Wubbable Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg har tenkt å slutte på elektrofag, fordi jeg ikke forstår en dritt av det, og synes at det er gørrkjedelig... Har jo 4 og 5 i allmenfagene, så det sier seg selv at det er noe "ødelagt" med læremåten til han ene læreren (har stryk i faget hans, 2 og 3 i de andre elektrofaglærerenes fag) Har tenkt å søke på media og kommunikasjon til neste år, men lurer på dette: Jeg har fått stipend på 10400 kr hvert halvår... Hvis jeg slutter etter første termin (som er ikke så lenge til), må jeg da tilbakebetale første termins stipendet? Vet jo at stipendet for andre termin blir kansellert, no prob... Men som sagt, hva med det første Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Bestod jo første termin... Tro meg, han ene læreren vi har er uutholdelig Lenke til kommentar
V-by Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 jeg tror det blir omgjort til lån, da du ikke fullfører året... har også hørt noe om at hvis du stryker i noen fag (aner ikke hvor mange) så må du også betale tilbake stipendet, men det ser litt tvilsomt ut, og jeg er ikke helt sikker. Men det burde og jeg håper at du må betale tilbake pengene du har fått i stipend. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Bestod jo første termin... Tro meg, han ene læreren vi har er uutholdelig 7632303[/snapback] du bestod første termin ja, men du får ikke noe vitnemål, og du har ikke fullført vg1... Og det er kjett med slike lærere Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Bestod jo første termin... Tro meg, han ene læreren vi har er uutholdelig 7632303[/snapback] du bestod første termin ja, men du får ikke noe vitnemål, og du har ikke fullført vg1... Og det er kjett med slike lærere 7632325[/snapback] Ungdomskolekarakterene mine er jo MYE bedre enn det jeg kommer til å få til våren hvis jeg fortsetter... Og ja, slike lærere altså ^^ Han er av den typen som ikke lar oss gå 5 min før timen slutter for å rekke bussen Lenke til kommentar
radivx Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Videregående? (Høres nesten slik ut). De få som får stipend på videregående får det enten fordi foreldrene er skilt (i de fleste situasjoner unødvendig etter min mening) eller at de bor for langt vekke eller andre årsaker som gjør at økonomien kan bli et problem. På universitet og høyskoler så får du ikke stipend ut av lånet før du har bestått alle fagene det året. Send en epost til lånekassen (eller hvem som gir deg stipendet) du. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Det er VGS ja Skal sende en mail til de, men nå er det time igjen ^^ Snakkes om noen timer.. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Jeg siterer lånekassen, http://www.lanekassen.no/templates/Page____5595.aspx "Dersom du slutter midt i skoleåret Når du har sluttet på skolen, har du ikke rett til penger fra Lånekassen. Dersom du avbryter et skoleår, kan for mye utbetalt stipend bli gjort om til lån, og vi kan kreve at du betaler pengene tilbake straks." Videre skal det også nevnes at det vil bli satt merknad vet dette, og at du kan få tildelt mindre stipend ved senere anledning. Endret 3. januar 2007 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 For noen år tilbake gikk jeg en linje som jeg ønsket å slutte, og sluttet midt i mai. Hadde ingenting å redde uansett, men fikk aldri noe krav fra Lånekassen om å betale tilbake stippendet. Kanskje jeg bare var heldig, eller at det var andre regler den gangen. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Ja, du kan komme til å måtte betale tilbake det du har fått. Det er bare å avvente og se om du får brev i postkassen. Det kan komme til å ta en stund før du hører noe. Er du heldig så hører du ikke noe fra dem. Jeg vil derfor anbefale deg å ikke sende lånekassen noe mail. Til resten av dere: Slutt å spam og hold dere on topic. Trådstarter har ikke spurt om han fortjener å måtte betale tilbake lånet eller ikke. Hvorvidt han har lyst til å gå 5min før timen er ferdig har ingenting å si i denne saken. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Takker for moddingen Har liksom lyst til å komme inn på media og kommunikasjon neste år, men med de karakterene jeg kommer til å få, har jeg mine tvil.. Hvis jeg slutter nå, hvilke karakterer blir vurdert da? VGS 1. termins karakterene eller undgomsskolekarakterene? EDIT: Leste forresten at hvis man ikke melder fra om avslutning av skoleår, og de finner det ut, kan de nekte deg fremtidige stipend Endret 3. januar 2007 av Vigilant Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg ville gått og hørt med rådgiveren på skolen for å høre ang. karakterene. Kanskje lønner det seg å gå ut året, så lenge du får ståkarakterer i alle fag? Avslutning av skoleår melder vel skolen i fra om? Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Ja, kan jo snakke med rådgiveren... Men blir bare så sykt sur hvis jeg ikke kommer inn.. Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre/utdanne meg til da Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Sendte en mail til lånekassen, avventer svar... Jeg har fått et stipend på 10400kr hvert halvår.. Hvis jeg slutter etter første termin (Som er nå i januar en gang), må jeg tilbakebetale det jeg har fått? (evt. bare en del av det?)Har brukt ca. halvparten av det jeg har fått utbetalt (ca. 4000-5000kr) Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Fant dette på lanekassen.no Spørsmål og svar: Hva skjer med stipendet og lånet hvis jeg avbryter utdanningen? Hvis du avbryter utdanningen, stopper Lånekassen utbetalingene til kontoen din. Du har bare rett til stipend og lån for den perioden du har vært i utdanning. (Jeg har jo vært i utdanning den perioden jeg har fått stipend) Må jeg betale noe tilbake dersom jeg avbryter utdanningen? Hvis du avbryter utdanningen, må du betale tilbake penger som du har fått for perioder du ikke har vært i utdanning. (Som sagt, har jeg vært i utdanning hele tiden jeg har fått stipend (bare 5 dager fravær) Kan jeg få støtte senere dersom jeg avbryter utdanningen? Du kan få støtte senere hvis du avbryter utdanningen, forutsatt at du ikke blir mer enn ett år forsinket i utdanningen. Når du har fått støtte til avbrutt utdanning, teller disse semestrene med i antallet år du maksimalt kan få støtte til høyere utdanning eller annen utdanning som ikke er omfattet av opplæringslova § 3-1 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Så bra Det stemmer helt sikkert, fordi på VGS får man jo stipend med en gang. Tar man høyere utdannelse får man først lån som blir omgjort til stipend ved fullført eksamen. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg siterer lånekassen, http://www.lanekassen.no/templates/Page____5595.aspx "Dersom du slutter midt i skoleåret Når du har sluttet på skolen, har du ikke rett til penger fra Lånekassen. Dersom du avbryter et skoleår, kan for mye utbetalt stipend bli gjort om til lån, og vi kan kreve at du betaler pengene tilbake straks." Videre skal det også nevnes at det vil bli satt merknad vet dette, og at du kan få tildelt mindre stipend ved senere anledning. 7632597[/snapback] Men lurer litt pga dette som stikk-kont@kten skrev... Hva er rett liksom... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Det er vel hvis du ikke sier ifra. La oss si at du slutter midt i en termin, og ikke sier ifra før terminslutt og dermed mottar stipend for hele terminen. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) Det er vel hvis du ikke sier ifra. La oss si at du slutter midt i en termin, og ikke sier ifra før terminslutt og dermed mottar stipend for hele terminen. 7687223[/snapback] Så "et skoleår" er bare et halvår (en termin) Håper du har rett EDIT: Weee, fikk svar fra lånekassen: Hei, Dersom du avslutter utdanningen din nå, vil du ikke måtte betale tilbake støtten du har mottatt i høst så lenge du har fulgt undervisningen og ikke har for mye fravær i høst. Du må gi beskjed til Lånekassen/skolen må gi beskjed til Lånekassen snarest dersom du bestemmer deg for å slutte. Da slutter jeg etter første termin Three thumbs up Endret 10. januar 2007 av Vigilant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå