Expertutgaven har 1,83 mhz, den andre har "bare" 1,66. Er forskjellen mellom 1,66 og 1,83 verdt denne tusenlappen? Skal brukes til alt mulig, og ofte kjøre mange programmer samtidig. Både litt bildebehandling, excel, regnskapsprogram, litt bildebehandling,oppdatere hjemmesider, samt alt annet vanlig, og etterhvert litt redigering av video.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og som vanlig gikk det temmelig fort i svingene på tastene hos undertegnede..

Skal selvsagt være Ghz ja :thumbup:

( begynner å bli noen år siden jeg gikk på det som da het yrkesskole svakstrøm i min grønne ungdom, og da var det ikke mye data! Da drev vi fortsatt med løse transistorer og en og annen integrert krets!! )

Og det blir vel bare enkel bildebehandling, ikke dobbel :blush:

Maskina kommer til å bli brukt slik den kommer i eska, uten fikling med avanserte saker som overklokking etc. Derfor er det litt greit for meg å få vite fra dere som er mere drevne på sånt, om det er verdt den tusenlappen ekstra. Mener dere det er verdt det, hiver jeg på den ekstra tusenlapen jeg likevel hadde tenkt å bruke. Spørsmålet var jo om det var så lite forskjell at man gjerne kunne bruke den tusingen på andre fine ting.

Tanken er, som når jeg kjøpte min forrige maksin for 6 år siden, kjøper heller en som er i øvre sjikt i forhold til det folk flest bruker, da har man en som duger fullt ut ei god stund lenger. Heller det ennå kjøpe en billigsak, som er på etterskudd omtrent idet en åpner eska og plugger i strømmen.

Takk til dere som har svart så langt, tenkte nemlig å få hiva meg rundt og handla de nærmeste dagene.

Endret av rotekopp
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte dv9085 på Expert på lørdag siden den kostet det samme som Elkjøp tok for dv9038. Den er såpass kjapp at jeg tror ikke det vil merkes særlig med litt tregere prosessor. Hadde jeg fått Elkjøp maskinen billigere forrige uke vet jeg ikke helt hvilken av dem jeg ville ha valgt.

Men jeg håper å ha den noen år, og da er det sikkert ikke dumt at den er litt bedre enn dagens behov.

Hvis budsjettet ikke er stramt ville jeg gått for den beste og dyreste, men den andre gjør sikkert også nytten. Vet ikke om litt tregere prosessor merkes så godt i praksis. Det er tross alt mye annet som bildrar til opplevd ytelse på en PC.

Alt i alt en rask og fin maskin. Det eneste jeg irriterer meg en smule over er en litt for liten høyre shift tast og at skjermoverflaten er litt for blank så man må passe på å ikke ha særlig med lys bak for å unngå reflekser.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Du vil ikke merke en dritt forskjell på disse to prosessorene... "håper dette var tydelig nok"

Jeg har tre maskiner privat, en med Core Solo 1,86Ghz-En med Core Duo T2300 1,66Ghz og en med Core Duo T2500 2,0Ghz det er ikke mulig å merke forskjell på noen av disse så sant jeg ikke kobler de opp mot et måleinstrument...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Du vil ikke merke en dritt forskjell på disse to prosessorene... "håper dette var tydelig nok"

Jeg har tre maskiner privat, en med Core Solo 1,86Ghz-En med Core Duo T2300 1,66Ghz og en med Core Duo T2500 2,0Ghz det er ikke mulig å merke forskjell på noen av disse så sant jeg ikke kobler de opp mot et måleinstrument...

7639655[/snapback]

Takker for det.

Det kaller jeg rene og klare ord for penga!

Blir vel gjerne slik som med bil, det frister mer med 100 hk enn med 95 hesteren, men hvor mange merker egentlig forskjell i det daglige??

Lenke til kommentar

Er som andre sier her, bare tull å kaste vekk en tusenlapp på de siste 200MHz. Du kan jo spørre deg selv om det er verdt å bruke tusen kroner ekstra for å få rendret hjemmevideon 10 sekunder raskere? (etter hva jeg ser du skal bruke maskinen til, er det kun i videoredigering prosessorhastighet har betydning, skal du spille vil skjermkortet stoppe deg før prosessoren, som i utgangspunktet allerede er veldig rask).

Lenke til kommentar

da fikk Elkjøp æren av å levere meg en 9038, og takker nok en gang for fine innspill. Den siste "sparte" tusenlappen blir kanskje heller brukt til en dockingstasjon.

Som takk til forumet, skal jeg legge inn en brukererfaring når jeg har fått brukt den nye litt mer, og høstet erfaringer. Så langt ser det veldig bra ut, men jeg har faktisk en mistanke om at den to år gamle Toshiba Celron laptopen til frua, er enda stillere enn denne!! Men, jeg må uansett legge øret helt intil HP'en for å høre at det det er noe lyd der, ellers drukner den i lyden av den 6 år gamle REC hovedmaskina, PIII/800..

Så langt er jeg ikke er kommet særlig lenger enn til å komme på nett, og laste ned Opera.

Lenke til kommentar

Gratulerer med ny maskin. Den er sikkert mer enn rask nok. Jeg som sølte bort en tusenlapp på litt raskere prosessor sitter litt igjen med inntrykk av at jeg har mer enn jeg trenger. Jeg har nesten aldri klart å se 100% CPU bruk i task manager.

Det er sikkert mange som setter pris på om du legger ut erfaringer, men kanskje det er en ide å ta det i en erfaringstråd for HP dv9000 serien siden det er mange modeller som er nesten like.

Lenke til kommentar

Ikke noe vondt om Expert, MEN... min erfaring er at de alltid ligger litt høyere i pris selv om det bare er snakk om en dvd, tv eller rett og slett en tannbørste. Angre-retten fungere mer eller mindre dårlig også derfor blir det at jeg rett og slett aldri setter min fot inne i disse butikkene. Men, kanskje det bare er her i byen at de s**er :ermm:

Endret av Jeracan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...