KnutIvars Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Er det noen som har erfaring med bruk at 3parts mattskive/focus screen? Jeg ser at Katz Eye holder på å utvikle focus screen til E-500, så jeg vurderer å kjøpe når de lanserer. De har jo allerede lansert til mange andre DSLR kameraer, så jeg lurer på om det er noen her inne som har noen erfaring med de? I denne tråden ble det diskutert litt for en tid tilbake, men det står lite om resultatene. Jeg har googlet litt etter reviews og slikt, men fant ikke så mye som jeg hadde håpet på. Noen av dere som har prøvd? ... og hva er det egentlig som er "teknologien" bak? .. Jeg har sett i gamle 35mm SLR kameraer der de har noe som ligner på dette "Katz Eye" greiene. En skive i søkeren som hjelper å finne fokus.... hvis jeg kunne fått det til mitt DSLR, så hadde jo det vært topp... og det er vel det "Katz Eye" er? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Den tråden gikk kanskje mer på installasjon av skjermen enn hvilke praktiske fordeler den har. For deg som bruker noen eldre manuelle objektiv vil dette bety mye enklere manuell fokus, i og med at du går fra å bedømme "skarphet" på en relativt liten og mørk mattskive, til å vri på fokusringen til bildet i midten av skjermen "stemmer" mest mulig (at de to halvdelene er i rett stilling og at mikroprismeringen er gjennomsiktig). Teknologien bak dette er best forklart av denne artikkelen: http://doug.kerr.home.att.net/pumpkin/Split_Prism.pdf Du har helt rett i at dette prinsippet også ble benyttet på SLR i tiden før autofokus ble det rådende. Det minner også en hel del om fokusmetoden for rammesøkerkamera (Leica M, Zeiss Ikon, CV Bessa), og hvis en synes manuell fokus er et godt alternativ til autofokus er det helt klart veien å gå. Katz Eye og Haoda Fu (produsenten jeg kjøpte av) tilbyr derfor noe som lenge har manglet i tilbehørskatalogene til mange av kameraprodusentene, slik at de av oss som ønsker det kan oppnå stille, presis og komfortabel manuell fokus - med nye og gamle objektiv - selv med moderne dSLR. Her er forøvrig en god gjennomgang med gode bilder: http://www.dyxum.com/columns/other/HaodaScreen/gubbe.asp Mvh Kjetil Endret 3. januar 2007 av rotekaizer Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Fy søren,dette har jeg alltid drømt om at finnes til DSLR, og det gjør jo det! Koster det mye penger? Har det noen invirkning på fart eller negative innvirkninger på kamera? Vanskelig å sette inn? Mye spørsmål, men jeg lurer veldig på dette! Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Fy søren,dette har jeg alltid drømt om at finnes til DSLR, og det gjør jo det! Koster det mye penger? Har det noen invirkning på fart eller negative innvirkninger på kamera? Vanskelig å sette inn? Mye spørsmål, men jeg lurer veldig på dette! 7635089[/snapback] Hvis du faktisk hadde sett på nett-siden til produsenten som jeg la link til i hoved posten, så får du svar på alle dine spørsmål. rotekaizer; Takk for nyttige linker og informasjon! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå