Gå til innhold

Kun en kjerne aktiv?

MariusS

Anbefalte innlegg

Oppgraderte maskinen for en stund siden, men synes ikke ytelsen står i stils med spesifikasjonene jeg har.

Kjørte en test med 3DMark06 og fikk en score på 4147, mens andre med lignende system ligge på rundt 5000. Den største forskjellen ligger på CPU score hvor jeg kun får ca halvparten av hva andre får. Når jeg sammenligner deres system med mitt ser jeg at under Physical / Logical CPUs står det 1 / 1 hos meg, og 1 / 2 hos andre med samme CPU. Betyr dette at kun en kjerne er aktiv ? Dessuten, om jeg går på system detailts via 3DMark står det 0 på level 2 cahce. Denne skal vel være på 4 MB? Level 1 cache er på 32 kb.

Håper noen her kan hjelpe.

Mitt system:

MSI P965 Neo

Intel Core2 CPU 6600 @ 2.40GHz

Radeon X1950 Pro 512 MB

1024 MB DDR2 PC6400

Windows XP Home

EDIT: Ser under task manager at kun vises en graf for CPU. Det skal vel være 2 grafer når jeg har dual core?

Endret av MariusS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har googlet litt rundt etter en løsning og etter mye om og men fant jeg denne tråden på et annet forum.

Forsøkte først dette tipset:

To change from ACPI Single To Multiprocessor PC.

* In Device Manager navigate to "COMPUTERNAME/Computer"

* Right click on "Advanced Conficuration and Power Interface (ACPI) PC" and click on "Update Driver"

* Select "Install from a list or specific socation (Advanced) and click Next

* Select "Don't search. I will choose the driver to install" and click Next

* Untick the "Show Compatible Hardware" box and select "Advanced Conficuration and Power Interface (ACPI) Multiprocessor PC" (1) then click Next

* Follow the wizard through untill reboot. Should be good now.

Dette funket ikke for meg da jeg ikke fant noe valg for "Advanced Conficuration and Power Interface (ACPI) Multiprocessor PC".

Forsøkte så dette:

To force windows to think you have 2CPU's.

* Right click on My Computer and go to "Properties"

* Click on the "Advanced" Tab

* Click on the "Environment Variables" button

* Look at the "System Variables" box.

* Make sure the "NUMBER_OF_PROCESSORS" variable is set to 2.

* Reboot if needed.

Fikk til å sette denne til 2, og når jeg restartet så jeg det stod to CPUer på post screen, noe det ikke har gjort før. Men når jeg kom inn i windows så jeg at jeg fremdeles har kun en kjerne tilgjengelig. Gikk inn på "Environment Variables" igjen og så at "NUMBER_OF_PROCESSORS" igjen stod på 1. Forsøkte igjen å sette denne på 2 uten at det hjalp.

Det står også noe om å aktivere hyperthreading i BIOS, men jeg har ikke funnet noe valg for dette i BIOS (BIOS-versjon: W7235IMS v1.6). Hvor finner jeg dette valget?

Lenke til kommentar

Når du har Core 2 Duo, har di IKKE Hyperthreading. HT er fra Pentium4-dagene. Det er riktig at det skal vises 2 grafer i taskmanager. Det som sannsynligvis må gjøres er å legge inn riktig HAL (finnes flere tråder om hvordan man gjør det, her på forumet). Hvis det fremdeles ikke skulle virke, er det beste å reinstallere Windows. Da vil riktig HAL automatisk installeres.

Lenke til kommentar
Når du har Core 2 Duo, har di IKKE Hyperthreading. HT er fra Pentium4-dagene. Det er riktig at det skal vises 2 grafer i taskmanager. Det som sannsynligvis må gjøres er å legge inn riktig HAL (finnes flere tråder om hvordan man gjør det, her på forumet). Hvis det fremdeles ikke skulle virke, er det beste å reinstallere Windows. Da vil riktig HAL automatisk installeres.

7639505[/snapback]

Enig, etter såpass omfattende oppgraderinger bør man kjøre en clean install av Windows, dvs formatere og installere alt på nytt. Da får man lagt inn riktige drivere etc og blir samtidig kvitt gammelt søppel.

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at jeg la inn Windows på nytt etter oppgraderingen, men tydeligvis ble ikke riktig HAL lagt inn. Om jeg forstår riktig, så er den eneste måten å innstalere riktig HAL på, å kjøre en reparasjon av Windows?

Lenke til kommentar
Nå har det seg sånn at jeg la inn Windows på nytt etter oppgraderingen, men tydeligvis ble ikke riktig HAL lagt inn. Om jeg forstår riktig, så er den eneste måten å innstalere riktig HAL på, å kjøre en reparasjon av Windows?

7639631[/snapback]

Det går som sagt an å installere riktig HAL i Windows. Men hvordan man finner riktig HAL, og hvor man skal laste den ned fra husker jeg ikke. Fant ikke frem til de postene i forumet heller.

En ren installasjon av Windows er det jeg ville ha gjort.

Lenke til kommentar

7639631[/snapback]

Det går som sagt an å installere riktig HAL i Windows. Men hvordan man finner riktig HAL, og hvor man skal laste den ned fra husker jeg ikke. Fant ikke frem til de postene i forumet heller.

En ren installasjon av Windows er det jeg ville ha gjort.

7639745[/snapback]

Skal prøve en reparasjon av windows, bare jeg kunne fått bootet fra CDROMen... :hmm:

Du kjører XP home - den støtter kun en prosessor.

Sjekk denne linken: http://www.microsoft.com/windowsxp/home/ho.../choosing2.mspx

og sjekk punktet om scalable processor support.

Etter det jeg har lest og forstått støtter ikke home flere enn en fysisk prosessor, men en prosessor med flere kjerner er ikke noe problem.

Ellers takker jeg for all hjelp foreløpig! :)

Lenke til kommentar
skal ikke dualcore prosessoren "innstallere" seg selv? det gjorde hvertfall min x2 4200+, men det er jo AMD da...

7643979[/snapback]

Jo, normalt sett skal den jo gjøre det da, men dette problemet oppstår når man går fra single core til dual core, tviler på at dette er ett spesifikt AMD eller Intel problem. Dvs du får innstallert CPUen, men du får ikke nødvendigvis benyttet begge kjernene. For optimal ytelse svarer det seg å gjøre en ny installasjon av Windows etter større oppgraderinger slik trådstarter gjorde.

Lenke til kommentar

Har akkurat bestilt C2D E6600 så dette er veldig aktuelt for meg. Det høres ut som om reinstall av Windows er det som gjelder ja. Men jeg har akkurat lagt inn Vista og hvordan var dette her igjen.. kan jeg trygt reinstalle med samme key? Eller må jeg ha ny key selv om jeg reinstallerer på samme maskin?

Lenke til kommentar
Har akkurat bestilt C2D E6600 så dette er veldig aktuelt for meg. Det høres ut som om reinstall av Windows er det som gjelder ja. Men jeg har akkurat lagt inn Vista og hvordan var dette her igjen.. kan jeg trygt reinstalle med samme key? Eller må jeg ha ny key selv om jeg reinstallerer på samme maskin?

7648203[/snapback]

Ikke godt kjent med Vista, har lagt inn XP Pro 3 - 4 ganger på "samme" maskin de siste to ukene, KEY der er identisk (den som hører til CD'en), aktiveringa kan bli mer trixi, har aktivert med tlf. etter første forsøk (aktivering direkte har ikke fungert, etter første "nettaktivering"). Tok først reinstal pga. nytt skjermkort X1950Pro istedet for 6600GT som var der før, så ny HDD (SATA"II") til sist flytta over på nytt hovedkort (fra SLI til Crossfire).

Noen Vista varianter er vel OEM som visstnok (med min innsikt) er "låst til" MB, CPU, HDD.."nekter" ny sertifisering når det er gjort endringer på HW...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...