Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkslagring-Synology DS101j vs DS106j/e

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å investere i en Synology NAS-løsning og hadde egentlig bestemt meg for Synology DS101j. Jeg ser dog at den nå like etter nyttår har steget flere hundre kroner. Siden jeg da likevel kommer opp i en 1500, lurer jeg på om jeg likeså skulle gå for den som er hakket over. Men hva skiller egentlig DS101j fra DS106j eller e? DS106e kan jeg se bruker Sata harddisker istedet for IDE. Rent bortsett fra at det ser ut til at det er en del forskjell på nedlastings/opplastingshastighet og slikt, kan jeg ikke noen flere forskjeller??

101j: http://www.synology.com/enu/products/DS101serise/perf.php

106j/e: http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/perf.php

Hva er egentlig forskjellen på IDE og Sata-disker? Og er forskjellene verdt prisforskjellen?

Noen som har erfaring med disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IDE er den gamle standarden med bred flatkabel (mange paralelle linjer) inne i PC mens SATA er den nye med en kompakt kabel (serie).

Hvor lenge IDE vil bli støttet av diskprodusentene vet jeg ikke, og du må vel selv vurdere om du skal kjøpe nye store harddisker senere.

SATA er vel noe raskere på overføring men dette vil du knapt merke siden de bruker nettverket. Hvis prisforskjellen ikke er stor ville jeg nok personlig kjøpt e versjonen.

Lenke til kommentar
IDE er den gamle standarden med bred flatkabel (mange paralelle linjer) inne i PC mens SATA er den nye med en kompakt kabel (serie).

Hvor lenge IDE vil bli støttet av diskprodusentene vet jeg ikke, og du må vel selv vurdere om du skal kjøpe nye store harddisker senere.

SATA er vel noe raskere på overføring men dette vil du knapt merke siden de bruker nettverket.  Hvis prisforskjellen ikke er stor ville jeg nok personlig kjøpt e versjonen.

7633152[/snapback]

Begrenser det meg på noen måte om jeg velger den med SATA? Rent bortsett fra at jeg bare kan ha SATA-disk internt i NASen? Hvis SATA er framtiden, så må det vel være lurest å velge den som har støtte for det? Er begge harddisktyper enkle å montere i NASen?

Den billigste DS106e koster vel ca 2033, mens den billigste DS101j koster 1424 (norske nettbutikker.)

Lenke til kommentar
Den koster 1791 hos shg.no

https://prisguiden.no/fritekst_sok....emin=&pricemax=

Jeg har ikke noen erfaring med denne boksen.  Jeg bruker selv en NSLU2 (med Linux og utvidede funksjoner - Apache mm) fra Linksys med ekstern USB harddisk.  Men man skulle jo tro at det er max 2-4 skruer og plug & play.

7633492[/snapback]

Veldig varierende tilbakemeldinger på den butikken ser jeg :hmm:

Ingen som har erfaring med noen av disse NASene?

Kan SATA-versjonen bare bruke spesielle typer eksterne harddisker?

Lenke til kommentar
grrr, hvorfor har komplett skrudd opp prisene her, var kun et trykk fra å kjøpe i desember men drøyet til januar siden det kom kanskje noe salg...  arg.

7634042[/snapback]

Dem har skrudd opp på DS101j iallfall. Mange som har gjort det. Men jeg har ikke fått pengene som jeg skal kjøpe for enda, så jeg måtte vente. Vet ikke hva prisen var på de andre tidligere jeg nei, for jeg vurderte bare til lavere priser først.

Lenke til kommentar
grrr, hvorfor har komplett skrudd opp prisene her, var kun et trykk fra å kjøpe i desember men drøyet til januar siden det kom kanskje noe salg...  arg.

7634042[/snapback]

Dem har skrudd opp på DS101j iallfall. Mange som har gjort det. Men jeg har ikke fått pengene som jeg skal kjøpe for enda, så jeg måtte vente. Vet ikke hva prisen var på de andre tidligere jeg nei, for jeg vurderte bare til lavere priser først.

7634053[/snapback]

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...835X85164351680

Lenke til kommentar

7634042[/snapback]

7634053[/snapback]

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...835X85164351680

7634137[/snapback]

PCutstyr hadde vel denne til like over 1000 eller 1100 for en dag eller to siden.

Lenke til kommentar
SATA bruker helt vanlige interne disker (finnes også i ekstern).  http://shg.no/produkter/list2.asp?katid=7245

Har handlet hos shg før jeg og det gikk helt fint.  De er vel også den billigste eller i helt i toppsjiktet prismessig.

7633987[/snapback]

Mener du at jeg kan bruke hvilken som helst av disse i Synology DS-106e dingsen?

Noen som har Synology DS-106e og kan fortelle meg hvilken harddisk de bruker til, og om den fungerer greit?

Ser at Synology selv har en liste over harddisker som de har testet, og en liste over harddisker som brukere har rapportert fungerer med produktet.

Må man kjøpe kabelen for å koble disken til Synologyen i tillegg, eller følger den med?

Lenke til kommentar

Jeg endte med å bestille Microstorageløsningen med 250Gb harddisk. (Dvs Synologgy DS106e med en ferdig montert harddisk på 250gb). Jeg har også en gammel ekstern disk på 80gb som jeg vurderer å koble til NASen.

Jeg har to stasjonære pcer og en bærbar. Den ene stasjonære står i stua i 1.etg og er koblet trådløst til router som står i 2.etg. Den bærbare er også mest i stua. Det jeg lurer på, om det finnes noe bra program for å sikkerhetskopiere filer (spesielt bilder) fra de to pcene i stua og til den NAS-disken? Ett program som når jeg først har kopiert over til NASen bare kopierer nye filer over?

Lenke til kommentar
Jeg endte med å bestille Microstorageløsningen med 250Gb harddisk. (Dvs Synologgy DS106e med en ferdig montert harddisk på  250gb). Jeg har også en gammel ekstern disk på 80gb som jeg vurderer å koble til NASen.

Jeg har to stasjonære pcer og en bærbar. Den ene stasjonære står i stua i 1.etg og er koblet trådløst til router som står i 2.etg. Den bærbare er også mest i stua. Det jeg lurer på, om det finnes noe bra program for å sikkerhetskopiere filer (spesielt bilder) fra de to pcene i stua og til den NAS-disken? Ett program som når jeg først har kopiert over til NASen bare kopierer nye filer over?

7691913[/snapback]

xxcopy løser saken med å kopiere bare nye filer og filer som er endret. Krever litt lesing for å sette opp, men når det er satt opp så fungerer det helt stabilt.

Har også brukt Cobian Backup noe, og det er også en løsning som er noe enklere å sette opp, men litt mindre fleksibelt.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Ehh--øhh--hva er det slags programmer, og hvor finner jeg dem? :blush:

7692067[/snapback]

Om du har skrevet xxcopy eller cobian backup i google og klikket søk så har du funnet det med en gang.. :roll:

7692417[/snapback]

Ehh..ja selvfølgelig. Men av og til stopper hjernen litt opp :blush: . Dem så litt enkle ut de hjemmesidene til de programmene der. Er dem enkle å bruke og forstå?

Lenke til kommentar

Cobian Backup er veldi enkelt å bruke. Bare husk på at den skal kjøre som Administrator brukeren din ved installasjon. Xxcopy krever nok litt mer lesing av dokumentasjon, men det er et veldi bra verktøy for å automatisere backup.

Lenke til kommentar
Jeg endte med å bestille Microstorageløsningen med 250Gb harddisk. (Dvs Synologgy DS106e med en ferdig montert harddisk på  250gb). Jeg har også en gammel ekstern disk på 80gb som jeg vurderer å koble til NASen.

7691913[/snapback]

Jeg tror Foldershare er en bedre løsning for deg.

Endret av eshas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...