Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp... Deler internett med leieboer

Anbefalte innlegg

Portene i routeren er jo i utgangspunktet 'sperret'

Hvis du logger inn i routeren så kan du sjekke om det står noen åpne porter eller UPNP (upnp = automatisk portåpning).

Husk at naboen kan endre oppsett i routeren om du ikke lager nytt passord...

Jeg har ellers gitt det jeg mener er noen realistiske alternativer for hastighet og ytelse lengre oppe.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  la7dfa-com skrev:

Hvis du logger inn i routeren så kan du sjekke om det står noen åpne porter eller UPNP (upnp = automatisk portåpning).

Jeg har ellers gitt det jeg mener er noen realistiske alternativer for hastighet og ytelse lengre oppe.

7635667[/snapback]

De er jo kun sperret for spørring fra utsiden. Når du feks laster ned en torrent, vil du hele tiden holde en åpen kobling med motparten, selv om du ikke har routet porten. Sperrer man derimot for både inngående og utgående trafikk vil han nok få problemer...

Lenke til kommentar
  bosannes skrev:
  la7dfa-com skrev:

7635667[/snapback]

De er jo kun sperret for spørring fra utsiden. Når du feks laster ned en torrent, vil du hele tiden holde en åpen kobling med motparten, selv om du ikke har routet porten. Sperrer man derimot for både inngående og utgående trafikk vil han nok få problemer...

7635727[/snapback]

Kjempefine svar :D Eneste problemet nå er HVORDAN jeg gjør dette? Jeg vet jo ikke engang hvordan jeg logger meg inn på routeren min :blush:

Så fortell meg hvordan, da jeg må ha dette inn med teskje :hmm:

Lenke til kommentar
  vihovde skrev:
  bosannes skrev:
  la7dfa-com skrev:

7635667[/snapback]

7635727[/snapback]

Kjempefine svar :D Eneste problemet nå er HVORDAN jeg gjør dette? Jeg vet jo ikke engang hvordan jeg logger meg inn på routeren min :blush:

Så fortell meg hvordan, da jeg må ha dette inn med teskje :hmm:

7635794[/snapback]

:hmm: Nå ble det stille her gitt :roll:

Lenke til kommentar

Det er flere svar her, men det store spørsmålet du ikke har besvart er om du har prøvd å snakke med fyren i det hele tatt.

Å forklare fremgangen for portsperring er nok litt vanskelig i grunn om du ikke kan noe fra før. Har du en kamerat som kan dette er det best. Ellers vil jeg råde deg å søke litt etter sperring av porter o.l. Vær litt aktiv rett og slett.

Mtp å logge deg på ruteren så må du i browseren taste inn IP-adressen til ruteren for å få opp påloggingssiden. Blankt brukennavn og "admin" som passord har noen tidligere foreslått.

Ellers likte jeg best forslaget om å nappe ut kabelen.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

-gå ned til fyren og snakk med han.

-vis det ikke forbedrer seg så drar du ut strømmen av modemet et par timer, kommer han og klager sier du bare at du ikke har oeiling hva det kan være, men kansje han har overbelastet routeren med all den trafikken sin :!:

-sjerper han seg ikke da :thumbdown: da kjøper du en linksys wrt54gl legger inn D-WRT Firmware og begrenser linja hans til 5kb/sek hver vei eller noe i en måned :tease:

Lenke til kommentar

ser du skriver at du har en trådløs ruter. sjansen for at du har aktivert noen form for sikkerhet på den er vel kanskje ikke så stor?

Det vil med andre ord si at hele nabolaget kan stjele linje fra deg, mens han som leier hybel muligens er uskyldig.

standar login på sparklan wireless Soho rutere er somregel

brukernavn: admin

passord: admin

Lenke til kommentar
  csViRuS skrev:
Hva med å høre på hva annet det har blitt sagt foruten om det med portene og f.eks gå ned å prate med han, sikre nettverket så du er sikker på at ikke resten av nabolaget er de som egnentlig er skyldige osv?

7636984[/snapback]

akkurat det du bør gjøre! er ikke noen vits og sperre porter så lenge ingen bruker nettet til nedlasting ;)

Lenke til kommentar

Han har sgat det selv at han laster ned. Hver gang han kommer hjem ifra jobb i 5 tiden, så "forsvinner" båndbredden min. Han betaler 50% av ADSL abb. og jeg har forklart han 2 ganger dette med at han "stjeler" 95% av båndbredden. Men hver gang er det "skal ikke gjøre det mer" svar.

Er fristet til å be han installere sitt eget ADSL, men syntes synd på ham og lot ham være med å dele pr. mnd. slik at han slapp dyr installisjon samt at han kunne slippe unna med 50% pr. mnd.

Skal snakke med ham en gang til angående dette, og hvis det da ikke blir noen forandring så napper jeg ut kabelen den 01.02.07. BASTA.

Lenke til kommentar

Her er metoden han kan bruke for å kontrollere linjeforbruk:

-------------------------------------------------------------------------------

Bruker han bittorrent må du be han redusere hastigheten i programmet til 50% på upload og download.

I tillegg ber du han redusere antall connections (globalt) til 40 i bittorrentprogrammet.

Bruker han DC++ kan han laste ned netlimiter (netlimiter.com) og begrense hastighet til 50% ut og inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...