m_knudsson Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Hva tror dere? Kan være alt av forbrytelser, fra drap til nasking. Dette er såklart et veldig bredt tema og det finnes ikke noe fast svar på spørsmålet, men man kan jo diskutere litt rundt det. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg tviler sterkt på at det er et slags universelt felles motiv for alle forbrytere. Det finnes sansynligvis like mange motiv, unskyldninger og historier som det finnes forbrytere. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 problemer under oppveksten/"feil" oppdragelse fattigdom hat hevn sjalusi kleptomani bare må ha det penger/rikdom blir sett opp til det kikker/det er fett å bøffe/drepe ting/folk lettere enn å gjøre det lovlig osv... slik kan vel lista bare fortsette og fortsette, dette er vel de første tingene jeg kommer på, som jeg ville ha gjort en forbrytelse for, ikke det at jeg kommer til å gjøre eller har noen av de problemene, men det er de som virker mest fornuftige for meg hvis en først skulle ha startet Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Mennesker begår ikke forbrytelser, men handlinger. Om handlingene kan betegnes som forbrytelser er opp til gjeldende regelverk og normer i det landet/stedet handlingen blir begått, samt hvem som vurderer dette (hvilke "briller" han/henne bruker for å se. Noe som kan være ærefullt i ett land, kan være en stor forbrytelse i et annet land. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg tror at det skyldes en kombinasjon av: -Lave straffer -Liten sannsynlighet for å bli tatt -Eneste mulighet til å bli rik fort -Liten respekt for lover grunnet for mange tullelover -Svært mye hjelp HVIS man blir tatt (hjelp til å få jobb, gratis utdanning, osv), hjelp man ikke ville fått hvis man var lovlydig -Manglende empati -Manglende moral og etikk -Irritasjon grunnet stadig økende forskjeller mellom rik og fattig -Gjeld man pådrar seg i fengsel som må betales når man slipper ut -Trusler om å ta familien hvis man ikke gjør det Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg tror at det skyldes en kombinasjon av:-Lave straffer -Liten sannsynlighet for å bli tatt Jeg anntar at du snakker om Norge? Da det er vi som har relativt lave straffer. Men jeg ser ikke helt logikken din, da vi er et av de landene med desidert minst krimminlaitet, menst USA som har veldig strenge straffer ligger i toppen blant I-landene. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Over 50% av alle drap skjer i beruset tilstand. Sikkert enda mer ved de mindre viktige forbrytelsene. Alkohol er noe som får oss til å faktisk gjøre forbrytelsen. Uansett, så er USA er veldig fritt land, men når det først skjer noe kriminelt så kan de slå ganske hardt ned på det. Norge er ikke veldig fritt på samme måte synes jeg, men så slår vi ikke særlig hardt ned på noe som helst (untatt trafikkbøter o.l.). Men 300 millioner mennsker kan ikke sammenlignes med 4,5 mill. Mye større sjanse for mennesker av alle ulike tilstander. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Mange forbrytelser skjer fordi staten legger lover mot oss, og ikke med oss. Et eksempel er piratkopiering, annet er totalforbud mot narkotika osv. Grunne til at vi gjør forbrytelser er fordi handling vi vil gjøre har blitt kriminalisert av staten. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Goz: Kriminalstatisstikken i usa er prosentvis gått mye ned, og er ikke så høy som den engang var. Bl.a. Florida som har praktisert three strikes and you`re out systemet en stund har fjernet mange kriminelle fra gaten for minst 25 år. Andre land, som kina, har hatt stor suksess med å dype kula i griseblod før de skyter muslimer. norge har hatt mange gjengangerer som står for mye av kriminaliteten. Leste at 50 stykker står for 90% (mener jeg) av kriminaliteten. Ser man prosentvis i forhold til inbyggertallet så har norge sin del av kriminalitet. Norge regnes også som det mest korrupte landet i verden. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Norge regnes også som det mest korrupte landet i verden. 7652025[/snapback] Haha, hvor har du det fra? Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Norge regnes også som det mest korrupte landet i verden. Haha, hvor har du det fra? Fra samme sted som 95% av all statistikk kommer fra - fantasien. I følge Transparency International er Norge det 8. minst korrupte landet i verden. http://www.infoplease.com/ipa/A0781359.html Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Bahha Nordmenn vet ikke hvordan være korupte. Derfor det aldri skjer noe. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Ser man prosentvis i forhold til inbyggertallet så har norge sin del av kriminalitet. 7652025[/snapback] Haha, hvor tar du statestikkene dine fra? http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur_...ders-per-capita Norge er på 54. plass av totalt 62. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Vanskelig å ta vare på 300 mill. mennesker enn 4,5. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Vanskelig å ta vare på 300 mill. mennesker enn 4,5. 7653242[/snapback] Lettere å ta vare på mennesker med 100 ganger så stort bruttonasjonalprodukt og usammenlignbar politistyrke. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 USA har omtrent lik BNP som Norge. Forskjellene er derimot veldig store. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 USA har omtrent lik BNP som Norge. Forskjellene er derimot veldig store. 7653900[/snapback] Omtrent? USA har verdens største BNP, mens Norge har verdens 42. største, etter Det Internasjonale Pengefondet. I følge verdensbanken er vi på 44. plass, USA fortsatt på topp. Etter CIAs world fact book er vi på 43. plass, og USA på 1. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) USA har omtrent lik BNP som Norge. Forskjellene er derimot veldig store. 7653900[/snapback] Eh, når jeg sa 100 ganger så stort bruttonasjonalprodukt, var det faktisk ikke en overdrivelse. Endret 6. januar 2007 av Goz Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Jaja, jeg mente sånn GDP pr. innbygger. Sorry Er nok mer enn 100 ganger du Goz. Endret 6. januar 2007 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå