Gå til innhold

Medisin og karakterer

o0Hawk0o

Anbefalte innlegg

Jeg har iløpet av de siste årene levd i troen på at man måtte ha over 4 eller 4 i realfagene for å kunne søke på medisin, men når jeg nå leser igjennom heftet som handler om opptak på medisin finner jeg ikke noe om dette noen plass. (Kun at man må ha bestått)

Er dette tilfelle eller har jeg vært på villspor de tre siste årene?

Hvis det allikevel skulle være tilfelle at man må ha over 4, gjelder dette også biologi? Jeg har tenkt å ta det opp som privatist siste året for å rappe med meg et poeng ekstra så jeg er "sikret" å komme inn på medisin. Vil nødig få 3 der å pågrunn av det måtte droppe planen om medisin (Ikke at dette er så veldig aktuelt da jeg aldri har hatt under 4 i noen realfag.)

Takker for svar. (Gjerne dokumenter svaret)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager å måtte skuffe deg men kravet er svært mye høyere enn 4.

Søkte selv på medisin i fjor på ulike universiteter. Poengkravet er noenlunde likt på de aller fleste..

Universitetet i Bergen

Kravet er studiekompetanse/realkompetanse.

I tillegg må du ha 2MX/2MY/3MZ + 2FY + 3KJ. ( altså trenger du egentlig ikke 2BI +3BI (for vanlig medisinstudie ), men siden du får ekstrapoeng kan dette være greit å ha med seg )

Poenggrensa fra forrige inntak var;

Primærvitnemål: 62,3

Ordinær kvote: 71,5

Populariteten på studiet gjør at det nok ikke akkurat blir mye lavere med det første. 6,23 i snitt for primærvitnemål ( rett fra vgs ) og 7,15 i snitt for de som har endret på vitnemål etter fullført VGS.

Som du ser må du ha rimelig gode karakter + det meste av ekstrapoeng for realfag evnt. militær/fhs/relevant praksis/alderspoeng osv. :)

star*

edit: du kan søke deg til utlandet.. kjenner flere som studerer medisin i polen med rundt 4 - 4,5 i snitt. Dette koster imidlertid en del penger.

Endret av Star
Lenke til kommentar

Takk for at du tok deg tiden å skrive så mye, men du misforsto spørsmålet mitt. Snittet mitt er bra sikkert høyt nok til å komme inn på medisin. Det jeg lurer på er om det er noe som kan "ekskludere" deg fra å søke på medisin. Som feks. hvis jeg får 3 på en realfags eksamen eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Takk for at du tok deg tiden å skrive så mye, men du misforsto spørsmålet mitt. Snittet mitt er bra sikkert høyt nok til å komme inn på medisin. Det jeg lurer på er om det er noe som kan "ekskludere" deg fra å søke på medisin. Som feks. hvis jeg får 3 på en realfags eksamen eller noe lignende.

7633267[/snapback]

Nei, det kan det ikke.

Lenke til kommentar

7633267[/snapback]

Får du 3 på en realfagseksamen må du jobbe VELDIG mye for å ta igjen dette. Det beste for deg ville nok være å ta eksamenen om igjen, selv om du da havner på ordinærkvota.

Lenke til kommentar
Får du 3 på en realfagseksamen må du jobbe VELDIG mye for å ta igjen dette. Det beste for deg ville nok være å ta eksamenen om igjen, selv om du da havner på ordinærkvota.

7636823[/snapback]

Akkurat DET er i alle fall rubbish. har han godt nok primærsnitt, har han godt nok primærsnitt. Tar han en eksamen om igjen, må han trolig jobbe i minst 2 år til for å tjene opp de ekstra 9 poengene som behøves for å komme opp på 71 poeng.

Men det er klart, du stiller svakere enn en med samme poengsum som fikk 6 i det samme faget, OM dere skulle ha lik poengsum OG kjempe om den siste plassen på medisin.

Til trådstarter; du bør være sikker på at medisin er den riktige retningen for deg, hvis du har dårlige realfagkarakterer, liker du sannsynligvis ikke realfag, og da kan du ende opp med å mislike studiet/yrket.

Lenke til kommentar

Såvidt meg er bekjent så er det ingen minimumsgrenser for karakterer til høyere utdanning fra VGS. Det eneste opptakskontoret ser på når det gjelder kandidater er studiepoeng man har, man er bare et tall i en stor liste. Så plukker de ut de med høyest antall studiepoeng til studieretningen er fyllt, på hvert universitet.

Isåfall så vil en strykkarakter på VGS i et fag stoppe medisindrømmene (må ha generell studiekompetanse), eller rett og slett for få studiepoeng.

Lenke til kommentar

Tror dere har misforstått. Igjen må jeg påpeke at jeg har et snitt på rundt 5,5. Hadde 6 i både 2FY og 1MX, og 5 i alle andre realfag jeg har hatt... Det som er saken er at jeg vil ta 3BI som privatist fordi dette gir meg 1 ekstrapoeng (Får jeg 2 på eksamen vil det allikevel lønne seg å ta biologi) Saken er den at jeg ikke vil risikere å ikke komme inn på medisin pågrunn av noen minstegrense ala sivilingenørstudiet på NTNU (Må ha 4 eller bedre i 3MX). Er i hovedsak det det dreier seg om.

Har absolutt ingen planer om å ta opp fag, da jeg ikke trenger det, og fordi jeg ikke har tenkt å sulle rundt å samle poeng i flere år. Det er nå jeg skal inn, og i denne sammenheng lurer jeg på om en dårlig karakter kan ekskludere meg fra å i det hele tatt bli vurdert.

Uansett, takk til alle som har prøvd å gi meg et svar :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe for å dokumentere påstanden for øyeblikket (skal lete og se om jeg finner), men jeg vet at det -tidligere- var slik at man ikke kunne ha noen karakter under 4 hvis man ønsket å søke medisin, men at dette har endret seg nå.

Men jeg skal se om jeg finner noe for å enten bekrefte eller avkrefte påstanden min.

edit for å legge til link til hefte om søking på medisin; her Muligens det du har lest. Men der står det iallfall ikke noe om at en treer kan ekskludere deg fra studiet, selvom det står ramset opp en hel masse annet der som er relevant for søkingen, og derfor syns jeg det virker rart om det skal finnes en slik regel og de konsekvent "glemmer" å nevne den.

Men du kan jo bare sende rette vedkommende en mail og spørre :)

Endret av Coppernica
Lenke til kommentar
Tror dere har misforstått. Igjen må jeg påpeke at jeg har et snitt på rundt 5,5. Hadde 6 i både 2FY og 1MX, og 5 i alle andre realfag jeg har hatt... Det som er saken er at jeg vil ta 3BI som privatist fordi dette gir meg 1 ekstrapoeng (Får jeg 2 på eksamen vil det allikevel lønne seg å ta biologi) Saken er den at jeg ikke vil risikere å ikke komme inn på medisin pågrunn av noen minstegrense ala sivilingenørstudiet på NTNU (Må ha 4 eller bedre i 3MX). Er i hovedsak det det dreier seg om.

Har absolutt ingen planer om å ta opp fag, da jeg ikke trenger det, og fordi jeg ikke har tenkt å sulle rundt å samle poeng i flere år. Det er nå jeg skal inn, og i denne sammenheng lurer jeg på om en dårlig karakter kan ekskludere meg fra å i det hele tatt bli vurdert.

Uansett, takk til alle som har prøvd å gi meg et svar :)

7642872[/snapback]

Har du klart 5 og 6 i alt annet, klarer du minst 4 om du gidder å lese på stoffet :p

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

Fikk svar på mailen jeg sendte også, og han bekreftet at de ikke hadde en slik "ekskludering" lengre.

Det står ikke noe om karakterer i realfag i informasjonsheftet fordi det ikke er relevant. Medisin hadde karaktersperre i minstekravene i realfag (også bl.a. norsk), men slik sperre ble fjernet for mange år siden da vi fikk samordna opptak. Det er karaktersnittet som betyr noe, og da vil selvfølgelig en 3 trekke snittet mere ned enn om det står 4 eller 5.

Medisin er et studium omkring menneskekroppen, og mennesket er en biologisk skapning. Kunnskap om mer generell biologi er derfor ikke uten betydning, men ikke nødvendig påkrevet, siden medisinstudiet gir nødvendig biologisk informasjon til å kunne praktisere som lege. Men 3Bi gir realfagspoeng (og kan også gi  fordypningspoeng).

med hilsen

Gunnar Graff

opptaksleder, medisin, UiT

--------------------------------------------------------------------------------

Fra:

Sendt: 4. januar 2007 19:42

Til: medfak-studiekonsulenter

Emne: Medisin og karakterer.

Hei

I løpet av de siste årene har jeg blitt fortalt at hvis man har en treer på vitnemålet i et realfag ekskluderer det deg fra å kunne søke på medisin. Jeg finner da med forundring ikke noe om dette i heftet som blir gitt ut hvert år som omhandler medisinstudiet.

Kan dere fortelle meg om det er noen karakterer (eller noe annet) som kan ekskludere deg fra å søke medisin, og i tilfelle hva. Er klar over at medisin krever et høytsnitt for å komme inn på, men jeg hadde planlagt å ta opp biologi sisteåret, og i den anledning vil jeg helst ikke bli ekskludert fra å kunne søke på studiet hvis det skulle gå dårlig der. (Er ikke interessert å ta opp noen fag da jeg helst vil søke meg inn på studie med mitt primærvitnemål). Er 3BI relavant for noe man lærer på medisinstudiet?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Medisin er tull. Kjenner 2 medisinstudenter som slutta på studiet og startet på jusstudiet, de sa at de var helt ødelagte av all den lesinga de måtte gjennom at de fortatt var lei.

Så de er ute av medisin de går på profesjonsstudiet og anbefaler og ikke ta ekstra år du ødellegger kroppen du må bestoå i 12 universitetsfag i tillegg lage et bra nok gjennomsnittt..

Lenke til kommentar
Medisin er tull. Kjenner 2 medisinstudenter som slutta på studiet og startet på jusstudiet, de sa at de var helt ødelagte av all den lesinga de måtte gjennom at de fortatt var lei.

Så de er ute av medisin de går på profesjonsstudiet og anbefaler og ikke ta ekstra år du ødellegger kroppen du må bestoå i 12 universitetsfag i tillegg lage et bra nok gjennomsnittt..

7659592[/snapback]

...

Vet du ca. hvor mange som går gjennom medisinstudiet HVERT ÅR? :ermm:

Forøvrig mener jeg jus er enda mer bulls***, men den tar vi ikke her

Lenke til kommentar
Såvidt meg er bekjent så er det ingen minimumsgrenser for karakterer til høyere utdanning fra VGS.

Forskjellig fra linje til linje, bla lærergradene har minimumskrav til karakterer i Norsk etter flere år hvor lærerene ikke har vært de smarteste innenfor ekelte fag og har slitt med selv de letteste eksamene (o.l)

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at mange søker medisin pga. at de ikke har noe bedre å bruke sine gode karakterer til. Dette tror jeg kanskje er tilfelle med de to vennene dine? Grunnen til at jeg har lyst å gå medisin er fordi det er forhåpentligvis noe som vil utfordre meg, og i tillegg virke givende, da jeg får arbeide med mennesker. Juss er noe som ikke virker interessant for meg. Byråkrati og annet piss er noe jeg ikke kunne ha arbeidet med.

Penger betyr heller "ingenting" i den store sammenhengen. Kan godt hende at medisin er mye lesing, og mye arbeid, men da har man i såfall noe å gjøre. Medisin studenter har faktisk tid til andre ting enn lesing det kan ei vennine av meg bekrefte. De fleste studenter i Norge kviner over det minste arbeid de må gjøre på skolen, vanskelig å forstå at man faktisk må arbeide litt for det?

I tillegg er ikke medisin så akademisk vanskelig som mange andre studier i Norge. En rekke sivilingenør studier har VELDIG tung matte/fysikk som man må sette seg inn i. Om det ikke er tyngre er i det i såfall bra like tungt.

Hadde egentlig lite med trådens emne, men måtte bare få "svart" på kritikken.

Endret av o0Hawk0o
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ingeniørstudiene er iallfall skremmende grunnet den relativt vanskelige matten og fysikken man må gjennom. Hvordan er dette på legestudiene? MÅ man virkelig være så flink i matte som noen hevder eller overlever en som har 3 i gjennomsnitt i matte på vgs-nivå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...