Sarge Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Hei. Tenker på å bygge en bitteliten filserver/printserver/musikkstreamer. Her er tankene mine rundt dette: Snuser litt på å kjøpe en Squeezebox til stua. Har allerede et kontor der det står et nettverk inkludert en trådløs ruter. Men for å streame musikk trenger jeg altså en server som kan kjøre Slim Devices SlimServer, slik at musikken kan nå Squeezeboxen. Musikken ligger allerede tilgjengelig via en enkel printer/filserver fra Synology, men den kan ikke kjøre SlimServer, siden programvaren i den er låst. På sikt vurderer jeg også om ITX-boksen kan erstatte dagens Synology-Device, som har dårlig støtte for funksjonaliteten i multi-printeren min (en Canon Pixma MP500). Det altså si at serveren på sikt bør kunne operere en multiprinter og diverse USB-harddisker (USB 2). Jeg lurer på hvor billig og liten jeg kan bygge en slik enkel streamingsserver. Har snust litt på mini-ITX og nano-ITX formfaktorene. * Har noen erfaringer med enkle nano-ITX-baserte servere? * Har noen erfaringer med enkle mini-ITX-baserte servere? * Er det rimeligere å bygge med mini-ITX istedenfor nano-ITX (og dermed få en litt større boks for litt mindre penger?) * Kan ITX-kortene boote mot ekstern harddisk (på USB 2-port)? Er det noen viktige ulemper med dette? Er det bedre med en liten, intern SATA-disk for OS? * Finnes det ferdige, små bokser som ikke koster all verden? * Trenger for øvrig ikke trådløst nettverk i denne boksen akkurat nå, MEN spør likevel: Er det vanskelig å få trådløst nett på en ITX-server? Tenker i tilfelle jeg skulle få lyst til å bygge en liten Multimedia-PC til stua også. Har sett at enkelte av ITX-kortene har TV ut. * Noen som har erfaringer med Linux-baserte OS for å kjøre slike servere jeg snakker om her? Tar imot alle råd og erfaringer med bygging av små ITX-baserte bokser der pris og størrelse er primære faktorer. Er det mulig å klemme totalprisen på en kjørende server (inkl RAM, strømforsyning, prosessor, HDD) inn under 5000? Hva er evt. laveste pris noen her inne har bygget for? Vet dette var mye, men jeg har ikke bygget PC på over 5 år, og vet det har skjedd mye på hovedkortfronten som helt sikkert har gått meg hus forbi... Helt til slutt: Kontoret brukes sjelden, siden både jeg og kona nå har bærbare PCer med trådløs forbindelse til nettet. Grafikkytelse er derfor helt underordnet. Den må imidlertid takle å jobbe med konvertering og streaming av ulike lydformater i realtime. Endret 3. januar 2007 av Sarge Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) For å svare på ett av spørsmålene (ja, det er mulig å komme under 5000 kr). Jeg har brukt Komplett og valgt følgende deler. Er det et greit forslag for å dekke mitt behov? * Kabinett: Silverstone SST-LC07B Sort, Aluminium, Nano-ITX med 60W Strømforsyning kr 979 * Hovedkort: VIA EPIA-NL10000G,Luke/1000Mhz, Nano-ITX SODIMM DDR-400, Mini-PCI, 8xUSB, LAN, kr 2795 * Minne: Kingston ValueR DDR SO-DIMM PC3200 512MB Non-ECC, 2.6V, 64M x 64, 200p, CL3, kr 549 * Harddisk: Hitachi Travelstar 5K100 40GB 5400RPM SATA 2,5", kr 495 Til sammen: kr 4818 Er det evt noe jeg har glemt for en fungerende PC? Endret 3. januar 2007 av Sarge Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 Ser nå at Silverston SST-LC07B sannsynligvis er for lite for en intern harddisk. Hva anbefales i så fall for harddisken? Kan nano-ITX boote fra USB-disk (f.eks. en thumbdrive?), eller må man ordne en ekstern SATA-disk eller noe slikt? Finner lite informasjon om dette hos Silverstone eller hos Via. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå