Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nissan Nismo Skyline GT-R Z Tune. Hvor dyr?


Anbefalte innlegg

Snakka med en lykkelig eier av en GT-T senest i på tirsdag og det hørtes ikke ut som om han hadde problemer med registrering iallefall. Men kan hende han har ordnet det før Biltilsynet fikk satt en stopper for det.

 

Sist gang jeg "sjekket" var det iallefall 3 GT-R33 på hvite skilter, uten at jeg skal komme og påstå at det ikke er flere nå.

 

Og ja, jeg vet at Steinar svei av nok penger på bilene, men du verden å moro det er å sitte på med han :dribble:

7697669[/snapback]

Det er godt mulig han fikk ordnet godkjenning før det ble satt en stopper, såvidt jeg har skjønt er det kun få uker siden dette ble avslørt. Japan Auto meldte f.eks. ut den 3. januar at de ikke lenger kunne tilby registrering av sine biler på grunn av denne stoppen, så som du forstår har det skjedd veldig nylig.

 

Det er tre GT-R33 på motorhistorisk (En sølvgrå med SD-skilter, som var først, Steinar sin pluss én til). I tillegg er noen registrert på unntaksregel. Det totale antallet er jeg usikker på, men det er fler enn tre.

 

Edit: Her er for øvrig meldingen fra Japan Auto:

Det har tidligere blitt registrert JDM (Japan Domestic Market) biler i Norge på flere forskjellige måter. Skal ikke gå inn på disse nå.

Vi har, foruten et par biler som har blitt registrert på Motorhistorisk grunnlag, registrert våre biler med originale papirer vi har fått fra TUV og DEKRA i Tyskland. Dette har gått bra inntil en gang nå i november hvor det plutselig ble bråstopp. Det viste seg at TUV og DEKRA har benyttet tester som har blitt utført på Europeiske modeller av bilene vi har bestilt papirer på. Dette ble oppdaget først nå i høst og vegvesenet godtar derfor ikke lenger TUV eller DEKRA papirer. De forlanger nå underlags dokumenter på papirene vi tidligere brukte. Dette har de jo nå god grunn til rent bortsett fra at JDM bilene stort sett bare avviker minimalt fra de Europeiske modellene. Vi satt straks igang og sendte en Supra til DEKRA for å teste avgasser og bremser osv. for å lage underlags dokumenter. Vi var nå klare igjen for å sende enda en bil ned for flere tester og vi var også klare for å ofre en bil til kollisjonstest. I mellomtiden sendte vegvesenet sine nye krav over til TUV og DEKRA og de svarte oss med at selvom de utførte alle tester de kunne så tilfredstilte de allikevel ikke norske myndigheter. De krevde også, blandt veldig mye annet rart en kollisjonstest til nærmere 100.000 Euro (ca. 800.000,- Norske kroner) samt at vi da måtte ofret en bil så nærmet vi oss millionen bare for denne testen. Når i tillegg TUV og DEKRA sier at selvom vi gjør alt dette vil det allikevel ikke være nok, så blir det litt tungt. Vi jobber nå mot sfoor i vegvesenet for å prøve å få litt forståelse for at dette er noe drøyt. Vi har håp om at noen etterhvert får opp øynene og letter litt på disse kravene.

Endret av spitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...