Gå til innhold

Røykbomer. Hva må til for å få farger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppskrift: (fra gamle nFF)

For å lage en røykbombe, trenger man veldig få ting.

1. Salpeter (KNO3 eller Kaliumnitrat)

2. Vanlig sukker

3. Stekeplate, samt en liten gryte

4. Beholder, gjerne en colaboks, eller noe tilsvarende som du føler passer seg.

Salpeter, kan man skaffe seg på Felleskjøpet, Apoteket og mest sansynlig de fleste "bonde butikker".

Blandingsforhold:

La oss si du skal lage en bombe på 30 gram, det er mye diskusjon angående blandingsforhold, men jeg har kommet frem til at det funker fint å blande likt. Altså 1 del sukker, og 1 del salpeter. Dette betyr da, i denne 30 grams bomba at det brukes 15gram av hver ingrediens.

Slik gjør man:

Smelt sukkeret oppi gryta (eller stekepannen, alt etter hva du har), så overfører du sukkeret oppi beholderen din, bland i salpeteren så snart du har fått sukkeret i beholderen. Rør litt om, for å blande det godt sammen.

Før nedi en form for lunte før blandingen størkner, du kan prøve med vanlig rakett lunter, hjemmelaga lunter, deler av stjerneskudd. Bare vær sikker du får lunten et stykke nedi, så den ikke dauer med en gang.

La blandingen størkne, vent minimum (etter min mening) 1 time.

Så tar du med deg beholderen til en brukbar plass, antenner lunta, og vips

Jeg pleier å ta 50/50 sukker og potassium nitrate (Kno3), og det funker bra. Eksperimenter med forskjellige blandinger; Noen brenner *fort* (til rakettmotorer o.l), andre sakte (mer røyk).

Kno3.com selger det du trenger - og litt mer.

Endret av loathsome
Lenke til kommentar

ja jeg vet at google er en fin side, hvor trur du jeg fikk oppskriften:D

EDIT:

Oppskrift:

60% KNO3(salpeter)

40% Vanlig sukker.

Det er det forholdet jeg har funnet ut er best. jo mer sukker jo lettere og kortere brenner den.

men 60/40 er vell et fint kompromiss.

Man koker denne blandingen på LAV varme slik at sukkeret smelter.

Hvis varmen blir for høy så kan den antenne og det blir ikke et vakkert syn.

ser du noe røyk vet du at den er for varm og da må du ta den av kjelen.

Jeg lagde det først ute i garasjen på et storm sett jeg har, men med ekte kjele.

Når jeg var ferdig og hadde alt over i en beholder etter eget ønske (hermetikkboks/melkekartong osv.) så ville jeg fjerne det som var i bunnen av kjelen.

slapp en fyrstikk nedi og kjelen smelta.

IKKE et artig syn.

Husk at jo mer sukker det er i blandingen jo lettere tar den fyr.

Og ikke avfyr denne inn hvis du ikke har en solid ikke brennbar bunn under.

gnister kan sprute flere meter så jeg har en regel om at det er en sikkerhetssone på ca. 4m.

det var vell alt.

lykke t

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
Ser på oppskriften din Loathsome. Hvor lenge varer en slik røykbombe på 30gram?

7629368[/snapback]

Kommer an på blandingsforholdene, men rundt en 5-15 sekunder. De brenner ganske fort, men det kommer helt sykt med røyk i forhold til størrelsen. Du vil garantert bli like sjokkert som meg første gang du fyrer av en. ;)

Lenke til kommentar

siden vi er igang med røykbomber så kan vi jo like gjerne gå inn på måter å tenne på bombene.

og jeg vil ikke høre sånn helt åpenlyse metoder som å slippe en fyrstikk nedi og bruk en lang lighter.

og heller ikke helt gale påfunn.

noen som har en oppskrift på lunte??

Lenke til kommentar
siden vi er igang med røykbomber så kan vi jo like gjerne gå inn på måter å tenne på bombene.

og jeg vil ikke høre sånn helt åpenlyse metoder som å slippe en fyrstikk nedi og bruk en lang lighter.

og heller ikke helt gale påfunn.

noen som har en oppskrift på lunte??

7629507[/snapback]

Mekke en? Bare rull en lang strimmel av den ferdige Kno3-blandingen før den er stivnet. Btw, fyrstikk og lightere funker helt fint også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...