MRN Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Jeg skal investere 13.800 kr (veldig nøyaktig ) i aksjer. Akkurat det beløpet er valgt fordi da har jeg et "reint" tall (som jeg har investert). Jeg har aksjer i Opera, Orkla og Funcom med 77%, 12% og 1% i "vekting". Så langt ligger jeg i -5%, +5%, -18%. Jeg tenker på å snitte ned Funcom. Har jeg først kommet meg inn i aksjen, så kan jeg jo alltids fortsette. Orkla er bare gull, særlig med tanke på aksjeutbytte. Jeg er for tungt inne i Opera, synes jeg. Den går knallgodt akkurat i dag, men jeg ligger med tap. Aksjen må over 17,2 for at jeg går i null på den. Kurtasje medregnet, skatt ikke. I tillegg har jeg fond i Global, "Kon- tiki" og Vekst. Mest i Kon, minst i Vekst. Disse er jo i pluss. Kom meg ikke inn på morningstar akkurat nå... Så jeg ber om litt råd. Antagelig kommer alle til å si at jeg skal sette det inn i fond, men er ikke så liten på det. Jeg KAN vurdere andre selskaper også, men denne gangen går jeg vekk fra gamling og vil satse litt mer trygt - på selskaper som utbetaler litt utbytte. Telenor f.eks kan være verdt å vurdere. Lenke til kommentar
KurtM Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 En av de aksjene jeg følger for tiden er PGS. Av kursdrivende faktorer kan jeg nevne: Store insiderkjøp før jul (I hundremillionersklassen). Hovedsakelig styreformann Ulltveit-Moe Splitting av aksjen. Aksjen ble nå nylig splittet i 3. Dette skal egentlig ikke ha noen virkning på aksjen, ettersom verdien av selskapet forblir uendret. Tidligere splitter har vist at en split kan ha positive virkninger på aksjen (større likviditet etc.) Tilbakekjøp av egne aksjer. PGS vedtok på den ekstraordinære generalforsamlingen at de skulle starte tilbakekjøp av 10% av aksjene. Det bør også nevnes at flere analytikere anser PGS som en oppkjøpskandidat. Lykke til! Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Hva er målet med investeringen og hvor mye tid ønsker du å bruke? Hvis målet er avkastning og du ønsker å bruke lite tid til å sette deg inn i aksjer osv. så er fond løsningen. Hvis målet både er avkastning og å ha det gøy (føle at du har fått til noe selv) må du sette deg inn i aksjer selv. Du bør lese deg frem til hva kriteriene for verdsettelse av aksjer er, hvordan du skal finne viktig informasjon om det aktuelle markedet og nøkkeltall til bedriften. Og sist men ikke minst bør du ikke hoppe på aksjer fordi at andre mener at du må kjøpe dem. Eksperter kan ta feil, og forumdebattanter på diskusjon.no er i alle fall ikke en bra kilde til informasjon. Lenke til kommentar
KurtM Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) og forumdebattanter på diskusjon.no er i alle fall ikke en bra kilde til informasjon. 7633449[/snapback] Bør jeg ta det som en fornærmelse? edit: Hvis målet er avkastning og du ønsker å bruke lite tid til å sette deg inn i aksjer osv. så er fond løsningen. 7633449[/snapback] Eftersom han allerede har sin egen portefølje har han forhåpentligvis allerede satt seg inn i hvordan det hele fungerer:) Endret 3. januar 2007 av KurtM Lenke til kommentar
MRN Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 HO-folka er jaggu ikke noe bedre Har en portefølje, og synes det er gøy å følge med. Dog, det er et "kick" jeg fikk i sommer, da jeg kjøpte meg litt hver måned. Måtte bare se Hegnar TV sine sendinger etter jobb, for å slokne av utmattelse rett etterpå I det siste har jeg ikke fulgt så mye med, men er likevel mer frista til å sette i aksjer enn i fond. Jeg finner nok ut av dette Bare forventa svar som Panfish eller andre selskaper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå