Gå til innhold

Norsk platebransje søker «pirat-tystere»

Ville du tystet på "pirater"?  

151 stemmer

1. 1. Ville du tystet på "pirater"?

• Ja, jeg ville tystet på "storfisker".
      10
    • Ja, jeg ville tystet på både de vanlige og storfiskene.
      2
    • Nei, jeg ville ikke tystet.
      95
    • Jeg ville sabotert systemet ved hjelp av falsk tysting e.l.
      39
    • Jeg kjenner ingen som driver med piratvirksomhet, så det er ikke aktuelt for meg
      5

Anbefalte innlegg

Mulig dette er en liten avsporing (jeg har ikke lest tråden), men jeg tror dette er rette plass å skrive det:

RIAA thinks CDs should be three times more expensive

RIAA har sannelig ikke blidd edru ennå. De har tydeligvis ikke skjønt at de er på et synkende skip omgitt av kunder som kan redde dem. Likevel velger de å kaste egg på oss. Ehmm.. Det ble litt mye metaforer her, men jeg håper det er forståelig likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det RIAA gjør her er jo å påpeke det de fleste oppegående mennesker som har handlet musikk i mer enn et par år allerede vet; nemlig at CD'er aldri har vært billigere enn idag.

Når jeg kjøpte mine første CD'er i 1985/1986 var vanlig pris både 169,- og 179,-.

169,- kroner i 1985 tilsvarer over 320,- kroner idag hvis man følger konsumprisindeksen til SSB ( http://www.ssb.no/kpi/ ). Jeg synes det er dritbillig å dermed slippe unna med 149,- eller mindre som jeg gjør idag for de aller fleste CD'er; jeg kan ikke huske sist jeg betalte mer enn 149,- for en vanlig CD - og jeg kjøper en håndfull hver eneste måned.

Musikk er så billig som det aldri før har vært. Det er bare de potensielle kjøperne som har blitt mer gniene fordi alternativet er å få det gratis.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Noen som har sett filmen på http://www.piracykillsmusic.no/ ?

Tror de fleste som har litt peiling på piratkopiering og opphavsrettigheter klarer å se forbi overdrivelsene, og de som har hørt på VG-lista de siste 20 årene klarer å se forbi de værste løgnene :p

På den første runden med spørsmål er forresten alt lovlig. For at det skal være ulovlig må de nesten presisere at det er opphavsrettighetsbeskyttet musikk.

Lenke til kommentar

jeg hadde ikke kommet til å tystet. Syns det derre opplegget pom at de skal prøve å stoppe piratkopiering og nedlasting er idiotisk. De klarer deg ikke alikevel. hjelper jo ikke om de for stoppa 3 store pirater. Syns politiet heller skal bruke penger på viktigere ting

Lenke til kommentar
169,- kroner i 1985 tilsvarer over 320,- kroner idag hvis man følger konsumprisindeksen til SSB ( http://www.ssb.no/kpi/ ). Jeg synes det er dritbillig å dermed slippe unna med 149,- eller mindre som jeg gjør idag for de aller fleste CD'er; jeg kan ikke huske sist jeg betalte mer enn 149,- for en vanlig CD - og jeg kjøper en håndfull hver eneste måned.

I 1985 var det vel ikke så mange som hadde cd-spillere heller, så det gikk stort sett i kassetter og tildels LP-plater. Husk at all ny teknologi er uforholdsmessig dyrt, fordi alltid fins folk som kjøper det som skal ha det nyeste og råeste. DVD-filmer var også veldig dyrt i starten, men har etterhvert blitt nokså rimlig etter min mening. Det er ingen grunn til at jeg skal betale mer for en DVD-film enn jeg betalte for VHS - for meg er en film en film, uavhengig av formatet.

Artistene får også bare smuler i forhold til totalprisen, og du må ta med andre viktige faktorer. Jeg husker blant annet en stor platekjede her i landet som het Hysj-hysj som solgte altfor dyre cd-plater, og gikk også konk etterhvert. I dag er konkurransen blitt større fra webshops, og særlig utenlandske. Butikker kan derfor ikke belage seg på å ta 200,- for en CD.

Og blant den yngre generasjon i dag, så er forbruket av musikk og film mye større enn før itida. Og det er ikke dermed sagt at man skal betale 10x mer fordi man har 10x større forbruk. Stykkpriskostnadene er tross alt små - det som koster er å lage ting. Og 10-dobling i forbruk trenger ikke bety 10-dobling i antall titler som lages, men isteden at flere kjøper hver tittel. Hvis prisene da skal følge konsumprisindeks, som du forsvarer, vil dermed andelen av vår inntekt som brukes på medier øke drastisk, og da går man vel rett og slett over smertegrensen. Det er jo det vi ser hos mange ungdom idag, som har begrenset med inntekt og mange ulike tilbud å bruke penger på. Derfor er det ikke unaturlig å forvente at man får mer igjen for hver krone man bruker på musikk/film :thumbup:

Lenke til kommentar
Det RIAA gjør her er jo å påpeke det de fleste oppegående mennesker som har handlet musikk i mer enn et par år allerede vet; nemlig at CD'er aldri har vært billigere enn idag.

Det som er interessant er jo at platebransjen tidlig på 1980-tallet medgikk at CDer var dyre, men de sa at prisen ville bli lavere etter hvert som CD-salget gikk opp (og produksjonsmetodene ble billigere).

Nå selger de jo mer musikk enn noen sinne, og produksjonen er jo så billig at det nesten er gibort-priser, men platebransjen er tydeligvis ikke folk som står for sine ord...

Men se også på markedet generelt. Hva koster en OK PC i dag? Ekstremt mye mindre enn tilsvarende PC for 20 år siden. TVer kostet fletta, mens de i dag ofte er svært så billige. Det er MYE som var dyrere den gang som er MYE billigere i dag, men dette tar selvsagt ikke du og RIAA med i beregningen.

Lenke til kommentar

Dette her med å svartmale platebransjen virker bare barnslig. De har akkurat lik innstilling som f.eks din lokale bensinstasjonseier: å tyne mest mulig penger ut. Alle er pengegriske, uansett bransje.

TV-er og PC-er er også litt annerledes enn noe så simpelt som en liten plastskive ;)

(FYI: Jeg mener ikke at CD-ene trenger å bli noe spesielt dyrere heller)

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Dette her med å svartmale platebransjen virker bare barnslig.

Dette her med å svartmale Hitler virker bare barnsling.

De har akkurat lik innstilling som f.eks din lokale bensinstasjonseier: å tyne mest mulig penger ut.

Han har akkurat lik innstilling som f.eks. Jens Stoltenberg: Å tyne mest mulig penger ut.

Lenke til kommentar
Det skulle ikke være noe problem å gjøre dette :)

Men du kan ikke kalle produktet ditt Coca-Cola pga varemerker.

7643958[/snapback]

Så dette "®All rights reserved" greiene som jeg har sett på cola etiketten (og jammenimeg ser jeg ikke det på filmene jeg ser også) er egentlig ikke noe å bry seg om? bare så lenge jeg bruker et annen fysisk navn på produktet?

Ergo Pepsi står fri til å kopiere Coca-Cola, kalle den Kokka-Brusen og selge den til halve prisen?

7643987[/snapback]

Bash.org - Litt upassende språk.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
<Prae> omg 

<Prae> why the fuck do people put copyright notices ont heir shit 

<Prae> it takes me long time to remove it :(

Det er jo klart at det er utrolig store summer plateselskapene taper på ulovelig kopiering. Men hvordan skal man stoppe det?

I enkelte tilfeller er det jo bare en eller to sanger man har lyst på :dontgetit:

Vet ikke hva man skal gjøre.

Lenke til kommentar
Det er jo klart at det er utrolig store summer plateselskapene taper på ulovelig kopiering. Men hvordan skal man stoppe det?

I enkelte tilfeller er det jo bare en eller to sanger man har lyst på :dontgetit:

Vet ikke hva man skal gjøre.

7933443[/snapback]

De som fremfører musikken - artistene - har i hvert fall skjønt (- eller burde ha gjort det -) at det er penger å tjene på konserter osv.

Men "parasittene" i plateindustrien, de som tjener penger på andres artistiske talent, de får jo ikke noe ut av konsertinntektene, så det er jo klart de skriker når de ser levebrødet sitt truet. I dag greier vi oss stort sett uten heisførere og sentralborddamer, og prest og lærer er ikke lenger sett på som "øvrighetspersoner" i samfunnet. Plateindustrien bør vel innse at de har hatt sine "50 years of fame".

Lenke til kommentar

Ja, flere konserter er jo et alternativ. Men det koster det også ... transport av utstyr, folk osv.(Ikke at et studio ikke koster, men uansett)

Jeg synes ofte det passer dårlig å kjøpe en CD for de 2 eller 3 sangene jeg liker. Det ender oftere opp med at jeg ikke kjøper CD-en. Finnes noen unntak, selvfølgelig.

En sånn idè som ... bare falt fra skyene må være å betale en årsavgift eller halvårsavgift for å være registrert på en plass der man kan laste ned så mye man vil. - Det er jo bare ideen grovt sett.

Slik ville man blitt kvitt cd-er/dvd-er også, etter hvert som alle får bredbånd.

Blir kanskje litt off topic dette.

Men som du sier, kan det tenkes at plateselskapene - som tv-reparatører og lignende yrker er på tur ut av markedet.

Lenke til kommentar
Dette er et todelt spørsmål:

1. Er det og bør det være lovlig?

2. Er det en brukbar strategi?

7632257[/snapback]

Jeg kan ikke helt skjønne at dette kan være lovlig selv om jeg ikke er så mye inne i hva juss angår. Til det andre spørsmålet vil jeg også svare nei, jeg synes ikke dette er veien å gå for å bekjempe "piratene", vet ikke helt om noen gode alternativer enda, men skal tenke over det og prøve å komme opp med noe godt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...