Gå til innhold

Nytt kamera skal kjøpes, men hvilket?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny i SLR område, men jeg sjølv går på media linje så ønsker jeg å utvide mitt område i kamera. Jeg har 10.000kr i budsjett men ønsker å bruke maks 7000kr. Kamera skal brukes til alt mulig, fra sport til portrett og landskap

Jeg har sett på Nikon d70s, d80, og Canon EOS 400d. Er helt usikker hvilken av dem jeg skal kjøpe. Liker ergonomi til Canon EOS 400d og Nikon d80, men siden d80 er dyrt. Så står jeg mellom d70s og Canon EOS 400d. Står ganske fast med ergonomi, er det flere områder ved kamera jeg bør se på?

Tilslutt lurer jeg på en tingl, hva er forskjell mellom CF-kort og SD-kort? Veit at de har ikke samme størrelse, men er en av dem i noen måter bedre?

Takk

Mvh André aka Fox

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig viss ergonomien er grei på 400D gå for det! Er et nyere kamera, som har nyere specs, bedre deler osv! Egentlig et bedre kamera enn D70s, men det er ikke et bedre fotoverktøy viss formen ikke passer for deg! Slå til på 400D viss du har god nok råd til det! Det er et kjempekamera

Lenke til kommentar

Tja, ville ikke gått for den pakken. Bedre å gå for Canon 400D med et ekstra Normalobjektiv, og så kjøpe zoom litt senere. Og da får du ikke en pakke med to relativt dårlige objektiver! Eller kjøpe Kit med den normalzoomen som er der, og kjøpe ny normalzoom senere. Tror jeg ville gjort det siste. For da har du et ekstra objektiv til nødstilfeller der du kanskje ikke vil bruke din optikk,eller den ikke passer.

Lenke til kommentar

Vi på Media klassen bruker Nikon d70, vet ikke hvorfor men har merket etter hvert at Den sitter bedre i hånden enn Canon sine Eos modeller.

Hvis det er ett kamera til Media er du kansje nybegynner innen speilrefleks? Det har egentlig ikke noe å si hvilket kamera du har, alle kameraene som ligger under 10.000kr er enkle å bruke og egner seg godt til reportasjefotografering osv.

Med det er som sagt av flere her på forumet hvordan kameraet virker på deg når den sitter på hånden osv.

Lenke til kommentar

Vi bruker 300d og 350 på media. Disse kameraene misliker jeg, veit ikke hvorfor. Men liker dem ikke bare, derfor er jeg meget usikker med 400d selv om jeg liker ergonomi på den. Skal teste andre kameraer før jeg handler, antar at jeg skal kjøpe et i nå lørdag :) Siden jeg vil ha god tid på meg å bli flink med kamera før jeg reiser til Praha i klassetur om en måned

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Vi bruker 300d og 350 på media. Disse kameraene misliker jeg, veit ikke hvorfor. Men liker dem ikke bare, derfor er jeg meget usikker med 400d selv om jeg liker ergonomi på den.

Hvis du misliker 350D, er det stor sjanse for at du misliker 400D også, med mindre du har helt kontrete ting på 350D'en du misliker, som de faktisk har utbedret på 400D... Da ville jeg styrt utenom, og heller kikket på andre kameraer.

Hvis du likte D80, burde vel D70s også ligge ganske godt i hånden, selv om det er noen små forskjeller i ergonomien. Ikke for det, jeg liker også D80 best.

Jeg ville også kikket på Pentax K100D og Samsung sine, GX-1L og GX-1S. Sistnevnte har omtrent like god søker som D80, og er sterkt vanedannende... Yatack selger det som dobbelt-kit til rundt 7400 kr (18-55 + 50-200), en meget god pris på et meget bra kamera.

Du bør selvfølgelig kikke på Sonys Alpha A100 også. Personlig synes jeg ikke så mye om den, liker ikke ergonomien spesielt, og synes kit-objektivet ser ut som er hentet fra Europris. Nok om det, det er et bra kamera teknisk, og hvis ergonomien passer deg finnes det mye fin (og nokså rimelig) optikk å sette på. Optisk yter det vel bedre enn de fleste 18-55-kitobjektivene, selv om det er langt, veldig langt, igjen til Nikon 18-70...

Av alle disse, vil jeg vel påstå at Nikon D70s med 18-70 (fås til snaue 7000 hos Komplett nå) er det beste kjøpet, tatt i betraktning at du får med et objektiv som er vesentlig bedre enn alle konkurrentene. Jeg synes også at D80 forsvarer prisforskjellen fra D70s, men ønsker du ikke å bruke de kronene er det forståelig. 3000 kr er tross alt penger... Ellers er det nevnte tilbudet på Samsung GX-1S også meget bra.

Ang. minnekort, er det ingen forskjeller du trenger å tenke på. Det eneste er kanskje at litt eldre kameramodeller ikke kan bruke SD-kort større enn 2GB, men de fleste av disse bruker likevel CF. Unntaket er vel de nevnte Samsung-modellene.

Lenke til kommentar
Jeg har sett på Nikon d70s, d80, og Canon EOS 400d. Er helt usikker hvilken av dem jeg skal kjøpe. Liker ergonomi til Canon EOS 400d og Nikon d80, men siden d80 er dyrt. Så står jeg mellom d70s og Canon EOS 400d. Står ganske fast med ergonomi, er det flere områder ved kamera jeg bør se på?

På valget mellom D70s og 400D så bør du velge D70s, på grunn av kitobjektivkvalitetene (hvis du ikke planlegger kitobjektiv uansett, så stiller det seg annerledes).

Med mindre du har mye CF-kort eller SD-kort fra før, så hadde jeg ikke brydd meg om eventuelle forskjeller på SD/CF.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skulle handle for en uke siden, men ble utsatt pga skulle få mer spenn :) Det vil si at jeg har bedre råd nå og kan kjøpe D80 :D

Tenkte å kjøpe den i japanphoto eller fotovideo.

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=38634

Hvilket minnekort og vekse bør jeg kjøpe? Er det noe flere ting jeg bør kjøpe også? Forsikring?

Vekse er jeg usikker på, om den skal være liten, vanlig eller stor. Vil ta den med i overalt, altså oppi sekken/skolebagen min

Endret av Fox
Lenke til kommentar

Objektivet er bra nok for de aller fleste. Skal du ha noe bedre, må du et stykke opp i pris. Det er et veldig bra objektiv, prisen tatt i betraktning.

I tillegg til kameraet må du ha minnekort, da det ikke følger med. Gå for et Sandisk eller Lexar minnekort. Disse er regnet som de mest stabile kortene på markedet, og minimerer faren for at du mister noen eller alle bildene på kortet.

UV filter er ikke et must, og gir ingen spesielle effekter, men noen bruker det eller et nøytraltfilter som beskyttelse for frontglasset på objektivet. Men ikke kjøp det billigste du finner, da de fort kan gi deg uheldige lysreflekser på bildet. Hoya Super HMC UV er blant de aller beste, og 67mm, som du trenger til Nikon sitt 18-70 objektiv, koster i underkant av 500 kroner. Alternativt har Nikon originale nøytralfilter til omtrent samme pris eller hundrelappen over. Jeg tviler på du vil merke forskjell. Ofte har man ikke bruk for slike filtre for beskyttelse uansett da medfølgende solblender også beskytter mot støt. Filteret beskytter da hovedsaklig mot slitasje ved pussing og om fremmedelementer skraper borti frontglasset.

Hvis du skal rundt i Oslo, så er det steder som er noe billigere enn Japan Photo (ikke mye, men alle kroner teller), så ta deg en runde i sentrum før du kjøper. Snakk med betjeningen i de forskjellige butikkene, så skjønner du også fort hvor du får best og mest riktig hjelp. Er ikke bare prisen som teller... riktig serviceinnstilling er også viktig om du senere skulle ha behov for support eller hjelp.

Lenke til kommentar
Hoya Super HMC UV er blant de aller beste, og 67mm, som du trenger til Nikon sitt 18-70 objektiv, koster i underkant av 500 kroner.

7721282[/snapback]

Har googlet rundt, Japanphoto er billigst og selger den for 600kr mens andre butikker tar 700-1000kr for den. Mener du kanskje Hoya HMC UV 67mm uten "Super"?

Lenke til kommentar

Personlig har jeg Canon EOS 400d, og er veldig fornøyd.

Japanfoto i byen var utsolgt da jeg skulle kjøpe det for et par uker sia, men fotoknudsen hadde flere igjen. De har/hadde også et tilbud om at man kunne kjøpe en ekstra beskyttende linse, bæreveske og ekstra batteri til samme pris som en ekstra linse ville kostet alene.

Lenke til kommentar

D80 er et meget snasent kamera (utmerker seg med blant annet spesielt stor og god søker sammen med D200), og 18-70mm'eren er et meget godt oppstartsobjektiv. Selv ville jeg droppet UV-filteret siden herdingen på frontelementet på nyere objektiv er meget hard, så det skal litt til å skade det. Samtidig er dette objektivet såpass rimelig at et godt filter blir uforholdsmessig dyrt.

Edit: Unntaket kan selvsagt være om du skulle utsette linsen for spesielt "farlige" situasjoner, som steinsprut og lignende. Da kan filter være på sin plass.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Har kjøpt d80 og minnekort :D Takk alle sammen som har hjulpet meg, også alle flotte innlegg som finnes i omkring.. Det har hjulpet meg meget mye! Ikke bare det, jeg fikk også karakter 6- i fotograf idag (går på medie). Er fornøyd!

Nå gjenstår det bare vekse, skal se og føle meg fram hva som passer meg best. Inntil holder jeg med lowpro topload 1 :)

Lenke til kommentar
Filtere bestiller du fra B&H i USA. Etter min mening er filtere totalt overpriset i Norge, og siden det ikke er noen mekaniske deler som kan gå i stykker på et filter er risikoen ved å kjøpe fra USA null.

7727613[/snapback]

Eller ebay som er enda billigere. Husk at Kenko filtre er det samme som Hoya filtre bare billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...