Gå til innhold

Ingen POST-skjerm = død CPU?

Chili1970

Anbefalte innlegg

Sikkerhetyskopier er for feiginger og for folk som en gang har mistet store datamengder. Jeg skal begynne å ta sikkerhetskopier...

Først vil jeg imidlertid gjerne ha tilbake de siste fem års arkiv av personlige filer og regnskap med mer for idrettslag og særkrets.

Nuvel...

Jeg skulle ommøblere. Det var en mørk og stormfull høstnatt. Datamaskinen ble stengt ned og stuet vekk. Selvsagt tok jeg ikke sikkerhetskopi, jeg skulle jo ikke endre noe i maskinen.

Etter ommøbleringen var det ikke liv i maskinen. Ingen POST-skjerm med informasjon om minne, prosessor, med mer. Kunne hovedkortet ha tatt kvelden? Dekselet fra en av kondensatorene på hovedkortet lå på bunnen av kassen... ikke et godt tegn.

Jeg fant et kort til Slot A til salgs her på hardware.no. Ventet i spenning, satte i nytt kort og monterte alt. Jordet meg til og med til kassen mens jeg arbeidet. Ikke liv. Fant den gamle Pentium 120MHz-maskinen på loftet. Den virket. Flyttet grafikk-kortet til den nye maskinen. Ikke liv på skjermen. Kjøeren på prosessoren sviver, det later til at harddiskene sviver, men skjermen er svart.

Jeg har lest en del av innleggene her nå, og en rød tråd later til å være at det tipses om døde CPU-er. Er det noen spesielle sykdomstegn å se etter som kan indikere at det er noe annet som er galt? Jeg har prøvd med annet BIOS-batteri også, det hjelp heller ikke. Går det an å teste CPU på noen måte for å se om den har gjort sin siste registeroperasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være skyldes selve hovedkortet som virker ikke. For jeg har samme symptom problem hos min hovedkortet. Først trodde jeg at CPU er død, og trodde at strømforsyning virker ikke, men etter alt eksperiment fant ut at selve hovedkortet virker ikke. Så da må du kanskje kjøpe hovedkortet (ny/brukt-litt anbefales ikke for den er litt høy risikabel å ta brukt hovedkortet).

Jeg håper at du finner ut riktig feil punkt ved datamaskin, og løser problemet.

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill så lagt. Sagaen fortsetter så snart jeg vet mer.

Uff. Jeg glemte å skrive at jeg har prøvd å stappe disken i en annen maskin. Jeg fikk tatt ut noen filer - de som var laget i Linux.

Det aller meste er imidlertid lagret i OS/2, og så får jeg ikke installert OS/2 på den nye maskinen - så da blir det dessverre et endelig farvel med det operativsystemet ser det ut til.

Linux kan lese både HPFS- og JFS-formatterte disker, men av en eller annen grunn så får jeg ikke tak i dataene. Hva det skyldes vet jeg ikke, men jeg arbeider videre på begge fronter. Uansett vil jeg gjerne ha liv i den gamle maskinen min så en av barneskolene her kan få den. Den er nok hakket bedre enn mye av det de har.

Annen RAM har jeg ikke prøvd, men skulle ikke POST gitt melding om feil på RAM da?

Maskinen sto i ro i mindre enn en uke (det tar tid å ommøblere når det ikke er støvsugd bak datapulten de siste par årene....). Har ikke merket noe til problemer med BIOS tidligere, men jeg prøvde som nevnt batteriet fra maskinen som har ligget på loftet et par år. Klokka på den var 6 minutter feil... tror det batteriet var OK :smile:

Hvordan får jeg oppdatert BIOS på en maskin som ikke har livstegn?

Som nevnt har jeg kjøpt et (brukt) nytt hovedkort for å se om det var problemet. Det var i så fall ikke det eneste problemet.

Han som annonserer en AMD 600MHz til salgs har ikke svart på meldingen min ennå, så jeg vet ikke om jeg får prøvd med en annen CPU ennå.

Lenke til kommentar

Maskinen er ikke uten RAM, den har de samme to RAM-brikkene den alltid har hatt. Poenget mitt var: hvis RAM-en er problemet, burde ikke POST-skjermen gitt melding om det. Jeg får ikke frem POST-skjermen, og den kommer vanligvis _før_ systemet tester minnebrikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...