Gå til innhold

Belysning på pc-rom! (Ikke cd-rom)

Anbefalte innlegg

Je sitter i et kjellerrom med heller svak belysning. Når skjermen i tillegg kjører 60 herz tror je det er på sin plass å bekymre seg for øynene mine...

Det er bare et lysrør i enden av rommet. Det er for lavt under taket for disse kjekke uplight-lampene også.

Hva slags belysning har dere? Hva vil dere anvefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at det skal slite minst mulig på øynene så har jeg en bakkgrunn (veggen bak skjermen) som er nesten like bra opplyst som selve skjermbildet.

Belysningen er to skrivebordslamper på skrivebordet ved PC'n + noen dimmede spotlight i andre enden av rommet.

Hvilken oppløsning kjører skjermen din på? Hvis den kjører på høy oppløsning kan du sikkert senke oppløsninga litt og øke frekvensen.

Lenke til kommentar

1024x768...ikke **** om je går lavere enn det. Det går an å skru opp til 85 herz men da blir bildet satt i en svart ramme som irriterer vettet av meg.

Dimmede spotlights? Hvor god er lysspredningen på dem? Mor ville kjøpe spotlights men je har ikke så stor tro på dem...er vel bortskjemt med uplight lamper

Skal huske på det med å ha bra lys bak skjermen.

Lenke til kommentar

Når du setter opp til 85Hz og får en sort ramme, kan du ikke bare justere på knappene på skjermen for å få bildet til å fylle helt ut?

De dimmede spotene jeg har tror jeg har ca 30 grader spredning (30 grader til alle kanter fra beint frem). Jeg har satt dem til å lyse på bildene på veggen på andre siden av rommet. Det gir et behagelig indirekte lys akkurat som uplight. Du får også kjøpt spotter med andre spredevinkler om du vil ha. Tror de koster litt ekstra, særlig de med veldig lav spredning.

NB. Det finnes to typer dimmere, de billigste er ikke så bra da lyset kan flimre når du bruker dem og så skaper de støy på lysnettet. (tror det het triac-dimmer) Spottene får også lavere levetid med sånne. De dyrere har en annen elektronikk og ikke dette problemet.

Lenke til kommentar

(60 hz oi eeeh hva med ny skjerm?) Kjøp ei sånn "mor-datter" lampe som de heter...stå lampe med dimming og halogen pærer, det er faktisk den eneste belysningen jeg har som er vanlig lampe i min ca.20 kvadrats stue (hvitmalt tak og vegger hjelper på med å reflektere lys bra), ellers så er det bare dekorative lavalamper, glitterlampe og fiberoptisk ufo lampe her hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...