Gå til innhold

PCI S-ATA vs Onboard

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva burde jeg koble S-ATA diskene mine på, den S-ATA kontrolleren som er på hovedkortet, eller på Sil3114 PCI kontrolleren min? Har de nå på Sil3114 kontrolleren, taper jeg noe ytelse på dette?

Sånn som det er nå bruker jeg et PCI nettverkskort ettersom det er raskere og bruker mindre CPU enn det som er på hovedkortet. Lydkortet et innebygget i hovedkortet. Har 2 S-ATA disker, og få snart en eSATA disk.

Hva får jeg best ytelse av?

Har et nForce 3 kort, og S-ATA kontrolleren er laget av nVidia.

Takk for hjelp!

- Bjarte

edit: Har lest tråden til el-asso, den som fikk meg til å lure...

Endret av Zappza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Hva burde jeg koble S-ATA diskene mine på, den S-ATA kontrolleren som er på hovedkortet, eller på Sil3114 PCI kontrolleren min? Har de nå på Sil3114 kontrolleren, taper jeg noe ytelse på dette?

Sånn som det er nå bruker jeg et PCI nettverkskort ettersom det er raskere og bruker mindre CPU enn det som er på hovedkortet. Lydkortet et innebygget i hovedkortet. Har 2 S-ATA disker, og få snart en eSATA disk.

Hva får jeg best ytelse av?

Har et nForce 3 kort, og S-ATA kontrolleren er laget av nVidia.

Takk for hjelp!

- Bjarte

edit: Har lest tråden til el-asso, den som fikk meg til å lure...

7633866[/snapback]

Er det et PCI-e basert HK du har? Hvor mange S-ata kontakter har du på onboardkontrolleren din? Hvor mange disker skal du benytte, og i hvilken type raid?

Generelt vil du ikke merke noe på CPU load uansett hvilken av kontrollerene du velger. PCI kontrolleren vil bli begrenset av PCI bussen, dvs ca 80-90MB/s i raid 0 i praksis.

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for svar.

Er et AGP/PCI kort, nærmere bestemt ASUS K8N-E.

Har to S-ATA kontakter på hovedkortet, så jeg må bruke S-ATA kortet uansett.

3 S-ATA disker, ingen RAID.

Merket i allefall forskjell på onboard nettverks kort, og PCI kortet. Både i CPU load, og hvor raskt ting ble overført.

Hvordan er det med overføring internt på kontrolleren? Går dette også over PCI?

Lenke til kommentar
Hei!

Takk for svar.

Merket i allefall forskjell på onboard nettverks kort, og PCI kortet. Både i CPU load, og hvor raskt ting ble overført.

7634506[/snapback]

På et PCI/AGP kort er onboardkontrolleren på PCI-bussen, så det spiller ingen rolle hvor du plugger i HD'ene. Du vil ikke merke noe forskjell.

Lenke til kommentar
Hei!

Takk for svar.

7634506[/snapback]

På et PCI/AGP kort er onboardkontrolleren på PCI-bussen, så det spiller ingen rolle hvor du plugger i HD'ene. Du vil ikke merke noe forskjell.

7634916[/snapback]

Det er feil .

Nvidia har Chipset Integrert SATA kontroller/PHY både på NF3 og NF4 (delvis også NF2) og de kjøres ikke fra PCI bus som SIL gjør.

Du tjener på å benytte nvidias sata porter.

Edit:

Man må huske å skille på onboard og onchip .

Kort med både SIL3114 og nvidia har både pci basert sata kontroller (onboard 3114) og onchip (nvidia )

Samme gjelder også forsåvidt Via K8T8xx hovedkort.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tester på nett viser at det har nesten ingen betydning. Jeg så en test av noen SCSI disker med 15000 RPM, og blandt de raskeste på markedet, og det viste at du mistet ca. 5% maks med å kjøre flere disker på SCSI PCI kort enn rett på hovedkortet. Du kan vel velge mener jeg;) begge deler vil gi ca. samme ytelse. Husk bare at en PCI port har en maksimal båndbredde på 133Mb/s, men dette holder lenge for både en og to disker (flere og)

Lenke til kommentar
Tester på nett viser at det har nesten ingen betydning. Jeg så en test av noen SCSI disker med 15000 RPM, og blandt de raskeste på markedet, og det viste at du mistet ca. 5% maks med å kjøre flere disker på SCSI PCI kort enn rett på hovedkortet. Du kan vel velge mener jeg;) begge deler vil gi ca. samme ytelse. Husk bare at en PCI port har en maksimal båndbredde på 133Mb/s, men dette holder lenge for både en og to disker (flere og)

7635449[/snapback]

Sant nok det

Men ....

man deler denne båndbredden + latency med veldig mye annet , som lyd/usb/kb+mus/firewire/rtc/flpy kontroller/IDE disker (hvis brukt) osv.

Du kan se hva av enheter som henger på/kjører/opptar PCI bussen ved å åpne

devicemanager - velge - show devices by connection - ekpander PCI Bus .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...