Staalkontroll Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Skal snart ha bilen min på EU-kontroll. Noen som kan komme med gode tips på ting som jeg kan gjøre før kontrollen. Har til nå disse: # Sjekk at alle lyspærer virker, og at hovedlyktene ikke har sprekker eller skader. Husk også skiltlyset. # Sjekk at hornet virker # Sjekk at vindusviskere virker i alle trinn, og at de pusser ruten skikkelig. Sjekk også at de går helt ned når de stopper. # Sjekk at sidespeilene ikke er knust eller sprukket # Det er påbudt med varseltrekant i bilen. Sjekk at den er på plass. # Sjekk at alle sikkerhetsbeltene fungerer. De skal trekkes automatisk opp, og skal låse dersom du napper i dem. Beltene skal heller ikke ha fysiske skader. # Speedometeret må virke for at bilen skal bli godkjent. # Man sørge for at dekkene ikke har for liten mønsterdybde. Endret 3. januar 2007 av haddis Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Skulle nesten blitt sticky denne Det er vel noe med at dekkene sjekkes? I så fall må man sørge for at dekkene ikke har for liten mønsterdybde. PS: Beltet på førersiden på Escorten min ruller ikke inn om du ikke mater den, men den gled igjennom EU-kontroll likevel. Det fungerte veldig godt, dog. Tro meg, jeg har prøvd :/ Redigert: Omformulering er et gøyt ord Endret 3. januar 2007 av OML Lenke til kommentar
otis Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Speedometeret skal ikke vise åpenbart feil for å gå igjennom EU- kontrollen. De tar bare en liten tur inne på parkeringsplassen hos de fleste. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Oppdatert det med dekkmønster/dybde Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Det er også viktig at det ikke er sprekk i frontruten. PS: Vært på naf.no og sjekket? Virket mistenkelig lik den listen, hehe Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Tja, akkurat bestilt time hos naf, der jeg fikk listen Angående det med sprekk i ruten, hva om det er en liten sprekk heeelt på venstre side av ruten, har det noe å si? Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Tja, akkurat bestilt time hos naf, der jeg fikk listen Angående det med sprekk i ruten, hva om det er en liten sprekk heeelt på venstre side av ruten, har det noe å si? 7633569[/snapback] har hatt lite sprekk (med størelse på en krone stykke) på 2 biler og ikke fått noe klage av NAF av den grunn! Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Skjekk Fjernlys, blinklys og slikt. Om lysene er nåkenlunde stilt godt nok inn. Dette justeres med et lysjusteringsapparat. Kanskje det ikke er så viktig? Skjekk etter rust. Skjekk om det er noen skader på ting under bilen. At det ikke er slark i forstillinga ++ Masse å skjekke. Tror det er rundt 100 punkter man skjekker på EU kontroll. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Da skal man sjekke de 100 punktene ganske fort...ble bare satt av 40 minutter hos naf til kontroll..... Hm, ja har skurdd mye under bilen i år så ser pent å ryddig ut der nå, eneste jeg er redd for er framstillinga som vingler litt, men burde ikke koste mer en 1000 kr for å rette på, det kan jeg leve med Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Sprekk i sidespeil har ingen betydning så lenge speilet fortsatt er brukbart. Bilen min har glidd gjennom de fire siste EU kontrollene med sprekk i speilet på førersiden. Har fått (1) feil på det et par ganger men de to siste gangene gikk det uten anmerkninger. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 (endret) Du kan regne med at dem hakker på: Understell og bremser, støtdempere (lekkasje), fjærer (brudd), forstilling (slakk i ledd og kuler, hjullager). Miljø er noe som mange er strenge på (CO-utslipp og oljelekkasjer). Jeg har aldri vært på en EU-kontroll der alle lamper på bilen sjekkes. Har fått mangel på dårlige reflektorer, men ellers har det vært så som så med kontroll av lys. Bremsetest lurer man seg ikke unna, og det er vel ganske vanlig at det er skjevtrekk. Ellers er det som sagt hjuloppheng og understell jeg har fått mest mangler på. Jeg tror ikke jeg har vært i en EU-kontroll der kontrolløren har prøvekjørt bilen. Så vidt jeg vet er ikke det noe krav. Endret 3. januar 2007 av Lada2103 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Kjør på med kondensfjerner hvis du misstenker at bilen din kanskje har litt høy Co, eller hvis du har fjernet katta Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Kjør på med kondensfjerner hvis du misstenker at bilen din kanskje har litt høy Co, eller hvis du har fjernet katta 7635328[/snapback] Man kommer da vel ikke gjennom EU-kontroll uten katalysator? Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Kjør på med kondensfjerner hvis du misstenker at bilen din kanskje har litt høy Co, eller hvis du har fjernet katta 7635328[/snapback] Man kommer da vel ikke gjennom EU-kontroll uten katalysator? 7635397[/snapback] Med mindre bilen er før 86? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Var ikke det i 89 katalysator blei obigatorisk samtidig med insprøytning? Katalysator funker dårlig på ureinslige forgasserbiler. Min bil fra 1988 har i allefal ikke katalysator. Trikset i Sverige er å kjøre på blanding av E85 og bensin om motoren går ureint. Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Her er skjema som brukes på eu-kontroller så du kan se hvile punkt som blir gått gjennom: EU_kontroll.pdf Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Om ryggelys ikke virker, er dette bare 1'er feil. Om du har hvite blinklys fremme og pærene dine ikke lyser orange nok, er dette 2'er feil. Ellers, løse fjærer (feks senket bil), rust, dårlige foringer, slakk i hjullager, eksoslekkasje (gjør at de ikek kan måle co), for høy co, for høy eksoslyd, manglende katalysator, utslitte støtdempere (bilen skal bare gynge 2-3 ganger etter du "henger" på den), m.m. Det er uendelig liste og ingen biler har alt i god stand, selv ikke bilen du kjøpte flett ny i fjor! Å gå rundt å fikse på alt før EU kontroll, er bare tull. Kjør å ta kontrollen, fiks det du får 2'er og 3'er feil på og om du vil, tar du 1'er feilene også. ps. 3'er feil = får ikke lov å kjøre bilen. Du har en måned på å utbedre feilene og ta etterkontroll. (etterkontroll er ca. 200kr) obs. det er ikke krav at bilen skal kunne stoppe med håndbrems, men du får bare ha avvik venstre og høyre med 40%! Endret 5. januar 2007 av DaButcher Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hva skjer i praksis om man ikke møter på etterkontrol? Noen som vet? (og ikke tror.. ) Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Det er uendelig liste og ingen biler har alt i god stand, selv ikke bilen du kjøpte flett ny i fjor! Å gå rundt å fikse på alt før EU kontroll, er bare tull. Kjør å ta kontrollen, fiks det du får 2'er og 3'er feil på og om du vil, tar du 1'er feilene også. ps. 3'er feil = får ikke lov å kjøre bilen. Du har en måned på å utbedre feilene og ta etterkontroll. (etterkontroll er ca. 200kr) 7648125[/snapback] Det er vel ingenting som er så stas som å kunne komme på EU-kontroll med en bil i god stand? Jeg får i hvert fall en godfølelse av å kunne vise frem en pen bil, uten å måtte forbedre noe i ettertid... Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Det er uendelig liste og ingen biler har alt i god stand, selv ikke bilen du kjøpte flett ny i fjor! Å gå rundt å fikse på alt før EU kontroll, er bare tull. Kjør å ta kontrollen, fiks det du får 2'er og 3'er feil på og om du vil, tar du 1'er feilene også. ps. 3'er feil = får ikke lov å kjøre bilen. Du har en måned på å utbedre feilene og ta etterkontroll. (etterkontroll er ca. 200kr) 7648125[/snapback] Det er vel ingenting som er så stas som å kunne komme på EU-kontroll med en bil i god stand? Jeg får i hvert fall en godfølelse av å kunne vise frem en pen bil, uten å måtte forbedre noe i ettertid... 7648429[/snapback] enig med deg der.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå