Gå til innhold

Hastigheten på HD viktigere enn CPU speed?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det ikke viktigere å ha en rask harddisk enn å ha en rask prosessor?

For meg så virker det ofte at det er harddisken som "bremer" opp farten på pc'n?

Selvsagt så er det jo en sammenheng. men det hjelper vel lite med en voldsomt rask cpu og minne, dersom disken ikke henger med?

Ser at de fleste bærbare maskiner har 5200rpm disker. Mens noen få har 7tusenettellerannet (de koster selvsagt mere peng...)

En maskin som skal brukes til f.eks videoredigering er vel avhengig av å skrive/lese mye til disken?

Mvh. HN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva pcen skal brukes til. Å f.eks komprimere filer vil ofte bli begrenset av cpu, mens filkopiering vil være mer diskavhengig. OFte bør det vær samsvar mellom cpu og disk slik at du velger en rask disk og kjapp cpu eller tregere disk og tregere cpu så den ene ikke blir flaskehals for den andre. En bør heller ikke se seg blind på rpm på disken, størrelsen på diskens cache har endel å si. Eks han en 4200 rpm med 8 mb cache være raskere enn en 5400 rpm-disk med 2 mb cache.

Til videoredigering vil nok både disk og cpu være viktig, men samtidig er mye minne enda viktigere så harddisken slipper å jobber så mye ;)

Lenke til kommentar

Dreiv med litt tung fotoredigering i photoshop med FSC maskinen, tror det står eg 4200 rpm disk i den....

For å si det kort: Det stod ikke på prosessoren! Var raskere å legge bildene på en ekstern disk og jobbe utifra den! Da gikk alt så meget bedre!

På Dell maskinen er det 7200 rpm, der merker eg knapt at disken jobber i forhold! Men så er det mer minne etc.... Tror minne har veldig mye å si!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...