kindings Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Som jeg har sagt før: legg litt mer penger i det og gå heller for en bedriftsmodell. Da får du skikkelig byggekvalitet og kvalitetskomponenter. 7668895[/snapback] Jeg er i utgangspunktet enig; man får hva man betaler for. Problemet er at det er viktig å vurdere bruksområdet og hva man faktisk har brukt for. Det er ikke noe poeng i å betale for mer enn hva man trenger? Skal man surfe og skrive notater på PCen, så trenger man ikke den raskeste CPUen, man klarer seg lenge med svært moderate spesifikasjoner(ofte fordelaktig mht batterilevetid), dvs man klarer seg med det billigste man finner. Skal man ta den med seg frem og tilbake til skole, arbeidsplass eller liknende, så bør man kanskje vurdere å investere i en som er litt mer solid, denne vil bli noe dyrere, men spesifikasjonene trenger ikke å være bedre. Skal man bruke maskinen til mer avanserte ting som bildebehandling, filmredigering(filmtitting krever ikke mye), spilling etc, så må man selvfølgelig finne en maskin som har specs som takler dette og bruken. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Selv kjøpte jeg en Dell Latitude D600 i mars 2004. Og jeg har helt andre erfaringer med Dell enn hva mange her på forumet har klaget på med Dell. Min laptop har fungert veldig bra, og supporten jeg fikk med laptop'en har spart meg for masse tid og irritasjon. 3 års på-stedet-service neste arbeidsdag er nemlig standard på den modellen. Skjermen er like god nå som da den var ny, og tastaturet er overhodet ikke gåent, men fungerer enda like bra. Og denne laptop'en har vært i bruk mange timer hver eneste dag. Den bare fungerer. Så jeg vet det lønner seg å legge litt mer, og istedet kjøpe en bedriftsmodell. Disse er beregnet for å brukes hele tiden i motsetning til forbrukermodellene. Det har ikke noe med at pc'en må være så kraftig, det har med byggekvalitet og valg av kvalitetskomponenter å gjøre. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Jeg er 100% enig i at bedriftsmodeller er bedre. Man kan kanskje ikke se det med blotte øyet, men mine erfaringer er at det i realiteten til tider er svært store forskjeller. Vi min tidligere jobb har jeg ganske mye erfaring med Lifebook, Latitude og T serien til IBM. Har selv brukt modeller innenfor alle merker og drevet omfattende service på dem. Mine erfaringer er at IBM er mest solide men de er også de dyreste. Tar man seg råd til en slik en så angrer man ikke. Nest best mener jeg lifebook er. Solide og kjappe maskiner. Men de er ikke like gode på serviceavtalene som Dell er. Dell er veldig bra om noe går shitt og de er ikke til å fnyse av når det gjelder byggekvalitet på bedriftsmodellene heller. Er selv i studentsituasjonen og det som er spesielt viktig er en solid skjerm. Man skal gjerne ha pcen nedi ransel med bøker og annet shitt og da er det viktig at ikke alt går til helvete bare man slenger ranselen på gulvet etter en hard dag på skolen. Det er også kjipt om alt blir ripete etter noen mnds bruk... IBM er spesielt bra her. Når det kommer til spesifike modeller så er jeg desverre ikke helt oppdatert på pris. Håper noe av dette var til hjelp. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Etter å ha sett raskt på prisene ser jeg at man f.eks. kan plukke opp en Dell Latitude D620 til en hyggelig pris. (12000-13000 avhengig av config). Og har man windows-lisens fra før eller ikke ønsker windows er det ingen sak å ringe inn og si dette. Da kan Dell kutte ut denne lisensen som er standard, og dette vil faktisk bety 1000 kr rimeligere PC. Den 3 års servicen (next business day on-site) er standard uansett hva man gjør. Bare et eksempel, men dette var det jeg gjorde den gangen jeg bestilte min Latitude D600. Dell er kanskje dårlige på forbrukermodellene Inspiron, men Dell har gjort en ganske bra jobb med Latitude. Dagens Latitude-modeller er enda mer solide enn de var da jeg kjøpte min bærbare PC. Edit: man finner ikke Dell Latitude D620 hvis man går inn som privatperson. Man må gå inn som "Små og mellomstore bedrifter" for å finne denne modellen. Endret 8. januar 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå