Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips før EU-kontroll

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er uendelig liste og ingen biler har alt i god stand, selv ikke bilen du kjøpte flett ny i fjor! Å gå rundt å fikse på alt før EU kontroll, er bare tull.

Kjør å ta kontrollen, fiks det du får 2'er og 3'er feil på og om du vil, tar du 1'er feilene også.

ps. 3'er feil = får ikke lov å kjøre bilen.

Du har en måned på å utbedre feilene og ta etterkontroll.

(etterkontroll er ca. 200kr)

7648125[/snapback]

Det er vel ingenting som er så stas som å kunne komme på EU-kontroll med en bil i god stand? Jeg får i hvert fall en godfølelse av å kunne vise frem en pen bil, uten å måtte forbedre noe i ettertid...

7648429[/snapback]

ja men sitter man med en sleten 90 model f.eks så gidder man ikke å legge ute mer en nødvedig. Ellers så er jeg forsåvidt enig.

Lenke til kommentar
Hva skjer i praksis om man ikke møter på etterkontrol?

Noen som vet? (og ikke tror.. ;) )

7648334[/snapback]

Det spørs.

Om du tar EU kontroll og ikke møter på etterkontroll og bilen skulle vært godkjent, blir den begjært avskiltet.

Derimot, om du tar EU kontroll lenge før eu kontrollen skal taes og ikke møter på etterkontroll, har du fortsatt vanlige fristen, regner jeg med.

Men, da må du ta full kontroll igjen, etterkontroll gjelder da vel ikke.

Vitsen med den 1mnd grensen, har vel med at bilen ikke skal ha blitt mer utslitt enn den var på kontrollen.

Ellers, må jeg påpeke nok engang:

Det er ALLTID noe utslitt på en bruksbil.

Dere kan fikse på bruksbilen for 100.000kr og gå på eu og de kan fremdeles finne noe.

Dette gjelder spesiellt visst dere ikke kan mekke selv.

Å levere inn bilen og si "jeg vil ha den ut godkjent", blir DYRT.

De billigste verkstedene har 800kr timen, merkeverksteder gjerne 1000-1500kr og i tillegg kommer deler, forbruksmatriell, m.m. Om da støtdempere er gåene og de bruker et par timer + matrielle, er det gjerne 5-7.000kr der, minst.

Jeg hadde 7 2'er feil når jeg viste min hos biltilsynet, men jeg viste for motorbytte, godkjenning av senking, m.m. Så fant de også rust, seff.

Jeg gjorde alt selv, utenom rustsveising, men jeg brukte da 20.000kr på bilen min den måneden. Om dere ikke kan gjøre dette selv, hadde de 20.000kr vært kanskje 30-40.000kr. TTT og tid koster penger!

Jeg står derfor fremdeles på:

Sjekk åpenbare ting som dekk, lys, bremser og ting dere kan sjekke selv.

Lever etterpå bilen til noen dere er rimelig sikker på er upartiske.

b.t. har faktisk rykte på seg for å være snillest med EU, iallefall i bergen.

Ulempen med b.t., er at du ikke kan klage.

Du vet derimot med b.t. eller NAF at de ikke finner på ting for at du skal fikse bilen der.

Det har vært flere tester, hvor det viser seg at verksteder overdriver med ting, anbefaler å reparere ting som ikke behøves å repareres, m.m. (feks bytte bremserør, når det holder å pusse og rustbeskytte).

Gjør som dere vil, jeg kjenner mange folk som driver med bil og har drevet med det hele livet og de sier akkuratt det jeg sier nå.

Jeg var skeptisk til det først, men kan si det sånn: Er det noe ALVORLIG, så finner de det. De vil nok garantert spikke litt flis også.

Fikser du alt på bilen, er det nok noe annet de finner.

De sjekker alltid: bremser, lys, m.m.

Andre ting er stikkprøver (tidsmangel).

Lenke til kommentar
Slikt kan lett fikses ved å ta kontrollen på verksted med beskjed om at bilen skal være godkjent når du henter den.

Bør helst gjøres av et verksted man kjenner og stoler på.

7649645[/snapback]

Unngå NAF for EU-kontroll. De er utrolig pirkete. Fant et par små rustflekker på bilens bremseskiver og skrev at de måtte byttes. Verkstedet lo da de fikk se det.

Lenke til kommentar
Slikt kan lett fikses ved å ta kontrollen på verksted med beskjed om at bilen skal være godkjent når du henter den.

Bør helst gjøres av et verksted man kjenner og stoler på.

7649645[/snapback]

Unngå NAF for EU-kontroll. De er utrolig pirkete. Fant et par små rustflekker på bilens bremseskiver og skrev at de måtte byttes. Verkstedet lo da de fikk se det.

7673151[/snapback]

Kommer vel helt an på hvilken naf stasjon og hvem som utfører kontrollen.....

Lenke til kommentar

Jeg sender avgårde bilen og fikser det som eventuelt blir merket som feil i ettertid. Ingen vits i å slite livet av seg for å finne ut at du egentlig ikke trengte å gjøre noe i det hele tatt.

Eu-kontrollen er jo for at verkstedet skal finne ut om bilen din er i brukbar stand eller ei. Det er ikke du som skal sjekke dette på forhånd for så å få det bekreftet

Lenke til kommentar

har hatt inne mye rart som har vært på naf på verkstedet jeg jobber, blant annetr en astra som vistnok hadde utslitte foringer bak. foringan var helt fine, mens bremseskivan bak var langt under minstemål..

En kamerat hadde også bilen sin inne på eu på naf og de la ikke merke til at det var knekte fjærer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det dere må huske på når en skal ha EU-kontroll er å sjekke bremseledingene rett ovenfor hjulene, og det kan kansje være lurt å sjekke at chassinummeret er rett. Men ellers er alt det andre viktige nevnt. Men man skulle hatt sånn bremsekontrollstasjon hjemme, for de sjekker bremsene om det er mer bremse effekt fremme enn bak. :D

Lenke til kommentar

Er tips til de som har problemer med å akkurat komme under utslipps grensen kan pga fjernet kat osv. kan det være greit å prøve å fylle på ca 10% ethanol (noe de fleste biler tåler) eller Shell V-power Racing 99 siden denne inneholder 5% ethanol og man får da mindre utslipp.

hadde problemer med den forrige bilen min med å komme under og når jeg fylte shell v-power racing 99 oktan gikk jeg akkurat under på etter kontrollen :)

er også en del bensindyse rense produkter som gjør det samme.

Og før kontrollen er det viktig å kjøre bilen skikkelig varm, kjør som et svin til EU kontrollen med max turtall hele veien :thumbup::tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...