Gå til innhold

Norsk platebransje søker «pirat-tystere»

Ville du tystet på "pirater"?  

151 stemmer

1. 1. Ville du tystet på "pirater"?

• Ja, jeg ville tystet på "storfisker".
      10
    • Ja, jeg ville tystet på både de vanlige og storfiskene.
      2
    • Nei, jeg ville ikke tystet.
      95
    • Jeg ville sabotert systemet ved hjelp av falsk tysting e.l.
      39
    • Jeg kjenner ingen som driver med piratvirksomhet, så det er ikke aktuelt for meg
      5

Anbefalte innlegg

et ikke helt om noen gode alternativer enda, men skal tenke over det og prøve å komme opp med noe godt...

7936152[/snapback]

Problemet med dagens moderne variant av kassettkopiering, er at kvaliteten på kopiene er for god - og man får dermed mindre incentiv til å kjøpe.

Min lille løsning - tillat fildeling av filer med klart dårligere kvalitet enn CD (64 kb/s eksempelvis). Da får små og store artister spredd musikken sin; og den positive effekten av fildelingsvirksomheten vil ivaretas.

Samtidig vil de som laster ned få et incentiv til å kjøpe (enten CD eller høykvalitets digitalfiler), fordi man da vil få en markant bedre musikkopplevelse.

Og dette vil og gjøre det svært enkelt å se de som deler høykvalitetsmusikk (filstørrelser), og det vil være større aksept for at disse håndteres av interesseorganisasjoner, ordensmakt o.l.

Og for å ha sagt det: Måten musikkbransjen har opptrådt på i snart et tiår nå er et av de beste eksemplene på kollektiv idioti jeg har observert.

Og dagens kampanje mot nedlasting er så spekket med lugubre halvsannheter at hasjsprøyta i en norsk antinarkotikafilm fra noen tiår tilbake fremstår som seriøs i forhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke helt. Den vanlige forbruker viser jo gang på gang at han/hun gir blaffen i kvalitet.

På de fleste mp3 spillere med headsettet som følger med orginalt skal det godt gjøres å høre forskjell på 64kb/s vs bedre kvalitet. For ikke å nevne de mange nye mp3 telefonene som er blitt så "inn" i tiden.

Kan bare ta min egen helt standard Creative Muvo som eksempel lyden er generelt sett ræva, så hvorfor skal jeg da bruke lossless filer og så bare 1/10 så mange filer som med lav bitrate.. lydforskjellellen er lite merkbar uansett.

Men med skikkelig utstyr hører man jo klart forskjell... men hvor ofte har du hørt ola forbruker si at Kvalitet er vikigt. Mange ganger er pris, antall sanger man kan lagre, og ikke minst kulhetsfaktor, alt for mye vektlagt under kjøp.

Lenke til kommentar
Kanskje ikke helt. Den vanlige forbruker viser jo gang på gang at han/hun gir blaffen i kvalitet.

Men med skikkelig utstyr hører man jo klart forskjell... men hvor ofte har du hørt ola forbruker si at Kvalitet er vikigt. Mange ganger er pris, antall sanger man kan lagre, og ikke minst kulhetsfaktor, alt for mye vektlagt under kjøp.

7944718[/snapback]

Joa, og mange mennesker har aldri brydd seg om kvalitet. Mange som sjelden og aldri kjøpte musikk før nedlastingsfenomenet kom og.

Poenget er vel at man i dag har en situasjon hvor selv de som er opptatt av musikk og kvalitet på lyden i musikken de hører på ikke får noen incentiver til å kjøpe originalt - så lenge de kan laste ned høykvalitets digitale filer gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...