Gå til innhold

Mulig harddiskkrasj med RAID 0

Anbefalte innlegg

Hei

Har satt opp to disker i RAID 0, der den ene disken ikke virker helt frisk. Virker som det er en fysisk feil og at "rotoren" gnisser inntil noe, lager iallfall et voldsomt leven etter en stund, lyden kommer kraftigere og kraftigere.

Har nå skrudd løs disken og snudd den (opp-ned, med elektronikken opp), da hører jeg ikke lyden lenger i det hele tatt.

Uansett frykter jeg at denne disken ikke har altfor lenge igjen å leve tatt i betraktning symptomene, og lurer på om det går an å speile innholdet fra den "ødelagte" disken over på en ny disk og likevel beholde RAID 0 konfigurasjonen, uten at jeg må kopiere alt ut fra begge RAID 0 diskene, sette opp et nytt RAID med en ny disk og deretter kopiere alt inn igjen og installere Windows på nytt osv.

Finnes det et program som kan gjøre denne jobben dersom jeg kjøper en ny identisk disk?

Alexander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 2 disker i ett speil. Poenget med speiling er jo nettopp å kunne bytte en disk hvis den ryker. M.a.o: du skal kunne putte en ny, blank disk inn istedetfor den som er i ferd med å ryke, og raid-controlleren begynner da å bygge opp speilet på nytt. Hvis diskene ikke er hot-swap, må du nok slå av maskinen før du bytter disk, selvsagt.

Lenke til kommentar

Hvis det virkelig er RAID 0 og ikke RAID 1+0 eller RAID 1, stemmer det at han ikke har redundant paritetsdata. Det er mange som kaller 1+0 for RAID 0. Trådstarter må være 100% sikker på hva han gjør, før han prøver løsningnen jeg foreslo.

Lenke til kommentar

Hei

Det er nok dessverre en ren RAID 0 (og ingen speiling, kun høyere ytelse), da mitt HK ikke støtter 0+1. Begge diskene fungerer imidlertid fortsatt, så er jo ikke krise før den faktisk tar kvelden, men etter lyden å dømme er det en viss fare for at det skjer om ikke altfor lenge. Vil gjerne ha en enkel løsning med innsettelse av en ny disk som gjør at jeg slipper å installere alt på nytt her....

Alexander

Lenke til kommentar

Mulig du kaan bruke et klone-verktøy som f.eks. Norton/Symantec Ghost. Da blir det altså å koble vekk alle disker, og koble opp en ny blank disk pluss den som er i ferd med å dø. Boot deretter fra CD'en med kloneprogrammet på og kopier hele disken over til den nye blanke. Så kobler du opp det originale RAIDet med den andre, friske disken pluss den nye.

Skudd i mørket, men...

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...