Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD etter bytte av hovedkort! Asus P5N32-E (løst)

Anbefalte innlegg

Oppgraderte maskinen min her om dagen, med et eVGA 680i hovedkort, 2GB ocz 6400 minne , Intel E6600 cpu og et PoV 8800GTX. Dette fungerete fint, men jeg likte ikke den bråkete viften på hovedkortet og benyttet angreretten min. Fikk et nytt hovedkort i dag, Asus P5N32-E SLI.

Nå får jeg BSOD/total frys etter rundt 3 min i Oblivion. Alt av OC-innstillinger er avslått (står på standard), og ifølge AsusProbe er alle volt-verdier/temperaturer innenfor normalt nivå. Timingene på minne er slappere enn hva som er spesifikasjoene. Er det noe gale med hovedkortet tror dere?

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
regner med at du reinstallerte windows?

7634827[/snapback]

Vanligvis gjør jeg det. Men siden kortet benyttet akkurat samme chipsettet, avinstallerte jeg lydkortet og alle nvidiadrivere før jeg tok ut det gamle. Så reinstallerte jeg alle nvidiadriverne igjen og driverne til det nye lydkortet.

MEN: prøvde å sette minnebrikkene i ikke-dual-channel (en blå og en hvit slot), og forsøkte igjen. Igjen frys etter 3 min Oblivion, MEN NÅ VIL IKKE MASKINEN BOOTE! :cry: En høy konstaant pipelyd og svart skjerm! Hjelp! :ph34r:

Lenke til kommentar

hvor langt kommer du i bootinga?

Mulig at hvis du har flere HDDer at en annen harddisk en den som skal være det har blitt plassert som master og dermed prøver pcen å boote fra den uten at det funker

Hvis ikke det hjelper kan denne hjelpe

Gå inn i bios velg boot fra cd

Så putter du inn windows cden (samma om du har OEM versjon eller hva)

Så lar du laste inn alt den skal og slikt, venter til menyen kommer opp.

så trykker du E

Når det kommer opp sort skjerm igjen da venter du til det kommer opp skrift. Du velger så hvilken OS innstalasjon du vil reparere (normalt sett har du bare 1, så velg 1) Du velger ved å skrive nummeret og trykke ok

så kommer det opp at du skal skrive inn admin passord, det kan jo ikke jeg ;) Men hvis du ikke har vært å fiksa på det er det ikke noe, dermed er det bare å trykke enter.

Hvis du kommer videre da skal du skrive FIXBOOT med store bokstaver, så Skriver Y/J helt avhengig om du har Norsk versjon eller Engelsk

så venter du til det blir ferdig, tar normalt ikke lang tid...

så skriver du EXIT (trur jeg :p) og så kommer det igjen opp at du skal skrive Y/J

når du da rebooter igjen går du inn i Bios og velger at du skal boote fra harddisk...

Håper det hjelper, men det er ikke sikkert

Dette hjelper kanskje mot at du ikke får boota, men desverre ikke med noen av de andre problemene dine...

Endret av hailgodset91
Lenke til kommentar

Hei, aner ikke hvor langt den kommer i bootingen, da skjermen er svart. Siden den piper som en stukken gris vil jeg anta at den ikke kommer en meter. Fant ikke noe BIOS-feilmeldingskoder i manualen...

Maskinen har bootet og fungert i en snau time, med blåskjermer som inntreffer når man legger belastning på maskinen. Veldig merkelig. Det første jeg gjorde da alle drivere var innstallert var å kjøre gjennom 3dmark06, 05 og 03 fortløpende. Da jeg kom til 3dmar01 kom første BSOD/frys. Tenkte det kanskje var fordi 01 er utdatert, men det samme skjedde under Oblivion.

Og nå vil ikke maskinen boote mer. :no:

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Dro utav den ene ram-brikken. Da startet den opp igjen. Nå virker det som den er stabil igjen. Spilte Oblivion en liten halvtime, og tok 3dmark05 rett etterpå. Ingen BSOD enda.

Det skal sies at mine rambrikker står ikke på Asus sin QVL-liste, men siden det er samme chipset (680i) som det forrige hovedkortet så skal det jo gå greit. Ingenting er endret på hardware-messig bortsett fra bytte av hovedkort.

Maskinen (PSU-en?) lager også noen rare suselyder/knitrelyder avhengig av belastningen (kommer ikke fra høyttalerne). Minner om rare lyder som Commandoren min laget mens den lastet inn fra båndkassettene...har en dårlig følelse ang. dette hovedkortet.. :|

Skal prøve minnekanal nr 2 ( to hvite) og se om det hjelper.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Nå satte jeg begge brikkene i kanal 2 (de to bakre slotene). Da funker alt helt perfekt (2 gode timer i Oblivion uten trøbbel).

Antar at den første minnekanalen er defekt og/eller har sære problemer med brikkene mine. Har vært borti hovedkort med sær smak for minne, men aldri denne type oppførsel... Har ikke bruk for de to første slottene, så tror ikke jeg skal returnere kortet. Vi får se om jeg støter på flere problemer først.

Da ser det foreløpig ut som om det er løst. Takk for svar. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...