Intoxikeyn Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Heisann, Er litt nysgjerrig på dette med aksjer. Derfor lurer jeg på om det er noen som vet noe om hvor/hva etc. jeg kan finne info om dette? Håper noen kan gi meg litt info om dette (er i militæret, så jeg har vært på vakt i snart 12 timer, derfor gidder jeg ikke google) Fant forresten ikke et bedre sted til denne posten Edit: Typo Mvh, Christoffer Endret 3. januar 2007 av Intoxikeyn Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Du kan begynne med å se på en va bankenes nettbank og gå inn på valg som heter Aksjer, Børs og valuta e.l. Også Oslo Børs bør ha nyttig informasjon. Veldig basic: Aksjer er et eierbevis i en bedrift (aksjeselkap) Antall aksjer man har i forhold til hvor mange aksjer bedriften har utstedt viser hvor stor andel du eier av bedriften. Omsetning av aksjer skjer normalt på Børsen via en aksjemegler. Ved kjøp eller salg av aksjer må man betale en kurtasje til megleren. Denne er vanligvis en prosentsats av det aksjeposten blir omsatt for (med et minimumsbeløp). Aksjer kan gi utbytte hvis selskapet går med overskudd. Evt. utbytte er gjerne en prosentsats av aksjens nominelle verdi. Aksjers omsetningsverdi kan øke/minske i verdi etter hvor populære de er på Børsen (aksjekurs). Aksjer kan både stige raskt og falle raskt i verdi. Går selskapet dukken mister aksjene sin verdi. Nominell verdi av en aksje kan endres av bedriften (aksjeselskapet), det vil si skrives ned eller opp. Aksjer kan tvangsinnløses av selskapet (ofte benyttet på små poster) Husk at investering i aksjer er en risikosport. Du bør ikke bruke penger du ikke har råd til å tape. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 www.morningstar.no - fin side som har alt om Aksjefond, kan også sette opp egen portefølje om dette skulle være interresant. ellers kan du også besøke http://www.hegnar.no/ & http://www.dn.no/ Lenke til kommentar
KurtM Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Du kan laste ned dette heftet, det gir deg kort innføring i aksjemarkedet:) Aksjer for Alle Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 Takker samtlige for fine svar Mvh, Christoffer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå