Gå til innhold

ps2 i en bil


Anbefalte innlegg

det jeg lurer på er som følgende:

 

Jeg har store planer om å få min ps2 til å fungere i bil. Jeg skal bygge en ny strøm forsyning på skolen fordi læreren mente alle skulle finne på noe å gjøre... å da kom jeg på at jeg kunne gjøre dette... altså jeg inbiller meg at ps2 bruker 8,5V, og en bil har jo 12V?... så er det bare å bytte ut strømforsyningen som er der med en som tar 12V inn og sender 8,5V ut? eller er det en plass jeg bare kan kjøpe en ny strømforsyning?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor skal du montere ps2'en?

Jeg har den i et lite rom "under" bagasjerommet og la meg si det slik, det blir veldig varmt der, så husk å ha god kjøling.

7633131[/snapback]

 

Planen var å ha den i hanskerommet... er det sann at innmaten går på 8,5V?

I så fall ville det vert enkelt å bare lage til en strømforsyning som tar 12V inn og sender ut 8,5? eller er det noen som har andre forslag, i og med jeg skal gjøre alt i elektronikk timene på skolen så kan jeg jo bare lage en slik strømforsyning:P

skal ha en modchip også, noen forslag til en slik? den jeg skal "mekke" på har defekt linse, så hvor kan jeg få kjøpt en rimelig linse?

Lenke til kommentar

hva står på orginal strømforskyningen? Innmaten går sikkert ikke på 8,5 volt, i alle fall ikke alt av den. For å være på den sikre siden ville jeg laget en strømforskyning som har samme spesifiaksjoner som utgangen på den orginale. (eller åpent PS2en for å se hva som finnes av strømregulinger/spenningsregulering på innsiden av den.)

 

eventuelt google og se hva andre har gjort...

Lenke til kommentar
det jeg lurer på er som følgende:

 

Jeg har store planer om å få min ps2 til å fungere i bil. Jeg skal bygge en ny strøm forsyning på skolen fordi læreren mente alle skulle finne på noe å gjøre... å da kom jeg på at jeg kunne gjøre dette... altså jeg inbiller meg at ps2 bruker 8,5V, og en bil har jo 12V?... så er det bare å bytte ut strømforsyningen som er der med en som tar 12V inn og sender 8,5V ut? eller er det en plass jeg bare kan kjøpe en ny strømforsyning?

 

Takker for alle svar :)

7632948[/snapback]

 

Det aller enkleste hadde vel være å fått lagd en strømforsyning som tok 12V DC inn og leverte 230V AC ut. Da er det jo bare å koble PS2- en til. Eller hvis du skal koble direkte inn på PS2- en må du nesten ta den opp for å se inni hva det står på trafoen inni den.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser at du forklarer har du en Ps2 - Slim ja ? ... den tynne typen med Eksternt strøm adapter?

 

Da skal ps2 `n din ha 8,5 V - 5,65 A ... ( specs på strømforsyningen )

 

og da må du lage en Regulator fra 12-15 v ca ...( kan variere litt i bilen så man bør helst ha en margin til 15 v , mener jeg da .. ) til 8,5 V

på 5,65 A ... det er ganske mye ... ( og viss du skal ha en ganske god margin hær og så kan man si 6 A ) ...

Og det kann by på en del problemer ... :ohmy:

 

 

-DjgunnaH

 

 

Edit : Måtte bare spørre :whistle: Hvor gammel er du ? ...

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar
Slik jeg ser  at du forklarer har du en Ps2 - Slim ja ? ... den tynne typen med Eksternt strøm adapter?

 

Da skal ps2 `n din ha 8,5 V - 5,65 A ... ( specs på strømforsyningen )

 

og da må du lage en Regulator fra 12-15 v ca ...( kan variere litt i bilen så man bør helst ha en margin til 15 v  , mener jeg da .. ) til 8,5 V

på 5,65 A ... det er ganske mye ... ( og viss du skal ha en ganske god margin hær og så kan man si 6 A ) ...

Og det kann by på en del problemer ...  :ohmy:

 

 

-DjgunnaH

 

 

Edit :  Måtte bare spørre  :whistle:  Hvor gammel er du ? ...

7635307[/snapback]

 

 

jeg er 17, snart 18 (om 2mnd.) :D

 

men, nei... jeg har ikke slim utgaven nei, jeg får en ps2 av en kompis med defekt laser, som jeg skal bytte i elektronikk timene på skolen, pluss at jeg skal sette inn en chip.

Lenke til kommentar

Ahh ...hehe ....

 

Da kan det bli en del vanskeligere men den tykke utgaven ....

+ at jeg tipper ikke at den tykke utgaven trekker "mindre" strøm ... :p

Så det enkleste har vert å kjøpt en inverter ... ( 12-220 v ) ..

Men viss du vill lage en regulator ... så går jo det....blir fort litt innviklet ...

( og kan jo ta litt tid og lage ... dette er ikke sånn man lager på 4 t ... jeg vet ikke hvor mange timer du har på skolen... )

 

 

-Djgunnah

Lenke til kommentar

jeg har vell 6 timer hver onsdag ;) så har vell egentlig god tid på meg :p er ikke noe som haster å gjennomføre egentlig :p

 

en ting til, hva vil vere best? skjerm i taket eller en skjerm på dæsjbordet? :p

stor skjerm på dæsjbordet er jo egentlig bare i veien, men er vell litt ekkelt å sitte fremme å spille når skjermen er i taket?

Lenke til kommentar

trur nok en må gå for noe mer avansert, 78xx regulatorer gir MYE varme...

 

finnes en god del andre enkle kretser som er mulige å bruke.

 

ville tatt en titt på elfa.se under linjære kretser -> Svitsjregulatorer

 

men hvis det ikke er ekstern strømforskyning på denne saken så må en jo åpne den og se om en i det hele tatt finner ut hva en trenger og om det er mulig å koble til (tviler veldig på at det er 8,5 volt den skal ha over alt...)

Lenke til kommentar

her er et bilde av strømforsyningen:

http://www.freezeepop.com/images/takinapart/ps2/12.jpg

 

og som du ser nederst på bildet, er det 4 utganger. det kan bety at det er 3 forskjelige spenningen som går ut, og en felles jord el. lignende.

 

jeg har ikke en PS2 selv, så jeg får ikke sjekket dette, men du får ta nøye målinger, kan virke som dette blir litt vanskelige enn du trodde. ;)

 

kan fort bli en del komponenter og styr og mas, men er du flink innen elektro, burde du få dette til! :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
mål både spenning og strøm om du får til (under belastning) slik at du vet sånn ca hvor mye effekt den kretsen du selv skal bygge må kunne levere på hver av de lederne.

 

Satt å så på regulatorer på elfa; dette kan for koste litt penger...

7650570[/snapback]

han kan jo allltids bestille fra andre steder og, men det er jo mulig skolen har avtaler også med elfa.... ;)

Lenke til kommentar

Å lage en DC-AC converter av den typen som trengs her er strengt talt ikke helt innenfor videregående pensum i elektronikk, og det er en god grunn til det, slike omformere er ganske så avanserte.

Ville heller satset på å kjøpe. Sannsynligvis både den enkleste og billigste løsningen.

Lenke til kommentar

jeg er ikke så god på dette men det eneste du trenger er vel et spenningsfall som gjør at ps2en din får riktig spenning.

men siden du har den feite utgaven må du jo transformere opp til 230v for å så transformere den ned i ps2en igjen så om du bare lager deg en krets som går inn etter strømforsyningen i ps2'en.

men så er det jo det at et bilbatteri ligger på allt mellom 14 og 11 volt da.

14volt når dynamoen går rundt og 11 når batteriet begynner å nærme seg tommt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...