Gå til innhold

Norsk platebransje søker «pirat-tystere»

Ville du tystet på "pirater"?  

151 stemmer

1. 1. Ville du tystet på "pirater"?

• Ja, jeg ville tystet på "storfisker".
      10
    • Ja, jeg ville tystet på både de vanlige og storfiskene.
      2
    • Nei, jeg ville ikke tystet.
      95
    • Jeg ville sabotert systemet ved hjelp av falsk tysting e.l.
      39
    • Jeg kjenner ingen som driver med piratvirksomhet, så det er ikke aktuelt for meg
      5

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/01/02/487600.html

Advokat Espen Tøndel i advokatfirmaet Simonsen står bak lanseringen av en kommende nettside, med en tipsfunksjon om aktive nettpirater.

Hva syns folket om dette?

Hvis de lager denne nettsiden hvor hvem som helst kan "tyste" på hvem som helst, håper jeg virkelig de som står bak sjekker grundig opp før de går til Politiet eller løser problemet med egne midler. Det vil jo bli mer en enkelt å "tyste" på folk du ikke liker.

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er det virkelig riktig å ha en tysteside?

Det var jo snakk om at det skulle komme en "alarmknapp" i MSN Messenger også, der man kunne rapportere mishandling, føler at dette blir litt på samme måte.

Min mening er at hvis det blir enklere å tyste, så vil alle bli tystet på. Selv 98år gamle Grinerbiter Hansen som bor over gata har ulovlig materiale på datamaskinen sin, siden hans barnebarn er hos han ganske ofte. Blir det da riktig at ungene som ikke fikk godteri hos han på halloween skal rapportere han?

Lenke til kommentar
Men er det virkelig riktig å ha en tysteside?

Det var jo snakk om at det skulle komme en "alarmknapp" i MSN Messenger også, der man kunne rapportere mishandling, føler at dette blir litt på samme måte.

Min mening er at hvis det blir enklere å tyste, så vil alle bli tystet på. Selv 98år gamle Grinerbiter Hansen som bor over gata har ulovlig materiale på datamaskinen sin, siden hans barnebarn er hos han ganske ofte. Blir det da riktig at ungene som ikke fikk godteri hos han på halloween skal rapportere han?

7630530[/snapback]

Akkurat det jeg tenkte. De må finne på et veldig lurt system mot misbruk, hvis ikke kommer mange til å "tyste" på venner og fiender.

Lenke til kommentar

Latterlig og komme med sånne tilltak.

tror ikke det er én her på forumet som har 100% lovlig musikk/data på sin pc.

og hvis man mot formodning skulle klare og ta "storfiskene" i norsk pirat-miljø

så er det alltids flere "pirater" i bakkant som tar over ;)

Jeg tviler på at pirater noengang blir stoppet. :w00t:

Lenke til kommentar

Kommer aldri til å føre frem til noe. Av 1 million "tyste-rapporter" kan kanskje 2 ledes til noe "kriminelt", og det tviler jeg på noen her i landet har penger og ork til å gjøre noe med det, ingen gidder å lese gjennom 1 million rapporter for å komme frem til 2 små ørreter på sørlandet som var uheldig med 1 mp3 fil og delte den.

Jeg synes det er så innmari teit at de legger ut slike tiltak, jeg tviler på at det kommer til å lede noen vei. De kommer ALDRI til roten av problemet når de latterligjør seg selv på denne måten. "OH, nå skal vi knipe stor delerne". Ja vis meg det, når jeg titter innom på DC f.eks ser jeg norske folk som deler flere hundre GB med filer.

De kan dessuten ikke bare ta en rapport og deretter undersøke trafikken på en persons PC, det trenger de grundig og god grunn til. En rapport som sier at personen kan gjøre noe kriminelt er langt fra grunn nok til å praie personen og undersøke hva han driver med.

Nei uten grunn kommer dette til å bli en eneste stor vits. Det som kommer til å skje er at noen millioner finner veien i avløpet og resultatet blir like bra som når jeg har fyllamage, dvs veldig lite pent.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange som kommer til å sende inn tips om at

Espen Tøndel i advokatfirmaet Simonsen

driver med storstilt piratkopiering, på tull.. :whistle:

Eller Jens Stoltenberg. Kommer vel til å ta så mye tid å skille ut tulletipsene at de ikke får tid til annet.

Lenke til kommentar

En kan nok være rimelig sikker på at den nettsida der går ned like fort som den kommer opp. Dessuten kommer iallefall jeg til å sende inn masse tullerapporter om at IP 192.168.1.1, 192.168.1.2 etc har piratkopiert (dvs internettverket :p).

Om de krever "screenshots" eller liknende, er det nok flere som kommer til å manipulere dette inn, tenker jeg :p

Endret av dabear
Lenke til kommentar

hadde de hatt en dusør på store fildelere som jeg mener man må ta, og heller drite i de som laster ned en mp3 fil i ny og ne, tror jeg det hadde vert mye bedre.

og de burde heller ikke godta å få noe der det ikke er med noe bevis på at det er vedkommende som driver med det.

Men til slutt så mener jeg at det er politiet som skal gjøre dette, og ikke resten av befolkningen.

da mye av det da folk kanskj vil gjøre for å ta noen pirater, er ulovlig.

Lenke til kommentar
tror ikke det er én her på forumet som har 100% lovlig musikk/data på sin pc. Snip...

7630579[/snapback]

Joda, vi finnes... :cool:

Dette er et todelt spørsmål:

1. Er det og bør det være lovlig?

2. Er det en brukbar strategi?

Dette må jeg tenke litt på. Men jeg tror vel svaret er ja og nei.

Samfunnet kan ikke basere seg på at politiet har monopol på etterforskning, av samme grunn som monopoler generelt er uheldig. Uten adgang til privat etterforskning hadde vi ikke hatt en Tore Sandberg til å avdekke justismordene på Per Liland og Fritz Moen. Dette er rett og slett et viktig demokratisk prinsipp, og vi kan ikke kaste det på båten fordi om vi i en gitt sak ikke liker motivene.

Geir :)

Lenke til kommentar

Interessant problemstilling dette, og spennende at selskapene går disse veiene.

Tiltaket oser ikke av forsoning og samarbeid, men virker mer fremmedgjørende, og jeg tror dette vil, om mulig, skape enda større avstand mellom piratene og rettighetsinnehaverne.

Når det gjelder "hvem som skal etterforske" sier påtaleinstruksen noe om dette (forskrift om ordningen av påtalemyndigheten, FOR 1985-06-28 nr 1.)

§ 7-5. Generelt om utføring av etterforskingen

Etterforskingen utføres av politiet, med det unntak som følger av kapittel 34.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Kapittel 34 omhandler "Saker som etterforskes av Spesialenheten for politisaker", altså ikke slike saker.

En kan nok være rimelig sikker på at den nettsida der går ned like fort som den kommer opp. Dessuten kommer iallefall jeg til å sende inn masse tullerapporter om at IP 192.168.1.1, 192.168.1.2 etc har piratkopiert (dvs internettverket :p).

7632054[/snapback]

Et alternativ er å legge inn tips om at 127.0.0.1 er hissig på spredning av ulovlig kopiert materiale - bare sjekk ftpen deres. :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder "hvem som skal etterforske" sier påtaleinstruksen noe om dette (forskrift om ordningen av påtalemyndigheten, FOR 1985-06-28 nr 1.)

7632263[/snapback]

Påtaleinstruksen omhandler vel offentlig påtale, altså hvem som skal etterforske en sak ved et kjent lovbrudd hvor det eventuelt skal reises offentlig påtale. Det platebransjen ønsker seg er et instrument for å avdekke at lovbruddet skjer. Det er ikke prinsipielt anderledes enn å ha overvåkningskameraer på jernbanstasjoner og shoppingsentere.

Datatilsynet vil nok ha synspunkter på denne typen virksomhet. De har desverre ikke så høy stjerne hos dagens politikere, som er mere opptatt av nytteverdi enn prinsipper. Synes i hvertfall folk som meg, som synes at overvåkning er en uting, og bør unngås så langt mulig.

Deretter kommer spørsmålet om hva som skal skje med den innsamlede informasjonen. Den vil antagelig overleveres politiet for etterforskning, og der kommer påtaleinstruksen inn. Eventuelt kunne man tenke seg at platebransjen reiser privat sak mot fildelere, uansett er det rettsvesenet som dømmer. Forslaget gir ikke selskapene politi eller straffemyndighet, så vidt jeg kan skjønne.

Men jeg er ikke jurist, og uttaler meg sikkert på sviktende grunnlag her.

Geir :)

Lenke til kommentar

Ikke at det er så mange store norske "pirater", og ola nordmann har ikke peiling på hvem det er, ikke den generelle 15åring som laster ned fra p2p heller. Dette er bare et tåpelig forslag som ikke kommer til å ha noen virkning. Den eneste informasjonen denne siden kommer til å få er ting de burde ha klart å kartlegge selv.

Lenke til kommentar

Sende inn et "fake-tyste-tips" :p

På nettverket mitt her hjemme som jeg sitter så er det IPen 192.168.0.100 som deler så sinnsykt masse... den gjør det via windows share, og det kan da ikke være lov. Må rapporteres til kripos.

Har også merket at pcen ved navn "localhost" har delt mye også...

Lenke til kommentar

7632263[/snapback]

Påtaleinstruksen omhandler vel offentlig påtale, altså hvem som skal etterforske en sak ved et kjent lovbrudd hvor det eventuelt skal reises offentlig påtale. Det platebransjen ønsker seg er et instrument for å avdekke at lovbruddet skjer. Det er ikke prinsipielt anderledes enn å ha overvåkningskameraer på jernbanstasjoner og shoppingsentere.

7632345[/snapback]

Ikke helt riktig. Det handler ikke om offentlig påtale, da påtaleinstruksen også gjelder for saker som f.eks. har privat påtale. Påtaleinstruksen omhandler bl.a. etterforskningen av straffbare handlinger uavhengig av om det er offentlig eller privat påtale.

Det jeg forsøkte å sette fokus på var hvem sin oppgave det var å etterforske straffbare forhold. Og sentralt i dette spørsmålet er når er det en etterforskning.

Imho trekker de det langt ved å opprette et fora for angivelse av "pirater". De får ikke noen "myndighet" av å iverksette slike tiltak, men man kan skimte visse likheter til det store amerika, der private selskaper legger ned stor innsats i etterforskning all den tid det kan lønne seg forretningsmessig.

Det er nå engang slik at vi her på berget ikke har tradisjon for sivilrettslige (erstatnings)saker i forbindelse med piratverksemd, men i all hovedsak har fokuset vært straffesaker i samband med brudd på åndsverksloven.

Jeg er ei heller noen jurist, men finner det påfallende å opprette en nettjeneste for å angi folk. Minner om en form for informasjonsinnsamling som var veldig effektiv for et par og seksti år siden.

Og Marley: jeg tror du er inne på noe vesentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...