Stonewyck Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Hvor mye penger vil du bruke? Makspris kr. 9000,- Hva skal du bruke maskinen til? Studiebruk (dvs skriving, surfing) men også se film (må ha mulighet for tilkobling av LCD skjerm). I tillegg bruker jeg iTunes endel, og laster en del bilder fra mitt digitalkamera. Hvilke krav stiller du til maskinen? Maskinen bør takle Windows Vista, dog ikke de mest "krevende" versjonene. Den må i tillegg ikke ha noen problemer med å kjøre feks Word og iTunes samtidig. Den kommer overhodet ikke til å bli brukt som spillmaskin. Ser for meg noe slikt som: Min. 1,66Ghz Core Duo Min. 1024 mb RAM Min. 60 GB HD Lite krav til grafikk, Intel GMA 950 kanskje? Batteritid: Da jeg skal bruke denne endel på forelesninger trenger jeg at maskinen min lever i ca. 3 timer eller mer. Ikke mindre værtfall! Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål? NB! Vekten bør være 2kg eller (helst) mindre NB! Det er viktig at maskinen har 13,3" eller (helst) mindre skjerm Bluetooth, firewire, et høyt antall USB-porter, floppy, WLAN eller andre ting? Bluetooth, firewire, floppy(?) ikke nødvendig 2x eller flere USB porter samt internet WLAN kort er nødvendig Endret 4. januar 2007 av Sevian Lenke til kommentar
ventle Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 priskravet ditt er vanskeligst å oppfylle, de fleste ultraportable runder i hvertfall 11-12000, og du kommer fort opp i mot 15 lapper. vet ikke om andre enn FSC Amilo Pro V3205 til den prisen. Lenke til kommentar
andhou Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Du klarer fint word + itunes med en singlecore prosessor, så lenge du har nokk minne. Vil ikke si at dobbelkjerneprosessorer har noe for seg før du begynner med 4-5 applikasjoner i word/itunes format eller hvis du vil bruke maskinen samtidig som du omkoderer videofiler feks. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 En laptop på ca 2 kg kan vel ikke kalles ultraportabel. Da bør i hvert fall vekten komme under 1.5 kg hvis en laptop virkelig skal kunne kalles en ultraportabel, og de koster en del mer enn 9000 kr. Lenke til kommentar
Pera86 Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Link til søk i prisguiden. Eneste kriterium i søket er at maskina er under 2 kg, du kan jo se om du finner noe du liker Lenke til kommentar
Stonewyck Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Du klarer fint word + itunes med en singlecore prosessor, så lenge du har nokk minne. Vil ikke si at dobbelkjerneprosessorer har noe for seg før du begynner med 4-5 applikasjoner i word/itunes format eller hvis du vil bruke maskinen samtidig som du omkoderer videofiler feks. 7633352[/snapback] Med tanke på core duo tenkte jeg i grunn mest på hvor godt maskinen ville takle Windows Vista. Har lest at en del maskiner, selv de nyeste i dag, ville få problemer med en del av applikasjonene i Vista. Men du har helt sikkert rett i at jeg ikke har bruk for dobbeltkjerne til den bruken jeg allerede har nevnt. Om jeg senker flagget på det området, altså klarer meg med en god enkeltkjerne prosessor, kommer det da frem andre gode alternativer? Lenke til kommentar
Stonewyck Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Du klarer fint word + itunes med en singlecore prosessor, så lenge du har nokk minne. Vil ikke si at dobbelkjerneprosessorer har noe for seg før du begynner med 4-5 applikasjoner i word/itunes format eller hvis du vil bruke maskinen samtidig som du omkoderer videofiler feks. 7633352[/snapback] Jeg er nok antagelig ikke helt oppdatert på definisjonen bak en "ultraportabel" maskin. I stand corrected !! 2 kg er imidlertidig en akseptabel vekt. Kravet om en ultraportabel pc faller dermed bort Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Selv kunne jeg tenkt meg en IBM Thinkpad X60s. Vekten på den PC'en er under 1.3 kg. Men prisen på den ligger over 9000, som du maks var villig til å betale. Det som er litt morsomt er at den har en dual core prosessor. Lenke til kommentar
Stonewyck Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 priskravet ditt er vanskeligst å oppfylle, de fleste ultraportable runder i hvertfall 11-12000, og du kommer fort opp i mot 15 lapper. vet ikke om andre enn FSC Amilo Pro V3205 til den prisen. 7633302[/snapback] Amiloen du nevner ser jo bra ut den! Den mangler litt minne, men det bør vel være en smal sak å sette inn mer?! Batteritiden på 3,5 timer er bra, prosessoren er core duo 1,6Ghz, vekten på 1,8kg er utmerket, 60GB HD fint, innebygd WLAN og bluetooth (ikke feil det!)...Prisen er dessuten (overaskende) lav? Er det noen som har erfaringer eller generelle råd om denne maskinen? Er den klargjort Vista? Takk for bra tips! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Skal du kjøpe en PC på rundt 2 kg bør du velge en business-modell. Disse er gjerne mer robuste, har kvalitetskomponenter og har ofte bedre garantiordninger enn forbrukermodellene. FujitsuSiemens sin business-serie er Lifebook. HP sin er HP Compaq, Dell har Latitude og så har du selvfølgelig IBM Thinkpad. Men de er dyrere. Lenke til kommentar
Stonewyck Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Selv kunne jeg tenkt meg en IBM Thinkpad X60s. Vekten på den PC'en er under 1.3 kg. Men prisen på den ligger over 9000, som du maks var villig til å betale. Det som er litt morsomt er at den har en dual core prosessor. 7639569[/snapback] Dette var jo en snasen maskin! Utrolig lett! Men desverre ligger den en del over mitt budsjett... Men forøvrig solgte ibmshop.no den nesten 2000 kr billigere enn hva den billigste på Prisguiden (amentio) gjør! Lenke til kommentar
kindings Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Alternativt Apple MacBook, den starter på rett under 10k+minneoppgradering(apple store er dyre på minneoppgradering). Ellers oppfyller den alle kravene dine++. Dersom du er student, så mener jeg at Apple kjører noe rabatter. edit: www.apple.no Ellers tror jeg det er vanskelig å finne en bra maskin som oppfyller absolutt alle kravene dine, kanskje bruktmarkedet er en bra plass å lete? Endret 4. januar 2007 av kindings Lenke til kommentar
Stonewyck Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Alternativt Apple MacBook, den starter på rett under 10k+minneoppgradering(apple store er dyre på minneoppgradering). Ellers oppfyller den alle kravene dine++. Dersom du er student, så mener jeg at Apple kjører noe rabatter. edit: www.apple.no Ellers tror jeg det er vanskelig å finne en bra maskin som oppfyller absolutt alle kravene dine, kanskje bruktmarkedet er en bra plass å lete? 7639645[/snapback] Har desverre dårlig erfaring med brukt PC kjøp. Det er utvilsomt gode kjøp på qxl og andre steder, men når det gjelder PC kjøp ser jeg helst etter ny vare! Jeg har sett på MacBooken, selv om den er over mitt budsjett. Det blir jo fort 1500 kr mer enn jeg vil ut med, om man tar med minneoppgraderingen (regner med man vil ha 2GB). Det er en del penger... Men fy flate for en deilig maskin da! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Dette var jo en snasen maskin! Utrolig lett! Men desverre ligger den en del over mitt budsjett... Men forøvrig solgte ibmshop.no den nesten 2000 kr billigere enn hva den billigste på Prisguiden (amentio) gjør! 7639617[/snapback] Hehe. Det er slike maskiner jeg forbinder med uttrykket "ultraportabel". Edit: Har desverre dårlig erfaring med brukt PC kjøp. Det er utvilsomt gode kjøp på qxl og andre steder, men når det gjelder PC kjøp ser jeg helst etter ny vare! Der er jeg enig med deg. Endret 4. januar 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
kindings Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Har desverre dårlig erfaring med brukt PC kjøp. Det er utvilsomt gode kjøp på qxl og andre steder, men når det gjelder PC kjøp ser jeg helst etter ny vare! Jeg er enig, ville heller ikke kjøpt brukt maskin selv, men dersom budsjettet er lite og kravet er stort, så kan det være en fin måte å gjøre det på. Dog ville jeg sett maskinen før kjøp. Lenke til kommentar
caasmo Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 http://www.xd.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=72370# Her er en perfekt maskin til til deg! Å prisen er bare 8678,- Lenke til kommentar
ventle Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 http://www.xd.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=72370# Her er en perfekt maskin til til deg! Å prisen er bare 8678,- 7655031[/snapback] hmmm... om du hadde lest hele tråden før du svarte hadde du kanskje sett at akkurat denne maskinen både er foreslått og diskutert tidligere Lenke til kommentar
andhou Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 men uansett er 1gb bøttevis nok, særlig hvis den ikke stikker av med mye til integrert skjermkort... Kna jo kverke noen bakgrunnsprosesser også da Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 FSC Amilo Si1520 ! 12" skjerm, 1,7kg. rundt 4 timer på batteriet. Sitter selv på denne laptopen. Knall god! Har hatt den på i ca 6 timer på batteriet. Men da store deler av tiden uten skjermen på. (ikke i dvale eller ventemodus) Ikke mye dårlig å si om den egentlig. Eneste minuset for meg til nå er at det ikke er egen scroll på laptopen. Men jeg har nå vent meg til å bruke PageUp å PageDown knappene som er opp, ned på piltastene ved å trykke inn FN tasten. Noe som du kan gjøre med en hand. Siden det er to FN taster. En på vær side av tastaturet. Mener at HW har testet maskinen før også.. God maskin. anbefales! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Som jeg har sagt før: legg litt mer penger i det og gå heller for en bedriftsmodell. Da får du skikkelig byggekvalitet og kvalitetskomponenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå