Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router som prioriterer trafikk?

Anbefalte innlegg

Slik det er i dag må jeg ha begrensninger på uploaden slik at det ikke skal hakke ved bruk av iptelefoni.

Jeg er nå ute etter en ny router som lar meg slippe å sitte denne begrensningen. Vil at hver gang iptelefonen er i bruk skal de andre portene på nettverket automatisk strupes, mens adapteret får prioritert trafikken.

På denne måten vil jeg ha raskere upload hele tiden, og jeg slipper hakking på samtalene.

Noen som har noen tips til en router her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik det er i dag må jeg ha begrensninger på uploaden slik at det ikke skal hakke ved bruk av iptelefoni.

Jeg er nå ute etter en ny router som lar meg slippe å sitte denne begrensningen. Vil at hver gang iptelefonen er i bruk skal de andre portene på nettverket automatisk strupes, mens adapteret får prioritert trafikken.

På denne måten vil jeg ha raskere upload hele tiden, og jeg slipper hakking på samtalene.

Noen som har noen tips til en router her?

7630369[/snapback]

Nå vet jeg ikke hva leverandør du har av IP-tlf, men selv har jeg Nextgentel. Boksen de leverer med har innebygd prioritering som funker helt 100%. Boksen må da kobles til før alt annent utstyr. Kanskje du har noe lignenes?

Kan ikke kommentere routere med qos fra egen erfaring, men har en kammerat som er fornøyd med linksys. Kunne tenkt meg en selv for å nedprioritere ftp uppload :) Har testet netopia sin innebygde diffserv, men fikk det ikke til å fungere bra med bittorent (kjører på mange porter)

Endret av Eirikgg
Lenke til kommentar
Jeg har selv Nextgentel sin IPtelefoni og må si at den boksen dersom vi har den samme ikke struper noe av nettet.

7630496[/snapback]

så du er fornøyd med nextgentel sitt iptelefoni tilbud.

har du hatt noen problemer?

trur du det er enkelt å benytte eget adapter?

(hørte med support at de ikke delte ut brukernavn ,passord og sipproxyip)

Lenke til kommentar
Jeg har selv Nextgentel sin IPtelefoni og må si at den boksen dersom vi har den samme ikke struper noe av nettet.

7630496[/snapback]

7630601[/snapback]

Jeg formulerte meg litt dårlig kanskje.

Det jeg mente var at siden telefontrafikken ikke prioriteres, eller hvertfall ikke i stor nok grad gjør at ikke alle alltid hører hva vi sier i telefonen.

Å benytte eget adapter har jeg ingen erfaring med men kan ikke huske å ha fått brukernavn, passord eller sipproxyip.

Edit: Jeg er ikke fornøyd med IPtelefonien til NGT.

Endret av ersa
Lenke til kommentar

7630496[/snapback]

7630601[/snapback]

Jeg formulerte meg litt dårlig kanskje.

Det jeg mente var at siden telefontrafikken ikke prioriteres, eller hvertfall ikke i stor nok grad gjør at ikke alle alltid hører hva vi sier i telefonen.

Å benytte eget adapter har jeg ingen erfaring med men kan ikke huske å ha fått brukernavn, passord eller sipproxyip.

Edit: Jeg er ikke fornøyd med IPtelefonien til NGT.

7635400[/snapback]

har hatt lyst til å bytte til annen leverandør lenge,

men det er ikke så ofte man kan få høre erfaringer fra de som har iptelefoni.

jeg har ip24 nå da. det fungerer så lenge jeg ikke kjører for mye nedlastning/opplastning. har ikke koblet voipadapter først da.

vurderer å gå over til ngt iptelefon.

Endret av thor918
Lenke til kommentar
har hatt lyst til å bytte til annen leverandør lenge,

men det er ikke så ofte man kan få høre erfaringer fra de som har iptelefoni.

jeg har ip24 nå da. det fungerer så lenge jeg ikke kjører for mye nedlastning/opplastning. har ikke koblet voipadapter først da.

vurderer å gå over til ngt iptelefon.

7635509[/snapback]

Jeg har vel samme erfaringer som deg, bare med NGT. IPtelefonadapteren er koblet før ruteren hos meg, men alikavel klarer den ikke å prioritere trafikken ved tung last.

(Har ADSL2, effektivt 16 000/1000)

Lenke til kommentar

trur ikke man får det optimale pakkeprioriteringen med de hjemme adsl/routermodemene som finnes på markedet. det beste er nok å sette opp en gammel pc hjemme med linuxrouter.

smoothwall er en grei linuxrouter, og man kan legge inn en tilleggspakke som virker lovende for pakkeprioritering.

http://genesis.smoothwall.net/products/smoothtraffic5/

smoothwall er åpen kildekode. men den linken ovenfor referer til den komersielle versjonen. så denne koster penger. kanskje man finner noe til åpen kildekode versjonen som er like god. har smoothwall installert på en pc her, fordi jeg hadde planer om å bridge adslmodemet dit.

men det gikk ikke som planlagt, så foreløbig kjører den ikke.

smoothwall åpen kildekode:

http://www.smoothwall.org/

har nå bestillt meg ngt nextphone. Det var ingen andre tilbydere som kunne matche tilbudet deres for mitt forbruk(er ikke særlig glad i disse minimums debiterings greiern som alle har innført!). bortsett fra tele2. men disse vil ikke levere til nextgentelkunder. som jeg synes er veldig rart (synes hele greia lukter som et salgstriks for å få ngt kunder over på deres adsl tilbud...)

Lenke til kommentar
Finnes der en router som klarer å prioritere trafikken så bra at når det ringer eller ringes ut så vil lyden være optimal?

7635817[/snapback]

De finnes de. Du må bare kjøpe IPtelefoni fra en leverandør som leverer både nettverk og IPtelefonitjeneste. Nyere routere fra Telenor (ca et år bakover i tid) har dette innebygget for Telenor sine IPTelefoni tjenester. Kjenner ikke de andre leverandørene så godt, men vil være overrasket om de ikke gjør det samme.

Lenke til kommentar
Finnes der en router som klarer å prioritere trafikken så bra at når det ringer eller ringes ut så vil lyden være optimal?

7635817[/snapback]

De finnes de. Du må bare kjøpe IPtelefoni fra en leverandør som leverer både nettverk og IPtelefonitjeneste. Nyere routere fra Telenor (ca et år bakover i tid) har dette innebygget for Telenor sine IPTelefoni tjenester. Kjenner ikke de andre leverandørene så godt, men vil være overrasket om de ikke gjør det samme.

7663478[/snapback]

jepp de finnes. bare sørg for at det er qos støtte på de, men de løsningene jeg har sjett har ikke vært særlig gode. Derfor linuxrouter. De oppdaterer grensesnittet og annet oftere.

Lenke til kommentar
jepp de finnes. bare sørg for at det er qos støtte på de, men de løsningene jeg har sjett har ikke vært særlig gode. Derfor linuxrouter. De oppdaterer grensesnittet og annet oftere.

7664261[/snapback]

Kvaliteten på QoS er gjerne god, men du må omtrent være rakketforsker for å sette det opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...